تاریخ : Mon 11 May 2020 - 04:31
کد خبر : 40883
سرویس خبری : جامعه

به ما انگ منافق می‌زنند؛ ما سرباز ولایتیم و حاج‌قاسم را دوست داریم

یکی از کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به ما انگ منافق می‌زنند؛ ما سرباز ولایتیم و حاج‌قاسم را دوست داریم

حسینی گفت: «حدود یک هفته است معدن‌‌هایی که زیرنظر شرکت زغال‌سنگ هستند، تعطیلند تا الان هیچ‌کسی غیر از سپاه نیامده که به ما جوابی بدهد. انگ منافق هم به ما می‌زنند. ما سرباز ولایت هستیم و حاج‌قاسم را دوست داریم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با حسینی یکی از کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان در ارتباط با مساله اعتصاب کارگران و  مشکلات آنها تماس گرفتم. وقتی با او حرف می‌زدم با لهجه کرمانی جواب می‌داد، یاد همان راننده تاکسی افتادم که در سفری به کرمان همه این حرف‌‌ها را به من ‌زده بود. از این مشکلات گفته بود و حالا این زخم حسابی سر باز کرده بود.

امیدی به زنده ماندن و کار کردن در شرکت زغال‌سنگ وجود ندارد

جویای احوال کارگران شدم و از وضعیت پیش‌آمده سوال کردم، اینکه چرا دست به اعتصاب زده‌اند و او هم از کم‌وکیف ماجرا این‌طور به «فرهیختگان» گفت: «از دوشنبه هفته قبل نسبت به خصوصی‌سازی شرکت زغال‌سنگ و حقی که از ما در این دولت ضایع شده، اعتصاب کرده‌ایم. این خصوصی‌سازی از دوران هاشمی‌رفسنجانی شروع شد و با خاتمی ادامه پیدا کرد و به زمان احمدی‌نژاد رسید. در این پروسه همواره مشکلاتی داشتیم. البته احمدی‌نژاد مردمی‌تر بود و از سال 89 زیرنظر تهیه و تولید رفتیم و کار را ادامه دادیم. قبل از سال 89 پیمانکاری بودیم. من از سال 86 در معدن کار کرده‌ام و تا 25 تیر 89، بیش از سه سال سابقه کار داشتم ولی پیمانکار 6 ماه بیمه برای من رد کرده بود. تکلیف پیمانکار مشخص بود و همواره همین‌طور عمل می‌کند. این روال تا سال 92 ادامه داشت که در این سال ما را به صندوق بازنشستگان آوردند. الان هم قرار است خصوصی شویم و زیرنظر شرکتی به نام دالاهو برویم. در سایت خودشان بیان شده، زغال‌سنگ باید هزار و 200 نیرو را تعدیل کند تا دارایی و اموال را ثبت کند. بچه‌‌ها هم خسته‌اند و هم نگران. من الان 13 سال است که کار می‌کنم. در این مدت بیمه متوالی دارم، به‌جز آن مساله 6 ماه بیمه که گفتم. حالا با این ریه خراب و گرفتاری‌ای که وجود دارد (خیلی از بچه‌‌ها از نظر پزشکی توان کار کردن در داخل معدن را ندارند و بیرون معدن کار می‌کنند.)، دوباره خصوصی شویم و معلوم است آقایی را که نمی‌تواند کار کند، پیمانکار استفاده نمی‌کند. الان هزار و 200 نفر تعیین کرده‌اند که تعدیل شوند و طولی نمی‌کشد که می‌گویند به درد کار ما نمی‌خورید. اما نمی‌گویند چرا این آدم به این روز افتاده و در معدن با ابزار قدیمی حالش این شده است. جالب این است که در منطقه خودمان کسی هست که در 34 سالگی بازنشسته شده. زمانی که جذب رسمی بود با 15-10 سال کار بازنشسته می‌شدند. الان با این اوضاع خصوصی شویم، دوباره چه کسی پیدا می‌شود ما را به تهیه و تولید بازگرداند و یا صندوق بازنشستگی ببرند. به نوعی امیدی برای زنده ماندن و کار کردن در شرکت زغال‌سنگ وجود ندارد. »

به ما انگ منافق می‌زنند؛ ما سرباز ولایتیم و حاج‌قاسم را دوست داریم

حسینی ادامه داد: «حدود یک هفته است معدن‌‌هایی که زیرنظر شرکت زغال‌سنگ هستند، تعطیلند. حتی کارخانه زغال‌شویی تعطیل است. یک هفته است که تعطیل است و تا الان هیچ‌کسی غیر از سپاه پاسداران نیامده است که به ما جوابی بدهد. انگ منافق هم به ما می‌زنند. درصورتی‌که تنها در شرکت زغال‌سنگ بودیم و نه جاد‌ه‌ای بستیم و نه توهینی به کسی کردیم. ما سرباز ولایت هستیم و حاج‌قاسم را دوست داریم. برای اینکه دردسری برای خودمان و جامعه درست نکنیم، 50 نفر به سر قبر حاج‌قاسم می‌رویم و دعای ندبه و مناجاتی می‌خوانیم. ماه رمضان است و ما هم مسلمان هستیم.»

سال‌‌ها پنجشنبه‌ها و جمعه‌‌ها را رایگان کار کردیم، زمین‌‌های شرکت را که حق ما بود، در مناقصه فروختند!

این کارگر شرکت زغال‌سنگ کرمان ادامه می‌دهد: «بچه‌‌ها می‌آیند و می‌روند. تقریبا از صبح تا بعدازظهر حدود هزار و 500 تا دو هزار نفر هستیم که اعتصاب کرده‌ایم. شرکت هم کلا سه هزار و 250 نفر نیرو دارد. وضعیت پرداخت حقوق و مزایا هم تا سال قبل خوب بود، یعنی یک مقطع زمانی خوب بود و حقوق ما را به‌موقع می‌دادند. مدیرعاملی که الان خواستار برکناری او هستیم، بنده‌خدا وقتی در ابتدا آمد حقوق‌‌ها به‌روز شد و تا 25‌ام ماه حقوق همه را واریز می‌کردند. تا اینکه مشخص شد خصوصی‌سازی ایجاد می‌کند و کار‌های دیگری انجام می‌دهد. سال 89 وقتی زیرنظر تهیه و تولید رفتیم، باید پنجشنبه‌ها و جمعه‌‌ها را هم کار می‌کردیم، درحالی‌که به‌خاطر سختی کار باید تعطیل می‌بودیم. با پیگیری نماینده الان 6 ماه است که پنجشنبه‌‌های ما را تعطیل کرده‌اند. از سال 89 تا الان پنجشنبه‌‌ها را رایگان برای شرکت کار کرده‌ایم. این حق را چه کسی خورده است؟ مضاف‌بر همه این مشکلات حالا برخی افراد آمده‌اند و پرونده در دست دارند و می‌گویند در مناقصه شرکت کرده‌ایم و 50 میلیون پیش‌پرداخت داده‌ایم و زمین‌‌های شرکت را خریده‌ایم، این زمین‌‌ها حق کارگران است و پشتوانه شرکت است؛ چرا اجازه می‌دهند اینها را بفروشند؟ اینها دو سال قبل از ما امضا گرفتند و مدیرعامل این بحث را مطرح کرد که مسکن کارگری برای کارگران راه می‌اندازیم و از ما امضا گرفت و گفتند به شما خانه می‌دهیم. امضای ما را گرفتند ولی زمین‌‌ها به کس دیگری فروخته شد. خلاصه اینکه با این همه حرف و مطالبه از مسئولان استان هیچ‌کسی سراغ ما نیامده است. تنها نیروی انتظامی آمده که ترس خود را دارند و این تعهد از طرف ما داده شده که بحث سیاسی و اغتشاش نداریم و اگر قرار باشد 6 سال در اینجا می‌مانیم تا تکلیف ما روشن شود.»

گزارش «فرهیختگان» در این خصوص را از «اینجا» بخوانید.

خبر مرتبط:

نماینده مردم کرمان در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نمی‌دانم برای سختی کار کارگران معادن زغال‌سنگ قانون وجود دارد یا نه؟! (لینک)