تاریخ : Sat 18 Apr 2020 - 10:58
کد خبر : 39669
سرویس خبری : ورزش

ورزش در دانشگاه آزاد تعطیل نیست

مدیر ورزش قهرمانی و همگانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ورزش در دانشگاه آزاد تعطیل نیست

تاکید دکتر طهرانچی به مسئولان ورزش دانشگاه آزاد اسلامی این بوده که ورزش تعطیل نشود و به‌صورت مجازی دنبال شود تا سلامت دانشجویان حفظ شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته کشور را از شرایط عادی خارج کرده و به‌غیر از روال عادی زندگی و کسب‌وکارها، برای ورزش و لیگ‌های ورزشی هم مزاحمت ایجاد کرده و باشگاه‌های ورزشی را به تعطیلی کامل فرو برده است. مدیران باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی هم که یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی کشور به حساب می‌آید این روزها منتظر تعیین‌تکلیف مقامات بهداشتی کشور، جهت آغاز تمرینات ورزشی خود هستند که البته هنوز زمان دقیقی برای آن مشخص نشده است. برای اطلاع از شرایط تیم‌های دانشگاه آزاد در دوران قرنطینه و فعالیت‌هایی که در این دوران برای سلامت دانشجویان و ورزشکاران رشته‌های مختلف انجام شده با علیرضا زند، مدیر ورزش قهرمانی و همگانی دانشگاه آزاد اسلامی هم‌کلام شدیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

تیم‌های دانشگاه آزاد هم مثل سایر تیم‌ها فعالیت‌شان در حالت تعلیق قرار دارد؟

ما هم مثل تمام تیم‌های ورزشی کشور تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستیم که براساس دستور از پانزدهم اسفندماه تمام فعالیت‌های ورزشی تعطیل شده و ما برای آغاز مجدد آن لحظه‌شماری می‌کنیم، چراکه دوست داریم در چند رشته که تیم‌های ما مدعی قهرمانی هستند به این مهم دست پیدا کنند. البته باید یادآور شوم که تمام این موارد به شرط بهبود اوضاع کنونی است و قرار نیست برای قهرمانی سلامت ورزشکاران و مربیان و دست‌اندرکاران ورزش را به خطر بیندازیم.

هنوز اعلامی به شما صورت نگرفته که از چه زمان ممکن است مجوز آغاز فعالیت تیم‌ها صادر شود؟

به‌صورت رسمی خیر، اما ظاهرا این موضوع غیررسمی عنوان شده که تیم‌ها از پانزدهم اردیبهشت‌ماه تمرینات خود را آغاز کنند و رقابت‌های مختلف هم از خردادماه استارت بخورد. البته در همین شرایط قرنطینه هم بازیکنان ما در رشته‌های مختلف طبق برنامه مربیان خود، انفرادی تمرین می‌کنند و به‌صورت مجازی با کادرفنی در ارتباط هستند تا از لحاظ بدنی افت نکنند.

در این مدت قرنطینه برای سلامت ورزشکاران و دانشجویان اقدامی ترتیب داده‌اید؟

تاکید دکتر طهرانچی به مسئولان ورزش دانشگاه آزاد اسلامی این بوده که ورزش تعطیل نشود و به‌صورت مجازی دنبال شود تا سلامت دانشجویان حفظ شود. ما هم در این مدت در رشته‌های نمایشی کاراته، ووشو و تکواندو مسابقاتی را برگزار کرده‌ایم که دانشجویان از حرکات نمایشی خود فیلم گرفته و ارسال می‌کردند و داوران ما نفرات برتر را انتخاب می‌کردند.

قرار است به زودی یک‌سری مسابقات مجازی هم برگزار کنید؟

بله، برای اینکه بین دانشجویان ایجاد شور و نشاط کنیم می‌خواهیم یک‌سری بازی‌های الکترونیکی برگزار کنیم که البته در حال نامه‌نگاری به واحدها و تدارک پیش‌زمینه رقابت‌ها هستیم. ضمن اینکه در هفته‌های اول اردیبهشت‌ماه لیگ آنلاین شطرنج را برگزار می‌کنیم. این را هم باید اضافه کنم که در حال جمع‌آوری یک‌سری مطلب، عکس و فیلم جهت آموزش ورزش در خانه برای خانواده‌ها هستیم چراکه در افرادی که فقر حرکتی دارند مشکلاتی در ناحیه ستون فقرات، کمر و زانو ایجاد می‌شود که تمام اینها با حرکات ورزشی و تغذیه درست دوران کرونایی قابل حل است.

برای اینکه در دوران قرنطینه ورزشکاران به مشکل مالی برنخورند اقدامی صورت گرفته است؟

بازیکنان با دانشگاه آزاد قرارداد دارند و طبق یک فازبندی سه‌مرحله‌ای حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کنند. ما در فاز اول که پایان دور رفت است یک مرحله واریزی داریم و در پایان بازی‌های برگشت یک مرحله و در پایان با محاسبه نتایج و پاداش‌ها و جرایم، مرحله پایانی را واریز می‌کنیم. ما تا قبل از سال جدید و پایان اسفند 98 تمام سندهای مالی را تسویه کرده‌ایم و مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه باید بگویم از قرارداد هیچ بازیکنی مبلغی کسر نکرده‌ایم.

اگر بازی‌های لیگ به هر دلیلی ادامه پیدا نکند باشگاه دانشگاه آزاد متضرر می‌شود؟

این شرایط برای تمام تیم‌های حاضر در لیگ یکسان است و نمی‌توان این‌گونه درموردش حرف زد، اما ما در ورزش‌هایی مثل وزنه‌برداری دوم هستیم و شرایط خوبی داریم. در واترپلو اگر بازی نیمه‌نهایی را ببریم به فینال می‌رسیم ولی اینها دلیل نمی‌شود که از سلامت مردم غافل شویم. چند روز قبل از فدراسیون وزنه‌برداری نامه‌ای داشتیم که لیگ را با همین ترتیب جدول فعلی تعطیل کنیم یا اینکه در خردادماه ادامه بدهیم که ما قرار است طی یکی دو روز آینده با کادر فنی تیم وزنه‌برداری و دکتر غزالیان جلسه بگذاریم و ببینیم به ادامه لیگ رای بدهیم یا اینکه به همین عنوان دومی رضایت بدهیم و لیگ را تمام کنیم.

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار