تاریخ : Thu 23 Apr 2020 - 10:40
کد خبر : 39984
سرویس خبری : ورزش

بعید می‌دانم کرونا کیفیت المپیک را تحت‌تاثیر قرار دهد

توکلی، سرمربی تیم دوومیدانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

بعید می‌دانم کرونا کیفیت المپیک را تحت‌تاثیر قرار دهد

کرونا کیفیت المپیک را تحت‌تاثیر قرارنمی دهد چراکه المپیک هم عقب‌افتاده و این می‌تواند زمان مناسبی به ورزشکاران برای ریکاوری بدهد و فکر می‌کنم یک ورزشکار درسطح المپیک می‌تواند این عقب‌افتادگی را جبران کند/

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تعطیلی اماکن ورزشی و حتی پارک‌ها و بوستان‌ها این روزها برای ورزشکاران بیش از افراد دیگر مشکل‌ساز شده است و باعث شده اکثر ورزشکارانی که به‌خصوص در تهران و یا شهرهای بزرگ حضور دارند برای آماده نگه‌داشتن بدن‌های خود دچار مشکل شوند و ناگزیر به تمرینات نصفه‌ونیمه در خانه رضایت بدهند.

با اینکه در یک نظر احساس می‌شود که ورزشکاران دوومیدانی به‌دلیل تمرینات انفرادی و اینکه از هرفضایی می‌توانند برای تمرین استفاده کنند، شرایط بهتری نسبت به سایرین دارند، اما صحبت با سپیده توکلی سرمربی تیم دوومیدانی دانشگاه آزاد می‌تواند نشان دهد که ورزشکاران این رشته هم با سختی‌های خاصی در این روزهای کرونایی مواجه هستند. آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی دوومیدانی دانشگاه آزاد اسلامی است.

خانه‌نشینی شما تا به امروز چقدر شده است؟

ما در دی‌ماه آخرین بازی‌های خود را در لیگ انجام دادیم و بعد از آن هم فقط تمرینات انفرادی انجام می‌دادیم. البته هر ورزشکار ما در رشته‌های مختلف برای خودش مربی دارد و تا اسفند‌ماه تمرینات‌مان زیر نظر مربیان درحال انجام بود که این مشکل ایجاد شد و مجبور به خانه‌نشینی شدیم.

 برای آماده نگه‌داشتن ورزشکاران خودتان چه تمهیداتی درنظر گرفتید؟

خب ما شرایط برای تمرینات حرفه‌ای دراختیار نداریم و تنها راه، تمرین در خانه است. ما که در تهران جای مناسبی برای تمرین بیرون از خانه نداریم، اما ورزشکارانی که در شهرستان‌های کوچک‌تر هستند فضای مناسب‌تری برای تمرینات روزانه دراختیار دارند ولی ما در تهران فقط خانه را در اختیار داریم.

اما حتما تمرینات بازیکنان تیم را زیر نظر دارید؟

بله، ما براساس هر رشته از دوومیدانی تمرینات خاصی را برای بازیکنان درنظر گرفته‌ایم که آنها هرکدام از این تمرینات را زیر ذره‌بین مربی مستقیم خود انجام می‌دهند .

 به‌نظر می‌رسد وضعیت دوومیدانی بهتر از رشته‌های دیگر ورزشی است. چراکه نیازی به تمرینات گروهی ندارید و از هر محیطی هم می‌توانید برای دویدن استفاده کنید.

قطعا ما نیازی به هماهنگ کردن تیم و بازیکنان نداریم و از این نظر شما درست می‌گویید، اما مشکل ما این است که تمام پیست‌ها و حتی پیستی که مربوط به باشگاه خودمان است هم تعطیل است و اگر امکانش وجود داشت که پیست‌ها در هر ساعت برای یک ورزشکار درنظر گرفته می‌شد و به‌صورت انفرادی در محیط پیست تمرین می‌کردیم، شرایط خیلی مساعد‌تر بود.

 ظاهرا از امروز بوستان‌ها و پارک‌ها هم باز شده است. هنوز آماده‌باشی به‌شما برای شروع تمرینات داده نشده است؟

من هم از طریق اخبار متوجه باز شدن اماکن تفریحی شدم، اما از قبل عید که فدراسیون برای تعطیلی تمرینات با من تماس گرفت دیگر هیچ تماسی با ما گرفته نشده است. اما درنظر داریم که خودمان با فدراسیون تماس بگیریم و از آنها بخواهیم که پیست‌ها را برای ورزشکاران حرفه‌ای و ملی‌پوشان باز کنند.

از نظر شما دوری از تمرینات باعث نمی‌شود که لیگ ما از لحاظ کیفی دچار افت شود؟

خب صددرصد این اتفاق می‌افتد و این فقط مختص به ایران نیست و تمام‌دنیا با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وقتی ما به‌عنوان ورزشکار حرفه‌ای دو،سه ‌ساعت صبح و دو،سه ‌ساعت عصر تمرین می‌کنیم، با تمرین خانگی و کششی و نرمشی نمی‌توانیم سطح آمادگی خود را درشرایط خوب قرار دهیم، حالا می‌خواهد قهرمان المپیکی باشد یا یک بازیکن حرفه‌ای در سطح لیگ ایران. البته من فکر می‌کنم زمانی که برای آماده‌سازی به ورزشکاران داده می‌شود تا تمرینات خود را از سر بگیرند و سپس وارد کوران مسابقات شوند، می‌تواند به بالا رفتن آمادگی بازیکنان کمک کند.

و با این تفاسیر باید منتظر یک المپیک سطح پایین نسبت به المپیک‌های قبل باشیم؟

من فکر نمی‌کنم این‌طور باشد. چراکه المپیک هم عقب‌افتاده و این می‌تواند زمان مناسبی به ورزشکاران برای ریکاوری بدهد و فکر می‌کنم یک ورزشکار درسطح المپیک می‌تواند این عقب‌افتادگی را جبران کند. هرچند اعتقاد من بر این است که ورزشکار حرفه‌ای با دو هفته تمرین برمی‌گردد به‌شرایط ایده‌آل قبل از تعطیلی تمرینات و از این جهت مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار