تاریخ : Tue 12 May 2020 - 09:10
کد خبر : 40924
سرویس خبری : اقتصاد

ریال را از سلطه دلار رها کنید

عبدالله خسروی:

ریال را از سلطه دلار رها کنید

باتوجه به قدرت طلا در 25 سال گذشته که همواره نسبت به دلار ارزشش افزوده شده در طرح پیشنهادی، پول ملی وابستگی خود را از دلار به‌طور کامل قطع کرده و بر روی طلا قفل می‌شود به‌صورتی که در طول زمان به هیچ عنوان از دلار تاثیر نپذیرد و نسبت به آن کاهش نیابد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عبدالله خسروی، پژوهشگر اقتصادی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: وابستگی نظام پولی کشورمان به ارزهای خارجی این فرصت را برای آنها فراهم کرده تا با کنترل مبادلات مالی دنیا که در اختیارشان است باعث به‌وجود آمدن اختلال در نظام پولی کشور و در ادامه آسیب اقتصادی به کشورمان شوند. همچنین بانک‌ها با اعطای تسهیلات افسارگسیخته و بدون پشتوانه واقعی باعث ایجاد بخش عمده‌ای از خلق پول کشور شده‌اند لذا شایسته است برای کنترل و مدیریت نظام پولی کشور اقدامات لازم انجام شود.یکی از امور رایج برای کنترل نرخ ارز ایجاد توازن به‌وسیله بازارهای موازی مانند طلا و سکه است اما در شرایط وجود نقدینگی و سیستم بانکی سودجو این اهرم کارایی خود را از دست داده، همین‌طور که شاهد بودیم در بحران انفجار سال 97 هر مقدار دولت سکه و مسکوکات طلا به بازار عرضه می‌کرد تقاضای سیری‌ناپذیر بازار به اتمام نمی‌رسید! و همچنان قیمت ارز به رشد روزافزون خود ادامه می‌داد. دلیل عمده این واقعه به‌خاطر خلق پول توسط سیستم بانکی کشور بوده که همچنان روبه افزایش است.‌ اقتصاد تورمی کشور فضا را برای دلال‌ها مهیا کرده تا در مدت‌زمان اندکی سرمایه‌های خود را چندین برابر کنند و جذابیت این محیط مخرب اقتصادی سد بزرگی بر سر راه حرکت نقدینگی به سمت تولید و ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص کشور است که بانک‌ها بزرگ‌ترین عاملان این نابسامانی محسوب می‌شوند. در مثلث قدرت طلا، دلار و ریال از ابتدای پیدایش ریال، همیشه ریال تحت‌فشار گازانبری دو رقیب قدرتمند خود قرار گرفته و ارزش خود را به مرور از دست داده است.

راهکار برون رفت از کاهش ارزش پول کشور

باتوجه به قدرت طلا در 25 سال گذشته که همواره نسبت به دلار ارزشش افزوده شده در طرح پیشنهادی، پول ملی وابستگی خود را از دلار به‌طور کامل قطع کرده و بر روی طلا قفل می‌شود به‌صورتی که در طول زمان به هیچ عنوان از دلار تاثیر نپذیرد و نسبت به آن کاهش نیابد.

در این طرح مقدار ارزش مورد نظر دولت برای پول ملی باید تعیین شود که با توجه به بودجه سال 98 دولت این مبنا را بر هر دلار به قیمت 5000 تومان! قرار داده است درحالی قیمت آن در بازار بیش از دوبرابر این نرخ بود. حال اگر مبنا را همان قیمت دولت قرار دهیم محاسبه قیمت هر گرم طلا چه‌مقدار است؟

قیمت هر انس طلا در بهمن 97 برابر با 1309.5دلار
قیمت هر گرم طلای 24 عیار(9.999عیار) در این تاریخ برابر با 102.41 دلار
قیمت هر گرم طلای 24 عیار بر مبنای قیمت دلار 5000 تومان! می‌شود 510.210 تومان
قیمت یک گرم طلای 6.21 (900 عیار) برابر است با 487.189 تومان

با این مبنا یک عدد تراول 100هزار تومانی باید برابر با 0.5277گرم طلای (6.21 عیار) باشد؛ اما در واقعیت این‌طور نیست!

