تاریخ : Wed 29 Apr 2020 - 17:05
کد خبر : 40314
سرویس خبری : دانشگاه

باید به صادرکننده محصولات مقابله با کرونا تبدیل شویم

دکتر طهرانچی در بازدید از دستاوردهای دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد در مبارزه با کرونا:

باید به صادرکننده محصولات مقابله با کرونا تبدیل شویم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از دستاوردهای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای علوم و تحقیقات و پرند در مبارزه با ویروس کرونا گفت: باید به یکی از کشورهای صادرکننده محصولات مقابله با کرونا تبدیل شویم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برو بیایی به‌راه افتاده بود. از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونینش تا برخی مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نمایشگاه رفتند تا از آخرین دستاوردهای فناورانه دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کنند. هفت غرفه در این نمایشگاه، بیش از 20 محصول تولیدی این جوانان را که در طول دو ماه اخیر برای مبارزه با ویروس منحوس کرونا تولید شده را به معرض نمایش گذاشته است. سردار یعقوب سلیمانی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج و سردار دینی معاون هماهنگ‌‌کننده سپاه تهران بزرگ،  بیژن رنجبر، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سیدمجید موسوی، مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز گزینش دانشگاه آزاد ،جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی  ازجمله کسانی بودند که روز گذشته دستاوردهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را از نزدیک مشاهده کردند.

 20 محصول حاصل تلاش دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی در مبارزه با کرونا

دستگاه ونتیلاتور تولید شده توسط اساتید و دانشجویان بسیجی واحد علوم و تحقیقات، جت‌فن ضدعفونی‌کننده معابر با عنوان «سامانه ضدعفونی‌کننده تندر ثریا» که توسط پژوهشکده علم و فناوری ثریای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تولید شده و قابلیت پاشیدن ۲۰۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده با دبی ۱۴ لیتر در دقیقه و شعاع ۱۵ متری را دارد، محلول ضدعفونی‌کننده دست که توسط دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی تولید و موفق به اخذ استاندارد ۲۸۴۲ شده، مشابه داخلی و خارجی نداشته و کاملا انحصاری است که می‌تواند در کمتر از یک دقیقه ویروس‌ها را از بین ببرد، به‌همراه شیلد، ماسک، گان و تونل‌های ضدعفونی نفر و ماشین ازجمله محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته نخستین مهمان این نمایشگاه بود و از دستگاه مه‌پاش(تونل و گیت ضدعفونی‌کننده)، دستگاه تصفیه و ضدعفونی‌کننده هوای خانگی، اولین دستگاه ونتیلاتور تنفس مصنوعی کاملا بومی، محلول ضدعفونی‌کننده دست پایه الکل، ژل ضدعفونی‌کننده دست، محلول ضدعفونی‌کننده سطوح، لباس ایزوله، ماسک ۵ لایه که توسط اساتید و دانشجویان بسیجی واحد علوم و تحقیقات و واحد پرند و با مشارکت آزمایشگاه رازی واحد علوم و تحقیقات تولید شده، بازدید کرد.

  بسیج دانشجویی باید موتور پیشران  فعالیت‌های دانش بنیان دانشگاه باشد

دکتر طهرانچی در این بازدید با تأکید بر اینکه بسیج دانشجویی باید موتور پیشران و محرک فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در مبارزه با کرونا باشد، اظهار داشت: «هرچند کرونا ویروس منحوسی است و جامعه جهانی را تحت‌تأثیر قرار داده، اما در کشور ما به همت بسیجیان عزیز و جامعه علم و فناوری توانستیم کاستی‌ها را جبران کنیم و در شرایطی که تحریم هستیم، بتوانیم به یکی از کشورهای صادرکننده محصولات مقابله با کرونا تبدیل شویم.»
وی ادامه داد: «خوشبختانه یک حرکت جهادی در کل کشور آغاز شده و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای مبارزه با ویروس کرونا به‌صورت جهادی، پای کار آمدند و اقدام به تولید ماسک، گان، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستگاه‌های کمک تنفسی کرده‌اند که تجربه خوبی به‌دست آمده و باید این تجربیات ساماندهی شود».

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از محصولات و دستاوردهای مقابله با ویروس کرونا حمایت می‌کند تا بتواند در جهش تولیدی که در این عرصه صورت گرفته مؤثرتر واقع شود، خاطرنشان کرد: «به مدد الهی و روحیه بسیجی، جهش بسیار خوبی در کشور شکل گرفته، به‌طوری که برخی از اقلام که در اسفندماه نایاب شده بود، اکنون تولیدات به‌اندازه‌ای رسیده که می‌توانیم حتی این محصولات را به دیگر کشورها صادر کنیم.»

 ماموریت پارک علم و فناوری دانشگاه برای پیگیری تولید انبوه محصولات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این بازدید به محمدجواد صدری‌مهر مدیرکل تجاری‌سازی پارک علم و فناوری مأموریت داد که مراحل تجاری‌سازی و تولید انبوه محصولات تولید شده توسط بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را پیگیری و اجرایی کند.

 سامانه تندر با رسوب دانشی که دارد می‌تواند  به موتور جت برسد

مصطفی ابراهیمی، مسئول پژوهشکده علم‌وفناوری ثریا بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات در مراسم رونمایی از آخرین دستاوردهای پژوهشکده علم‌وفناوری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات در مبارزه با کرونا که عصر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: «با شیوع ویروس کرونا در کشور با کمک دانشجویان بسیجی واحد علوم‌وتحقیقات، تجهیزاتی برای مبارزه با کرونا ساختیم. سامانه تندر ثریا توسط دانشجویان ساخته شده که نمونه آن فقط توسط ارتش جمهوری اسلامی طراحی شده است و در جنگ بیولوژیک کاربرد دارد. این سامانه با رسوب دانشی که دارد توانایی رسیدن به موتور جت را دارد.»

  وی بیان کرد: «جت‌فن ضدعفونی ‌کننده معابر با عنوان «سامانه ضدعفونی کننده تندر ثریا» که توسط پژوهشکده علم و فناوری ثریا بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تولید شده، قابلیت پاشیدن ۲۰۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده با دبی ۱۴ لیتر در دقیقه و شعاع ۱۵ متری را دارد که می‌تواند در ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها استفاده شود.»

ابراهیمی گفت: «در حوزه فضایی و امنیت‌غذا کارهای خوبی توسط پژوهشکده ثریا انجام شده است. به‌زودی کارگاه‌های پربازده را برای رونق گرفتن جهش تولید افتتاح خواهیم کرد. دایره‌المعارف نان ایران را داریم و فرمولاسیون همه نان‌ها را تهیه کرده‌ایم. نیاز به حمایت‌های مالی داریم و می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه حل‌مساله تبدیل کنیم.»

 تولید 25 هزار لیتر موادضدعفونی‌کننده الکلی توسط پژوهشکده ثریا

علی مظفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌ و ‌تحقیقات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «نمایشگاهی از محصولات تولید شده توسط دانشجویان برپا شده و روز گذشته با حضور دکتر طهرانچی از هفت محصول فناورانه که پژوهشکده ثریای بسیج واحد علوم و تحقیقات در روزهای شیوع ویروس کرونا تولید کرده، رونمایی شد.»

وی در ادامه با اشاره به فعالیت پژوهشکده ثریا افزود: «این پژوهشکده، از آذرماه سال گذشته به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرده است. پنج قرارداد رسمی با نهاد و ارگان‌های مختلف مانند قرارگاه محرومیت‌زدایی بسته شد که انجام این پروژه‌ها تا اسفندماه به‌طول انجامید. از آغاز اسفند که با شیوع کرونا نیازهای جدید در کشور به‌وجود آمد ما در فضای پژوهشکده،  مواد و محلول‌های ضدعفونی دست و سطوح را جزء نیازهای اولیه قلمداد کردیم. با فعالیت جهادی دانشجویان بیش از 25 هزار مواد ضدعفونی‌کننده برپایه الکل تولید و در اختیار 12 استان کشور قرار گرفت.»

مظفری تصریح کرد: «در اثنای این کار، تحقیقاتی روی طرح‌ها و پروژه‌های دیگر مانند دستگاه پودرپاش داشتیم که هم‌اکنون به نتیجه رسیده است. این دستگاه برای ضدعفونی معابر در ایام شیوع کرونا کاربردی است و حتی در زمان‌های دیگر قابلیت استفاده در مسائل مختلفی مانند سم‌پاشی را هم خواهد داشت. دستگاه ساخته شده ما می‌تواند تا 15 متر محلول را پرتاب کند.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم ‌و ‌تحقیقات اضافه کرد: «یکی دیگر از طرح‌های پژوهشکده در این ایام که به‌نتیجه رسید، تونل‌های ضدعفونی‌کننده برای انسان و خودرو بود که در همین نمایشگاه هم مدل انسانی آن مورد استفاده و در معرض نمایشگاه قرار گرفته است.»

وی افزود: «یکی دیگر از اقدمات پژوهشکده حمایت از اساتید بسیجی واحد علوم و تحقیقات بود که دستگاه ونتیلاتور یا همان تنفس مصنوعی را ساخته بودند. حمایت‌هایی هم از دفاتر بسیج دانشجویی واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی مانند پرند داشتیم که دستگاه یو وی متفاوتی را طراحی کرده بودند. طراحی و تولید محلول‌های ضدعفونی غیرپایه الکلی یکی دیگر از این اقدمات بود. تولید ماسک، شیلد و گان یکی دیگر از دستاوردهای ما بود که در این ایام، قرارگاه جهادی شهدای گمنام بسیج واحد هم در آن مشارکت  داشت.»

  نیازمند حمایت دانشگاه آزاد در بحث بازاریابی محصولات هستیم

مظفری درباره هزینه طرح‌های اجرا شده گفت: «متاسفانه تاکنون هزینه خاصی از بودجه پژوهشی دانشگاه دریافت نکرده‌ایم و تمامی هزینه‌های انجام شده از هزینه‌های شخصی بچه‌ها بوده است. ما در این ایام خروجی‌های خوبی مثل محلول بیمارستانی داشتیم که برای اتاق‌‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مهندسی معکوس نمونه‌‌های خارجی تولید شده است. ما نیاز به حمایت داریم. حداقل انتظار در فضای بزرگ دانشگاه آزاد این است که محصولاتی مانند این محلول را که از تولیدات دانشجویان و محققان همین دانشگاه است که تست‌ها و آزمون‌های خود را پس داده‌اند، زیر قیمت بازار استفاده کند. محصولاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده و نیازمند حمایت است. عمده زمان ما صرف کار روی تحقیقات طرح‌ها و پروژه‌ها برای ‌حصول به نتیجه می‌شود و پس از آن پروژه‌های بعدی را تعریف می‌کنیم، اما حمایت‌های تحقیقاتی، بحث بازاریابی و رساندن محصول به بازار مصرف از جمله مواردی که نیاز به کمک دانشگاه داریم تا بتوانیم نقش خود را در جهش تولید ایفا کنیم.» 

وی در ادامه با اشاره به کمک‌های اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: «به‌صورت مستقیم دکتر لاریجانی، دکتر حقیقتی و دکتر حق‌شناس سه تن از اساتید رشته شیمی دانشگاه بودند که به‌صورت یک روز در میان، درکنار حدود 25 نفر از دانشجویان واحد حضور داشتند و به آنها کمک می‌کردند.»  از نگاه بنده، کار ویژه‌ای انجام شد. زمانی که بسیاری خانواده‌ها به فرزندان‌شان اجازه حضور در محیط دانشگاه را نمی‌دادند، کسانی بودند که به هرنحو پای کار این فعالیت‌ها برای مبارزه با کرونا آمدند و جهادی کار کردند. این بخش مهمی از کار است که دیده نمی‌شود. بچه‌ها آن‌چه که در توان داشتند را انجام دادند و حالا زمان حمایت مسئولان از دستاوردهای آنهاست.»

  تندر، سامانه‌ای با قابلیت‌های ویژه

مسعود جبارپور، دانشجوی کارشناسی‌ارشد فیزیک پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات، طراحی سامانه تندر را برعهده داشته است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این سامانه گفت: «این سامانه سیستمی دارد که محلول را به‌صورت مه‌پاش تولید و پرتاب می‌کند. سازوکار سامانه تندر براساس توربوفن‌هایی است که در بسیاری از مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده کردن از نازل‌ها در این سیستم باعث شده تا محلول و موادی که برای ضدعفونی استفاده می‌شود به‌صورت هدفمند مصرف شوند.» جبارپور اضافه کرد: «این سیستم 200 لیتر محلول را به‌صورت هدفمند، 14 لیتر در دقیقه با شتاب بیش 15 متر در محیط پرتاب می‌کند. استفاده کردن از پمپ‌ها برای پودر شدن محلول باعث شده دو توربوفنی که هرکدام 2800 دور در دقیقه می‌چرخند، مواد را تا حدود 30 متر پرتاب کنند.»

وی در ادامه افزود: «بسیاری از افراد و نهادهایی که این ایام قصد ضدعفونی‌کردن امکان و محل‌های مختلف را داشتند از سم‌پاش‌ها استفاده می‌کردند. سم‌پاش ضمن گرفتن انرژی زیاد، کارایی لازم را ندارد. بعضی از دوستان از پمب‌های آب استفاده کردند تا آب را با قدرت بیشتر پرتاب کند تا بیشتر پخش شود، اما در این روش، اتلاف انرژی و به‌نوعی اسراف زیاد شده بود. ایده کار ما اتفاقا از همین‌جا شروع شد. نمونه سیستمی که اکنون توسط دانشجویان آماده شده را ارتش در اختیار دارد که البته از حیث قابلیت و اندازه، سامانه تندر ویژگی‌های متمایزی دارد.یکی از دلایل این تمایز وجود استاتر در سامانه ماست و که سبب می‌شود قدرت باد تولید شده از بین نرود و اتلاف انرژی کمتری در آن را داشته باشیم.»

این دانشجوی دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات با بیان اینکه چهار نفر از دانشجویان درگیر این پروژه بودند، اضافه کرد: «ساخت سامانه تندر بیش از دو هفته به‌طول انجامید و حدود 25 میلیون تومان برای آن هزینه شده است که تماما توسط دانشجویان پرداخت شده است.» وی ادامه داد: «هیچ مشکلی برای تولید انبوه این سامانه، در ابعاد و اشکال مختلف نداریم و برای کاربری‌های مختلف می‌توان حالت‌های گوناگون آن را ایجاد کرد.»

* نویسنده: ابوالفضل مظاهری، روزنامه‌نگار