تاریخ : Thu 07 May 2020 - 03:26
کد خبر : 40683
سرویس خبری : ورزش

استقلال و پرسپولیس قابل واگذاری هستند اما نه به اشخاص

خادم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

استقلال و پرسپولیس قابل واگذاری هستند اما نه به اشخاص

خادم گفت: «دو باشگاه نمی‌توانند استقلال و پرسپولیس به فرد واگذار شوند و برای آن دلیل آوردم که این مدل واگذاری نه به نفع بخش خصوصی است و نه از لحاظ قانونی شدنی است.»

قانون واگذاری 2 باشگاه از طریق بورس را خودم به مجلس بردم

به گزارش «فرهیختگان آنلاین» یکی از مباحثی که این روزها زیاد مطرح می‌شود و مسئولان تاکید فراوانی بر آن دارند موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است و البته این حرف‌ها در بین اهالی فوتبال و هواداران دوباشگاه خریدار چندانی ندارد، چراکه پیش‌تر از این بارها سرخابی‌ها تا آستانه خصوصی شدن هم پیش رفته‌بودند، اما درنهایت گیر و گورهای قانونی مانع از انجام این کار شد. همین موارد باعث شده که اذهان عمومی استقبال چندانی از موضوع خصوصی‌سازی دو باشگاه نکنند و منتظر بمانند که مشخص شود  این‌بار سرنوشت این واگذاری به کجا کشیده می‌شود و آیا واقعا قرار است این دوتیم پرطرفدار به‌صورت حرفه‌ای اداره شوند یا داستان کشمکش آنها با دولت ادامه خواهد داشت.

در همین حال‌وهوا یک گفت‌وگوی رادیویی با فردی که مدت زیادی از جدایی‌اش از وزارت ورزش نمی‌گذرد، باعث شد شک و شبهات درخصوص واگذاری این دوباشگاه به بخش خصوصی بیش از پیش شود. امیررضا خادم که روزی از محمود گودرزی وزیر ورزش ماموریت گرفت روند خصوصی‌سازی این دوباشگاه را باجدیت دنبال کند با این جمله که «واگذاری این دوباشگاه به بخش خصوصی نه انجام‌شدنی و نه به‌نفع بخش خصوصی است»، نگاه‌ها را به خود خیره کرد. با این مسئول سابق وزارت ورزش و جوانان تماس گرفتیم تا دلیل گفته‌هایش را جویا شویم که البته تاکید کرد صحبتش ناقص مانده و منظور اصلی وی درست منعکس نشده است.

خادم در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «نمی‌دانم شما کل مصاحبه مرا گوش داده‌اید و برداشت‌تان از حرف های من این بوده یا اینکه از شخص دیگری به شما منتقل شده است. اما موضوعی که باید به آن اشاره کنم کار زشتی بود که مجری آن برنامه رادیویی انجام داد و اصلا نگذاشت کلامم منعقد شود. من قصد داشتم صحبت‌هایم را ادامه بدهم و اظهاراتم را تکمیل کنم که ایشان برنامه را قطع کردند و ظاهرا دنبال اهداف خاصی بودند.»

اینکه خادم چه موضوعی را دنبال می‌کرد و هدفش از صحبت‌های مطرح‌شده چه بوده، سوال بعدی ما از او بود که قهرمان اسبق کشتی در پاسخ گفت: «من گفتم این دوباشگاه نمی‌توانند به فرد واگذار شوند و برای آن دلیل آوردم که این مدل واگذاری نه به نفع بخش خصوصی است و نه از لحاظ قانونی شدنی است.»

او ادامه داد: «توان افراد خصوصی درحدی نیست که بتوانند این دوباشگاه را از لحاظ مالی اداره کنند و همین موضوع باعث می‌شود این دوتیم پرطرفدار در ادامه دچار مشکلاتی به‌مراتب بدتر از امروز شوند. ضمن اینکه آن‌قدر از لحاظ قانونی این مدل واگذاری مشکل دارد که اگر بخواهند در جهت رفع این مشکلات گام بردارند باید حالا حالاها دنبال آن بدوند.»

خادم همچنین به عرضه سهام دو باشگاه در بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت: «من در آن برنامه اصلا حرفی از واگذاری در بورس یا فرابورس به میان نیاوردم و فرصتی ندادند که بخواهم توضیح بدهم. در اصل قانون واگذاری این دو باشگاه از این طریق را خودم به مجلس شورای اسلامی بردم و موافقت نمایندگان را گرفتم، پس چه دلیلی دارد که حالا بگویم این مدل واگذاری شدنی نیست؟ در این مدل واگذاری تا میزانی که سهام دوتیم قابل عرضه باشد در بورس یا فرابورس به هواداران آنها و مردم عادی عرضه می‌شود، مابقی آن هم به فرد یا شرکتی واگذار می‌شود و درنهایت همین فرد سکان هدایت باشگاه را برعهده می‌گیرد.»

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در دوره وزارت گودرزی درخصوص شرایط این روزهای این دوباشگاه اظهار داشت: «من واقعا شرایط این دوتیم را دنبال نمی‌کنم که بخواهم درخصوص آنها صحبتی داشته باشم و اگر موضوعی را درمورد خصوصی شدن این دو گفتم اظهارنظری شخصی بود و براساس تجربیاتی که در این زمینه در وزارتخانه ورزش و جوانان داشتم، بیان کردم.»

او در پایان اشاره کرد از زمانی که در وزارت ورزش و جوانان حضور داشت، این میل را در وزیر می‌دید که این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند و قطعا این اتفاق به‌زودی رقم می‌خورد.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار