تاریخ : Mon 27 Apr 2020 - 10:47
کد خبر : 40142
سرویس خبری : دانشگاه

ارسال 200 طرح برای کمیته بررسی طرح‌های فناورانه مقابله با کرونا

مدیرکل تجاری‌سازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد خبر داد:

ارسال 200 طرح برای کمیته بررسی طرح‌های فناورانه مقابله با کرونا

صدری‌مهر گفت: درمجموع حدود ۲۰۰ طرح از سراسر کشور به کمیته کمیته بررسی طرح‌های فناورانه مقابله با کرونا ارسال شده و ۱۳ طرح تاکنون مصوب شده‌اند. مهم‌ترین بحث در این طرح‌ها، باکس ضدعفونی بوده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سیدمحمدجواد صدری‌مهر، مدیرکل تجاری‌سازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره تلاش‌های صورت‌گرفته در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با کرونا گفت: «کمیته بررسی طرح‌های فناورانه مقابله با کرونا از سال گذشته، کار خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد. این کمیته با ترکیبی از هیات‌های علمی فناور دانشگاه در زمینه ویروس‌شناسی، میکروبیولوژی، مهندسی پزشکی، داروسازی و رشته‌های مرتبط با موضوع تشکیل شد.»

وی ادامه داد: «به‌صورت روزانه و آنلاین، تشکیل جلسه دادیم. درمجموع حدود ۲۰۰ طرح از سراسر کشور به کمیته ارسال شده و ۱۳ طرح تاکنون مصوب شده‌اند. مهم‌ترین بحث در این طرح‌ها، باکس ضدعفونی بوده که در سطح مصرف خانگی و اصناف و همچنین سایزهای کوچک‌تر برای تلفن‌همراه در نظر گرفته شده تا بتواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند.»

  قطع زنجیره انتقال ویروس  جدی‌ترین سیاست پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «مهم‌ترین سیاستی که در کمیته مقابله با ویروس کرونا در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، سرلوحه کار خود قرار دادیم، قطع زنجیره انتقال ویروس بوده است و اصلا در حوزه درمان، ورود نکرده‌ایم؛ بلکه قطع زنجیره انتقال ویروس، جدی‌ترین سیاست ما بوده است.»

صدری‌مهر بیان کرد: «طرح‌های دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده را نیز مدنظر داشتیم که با ترکیب چند فناوری ازجمله اشعه «یو وی» کار می‌کند. طرح بعدی، «اتوکلاو»ها (وسیله‌ای برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب) بوده‌ است که تولید قطعات آنها در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد؛ قطعاتی که پیش‌تر از خارج، وارد کشور می‌شدند.»
وی افزود: «درباره ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز طرح‌های بسیاری داشتیم که برحسب ظرفیت واحدها فعال شده‌اند؛ اما آنچه به‌عنوان بحث فناوری مطرح بوده و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی روی آن کار کرده، مواد ضدعفونی‌کننده‌ای هستند که خاصیت ماندگاری بیش از یک ماه داشته باشند.»

مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: «طرح بعدی که بسیار مهم نیز بوده، صفحه‌کلیدهای غیرلمسی هستند که نمونه اولیه آنها ساخته شده است؛ صفحه‌کلیدهایی مثل کلیدهای برق و دکمه‌های آسانسور که بتوان بدون تماس دست، آنها را انتخاب و قطع و وصل کرد. این موضوع بسیار مهم و جدی است و می‌تواند زنجیره انتقال را قطع کند.»

صدری‌مهر در پایان گفت: «در حوزه کیت تشخیص کرونا نیز ورود کردیم. هرچند بیش از ۳۰ طرح از سراسر کشور به دست ما رسید؛ اما طرحی که از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی حمایت شد، یکی از هشت طرحی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌صورت رسمی تایید کرده و در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.»