تاریخ : Sun 03 May 2020 - 12:02
کد خبر : 40484
سرویس خبری : ورزش

در انتظار تایید ستاد مقابله با کرونا برای استارت فوتبال از اواسط خرداد

آماده‌باش شروع تمرینات با وجود درخواست کانون مربیان برای لغو مسابقات

در انتظار تایید ستاد مقابله با کرونا برای استارت فوتبال از اواسط خرداد

دیروز برخی رسانه‌ها اعلام کردند قرار است مسابقات از 15 خرداد و احتمالا به‌صورت فشرده ازسر گرفته شود و طبعا تمرینات تیم‌ها نیز از چند روز دیگر طبق پروتکل‌های خاص بهداشتی استارت خواهد خورد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین» پس از کش‌وقوس‌های فراوان به‌نظر می‌رسد تکلیف مسابقات لیگ برتر فوتبال به‌زودی مشخص می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این هفته زمان آغاز تمرینات لیگ برتری‌ها و همچنین زمان ازسرگیری مسابقات لیگ برتر فوتبال اعلام خواهد شد.

دیروز برخی رسانه‌ها اعلام کردند قرار است مسابقات از 15 خرداد و احتمالا به‌صورت فشرده ازسر گرفته شود و طبعا تمرینات تیم‌ها نیز از چند روز دیگر طبق پروتکل‌های خاص بهداشتی استارت خواهد خورد. پیگیری‌ها از چند باشگاه نیز نشان می‌دهد بحث آماده‌باش به تیم‌ها برای شروع تمرینات صحت دارد و اگر ستاد مبارزه با کرونا موافقت نهایی را اعلام کند به‌زودی این اتفاق رخ خواهد داد. این درحالی است که عنوان شده برخی تیم‌ها حتی تمرینات‌شان را شروع کرده‌اند.

گفته می‌شود مقرر شده سه هفته اول پشت درهای بسته باشد و بعد از بهتر شدن شرایط، ۵۰ درصد ظرفیت استادیوم‌‌ها با رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی بلیت‌فروشی شود.

البته دیروز حریرچی، معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: «اکثر مسابقات ورزشی تعیین‌تکلیف شده و لیگ‌ها پایان و قهرمانش در اکثر رشته‌ها مشخص شده است، فقط لیگ برتر فوتبال تکلیفش نامعلوم است و برای زمان شروع تمرینات‌ یا ادامه تعطیلی‌ها در آینده تصمیم‌گیری می‌شود.»

پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد مسئولان فوتبال تصمیم نهایی برای آغاز تمرینات از هفته آینده و استارت لیگ از نیمه دوم خرداد را اتخاذ کرده‌اند، با این حال باید این تصمیم به تایید نهایی ستاد مبارزه با کرونا برسد و قرار است امروز جلسه‌ای در همین خصوص برگزار شود اما تضمینی وجود ندارد که خروجی جلسه امروز اعلام موضع رسمی در این خصوص باشد چراکه منابع آگاه می‌گویند برگزاری مسابقات موافقان و مخالفان زیادی دارد و اتخاذ تصمیم نهایی به‌خاطر تبعات احتمالی، چندان ساده نیست.

 درخواست کانون مربیان از وزیر برای تعطیلی لیگ

خبر جالبی مرتبط با این مساله روز گذشته منتشر شد؛ کانون مربیان ایران به ریاست بیژن ذوالفقارنسب خواهان تعطیلی مسابقات شد. ذوالفقارنسب در نامه‌ای که به وزیر ورزش نوشته با آوردن دلایل خود خواهان پایان رقابت‌های فوتبال لیگ نوزدهم شده است. دلایل کانون مربیان به‌شرح زیر اعلام شده است:

١- عدم وجود چشم‌انداز مشخص برای رفع محدودیت‌ها جهت فعالیت‌های ورزشی ازسوی مراجع ذی‌صلاح و ستاد مبارزه با کرونا و ریسک تمرین و مسابقه درصورتی که ویروس کرونا به‌طور کامل ریشه‌کن نشده باشد.

2- انجام دوران بدنسازی مجدد. براساس اصول علم تمرین، ۶ هفته دوره آمادگی برای کلیه تیم‌ها ضروری است که با در نظرگرفتن تعداد مسابقات باقی‌مانده در لیگ هجدهم برگزاری فشرده مسابقات نتایج زیان‌باری برای سلامتی بازیکنان، سرنوشت لیگ‌های فصل بعد و البته برنامه‌های آتی تیم‌ملی خواهد داشت.

3- زمان اندک بین فصل جاری و فصل آتی. همان‌گونه که مستحضرید فاصله زمانی حداقل ۹ هفته‌ای بین دو فصل مسابقات از الزامات برگزاری لیگ‌های استاندارد است. از این زمان به‌طور معمول حداقل سه هفته برای دوران خارج از فصل (استراحت بازیکنان با هدف کاهش استرس‌های فیزیکی و ذهنی ناشی از یک فصل تمرین مسابقه) و ۶ هفته به تمرینات پیش از فصل جهت کسب شاخص‌های آمادگی جسمانی برای شروع لیگ جدید اختصاص داده می‌شود و طبیعتا عدم اجرای صحیح (کوتاه کردن زمان دوره‌ها) هرکدام از این دو دوره زمانی می‌تواند منجر به افزایش ریسک مصدومیت بازیکنان و از بین رفتن سرمایه‌های باشگاهی و ملی شود.

4- نامه اکثریت قاطع تیم‌های لیگ برتر (13 تیم از 16 تیم) به فدراسیون فوتبال مبنی‌بر اعلام پایان لیگ.

5- اعلام پایان برخی از لیگ‌های معتبر با توجه به تاکید مقامات پزشکی فیفا مبنی‌بر عدم شروع لیگ‌های داخلی و توصیه به اعلام پایان این مسابقات.

6- با در نظر داشتن ویژگی‌های جغرافیایی و جمعیتی کشور و سیاست‌های فیفا در توسعه و گسترش فوتبال، این پتانسیل وجود دارد که لیگ آینده بدون سقوط هیچ‌کدام از تیم‌ها به‌جای 16 تیم با 18 تیم برگزار شود.