درحال‌حاضر بانک‌ها عامل عمده خلق پول و کاهش ارزش پول ملی هستند که با اهدای تسهیلات بیش از مقدار ارزش دارایی خود به مشتریان باعث این ناهنجاری اقتصادی شده‌اند که برای نمونه می‌توان به ورشکستگی برخی صندوق‌ها و بانک‌های خصوصی و نابود شدن سرمایه‌های مردم در سال‌های اخیر اشاره کرد که بار آن بر روی بودجه کشور افتاد. تسهیلاتی که بانک‌ها اعطا می‌کنند به‌صورت واقعی و فیزیکی موجود نیست بلکه اعداد و ارقامی است که در حساب افراد درج می‌شوند و زمانی که این رقم‌ها از حالت مجازی می‌خواهد به واقعیت بدل شود تبدیل به سیل ویرانگری در جامعه می‌شود که به آن تورم می‌گویند.

برای اینکه این اعتبار به‌صورت واقعی بر روی پول ملی از ابتدا مستقر شود و اعتبارات مجازی از سیستم بانکی حذف شود، نیازمند ارزش‌دهی حقیقی بر روی اسکناس‌ها هستیم، به‌صورتی که مردم قانع شوند پولی که در دست دارند دارای ارزش ذاتی است و هیچ‌گاه به مرور زمان ارزشش کاسته نمی‌شود بلکه در برابر دیگر ارزها قدرتمندتر می‌شود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود به‌جای قرار دادن نخ پلاستیکی به عنوان یکی از شاخصه‌های اعتبار سنجی، به میزان وزن مشخص شده در محاسبات فوق از ورقه نخ طلا در پول استفاده شود. درواقع کاغذ یک کاور برای مقدار معینی از طلا می‌گردد که به‌خودی خود دارای ارزش ذاتی است و وابستگی به دلار ندارد. همچنین در طول زمان نه‌تنها ارزشش در برابر دیگر ارزها کاسته نمی‌شود بلکه روند ارزش پول ملی نسبت به آنها معکوس گشته و قدرت آن تقویت می‌شود.

مزایای طرح خارج شدن نظام پولی از تاثیر‌پذیری دلار

- صفر شدن تورم و معکوس شدن ارزش ریال در برابر دلار
- ثبات اقتصادی در بلندمدت و رونق اقتصاد و به‌تبع آن ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کشور
- خارج شدن طلا از سبد کالای سرمایه‌ای خانوار کشور و سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت تولید و بازار بورس
- یکسان شدن قیمت ارزها نسبت به پول ملی که باعث برچیده شدن بسیاری از رانت‌های اقتصادی است
- کاهش نرخ سود بانک‌ها و تک‌رقمی شدن سود سپرده و تسهیلات که منجر به هدایت سرمایه به سمت تولید می‌شود.
- افزایش اعتبار پول ملی در جامعه بین‌المللی و مبنا قرار گرفتن آن به عنوان ارز پایه
بالا رفتن قدرت هدایت و کنترل مسیر حرکت یارانه دولت برای بخش‌های هدف
- یکسان شدن قیمت کالا و برچیده شدن محیط احتکار و رانت‌خواری
در کالاهای اساسی
- تراز قیمت کالای اساسی با قیمت منطقه و حذف قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور

ملاحظات

- رسیدن به اهداف فوق نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد قوانین مقتضی جهت جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان است.
- آزاد‌سازی واردات شمش طلا بدون گمرکی
- ذخیره‌سازی طلا به مقدار لازم از معادن داخلی و بازار جهانی
- ممنوعیت خروج شمش طلا و صادرات طلای ساخته‌شده به شرط ورود شمش به همان میزان توسط صادرکننده
- قرار دادن سقف مشخص برای خروج پول ملی از کشور و الزام به تبدیل آن به دیگر ارزها برای خروج از کشور
-  فروش نفت و محصولات پایه نفتی دولتی در برابر طلا به‌جای دلار به مصرف‌کنندگان
-  الزام شفاف‌سازی دارایی بانک‌ها توسط بانک مرکزی و محدود کردن مقدار تسهیلات به مقدار درصد مشخصی از دارایی‌های واقعی آنها

در پایان لازم به ذکر است حذف چند صفر از پول ملی هیچ دردی از نابسامانی اقتصادی کشور را دوا نکرده و فقط بار بودجه‌ای مازادی بر روی اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.