تاریخ : Tue 14 Apr 2020 - 10:08
کد خبر : 39491
سرویس خبری : سیاست

گفتند جلسه سران قوا نه حاکمیت یک قوه بر قوای دیگر

فرهنگی، منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم:

گفتند جلسه سران قوا نه حاکمیت یک قوه بر قوای دیگر

فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره علت ارائه اختیارات به دولت در دوران تحریم با تشکیل جلسات سران قوا گفت: «اصل این موضوع قابل پذیرش است اما اینکه چه چارچوب و چه حد و حدودی داشته باشد، محل بحث است ازجمله اینکه آیا آنها می‌توانند وارد اختیارات قوه‌مقننه شوند یا خیر.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «من اطلاعی ندارم اگر جمله‌ای بیان شده مراد چه بوده است، بعید می‌دانم منظور اصلی آقای مطهری درخصوص شورای نگهبان و مجمع تشخیص باشد، بیشتر مسائلی که مطرح است در مورد اختیارات مجلس است که توسط هیات‌عالی سران قوا یا شورای عالی هماهنگی محدود شده، آنها به راحتی قوانین را تغییر می‌دهند، تغییراتی در اجرای قوانین می‌دهند و درمورد آنچه در اختیار مجلس است، خودشان تصمیم می‌گیرند. از این‌رو باید مجلس جدید تشکیل شود تا درباره این وضعیت یک هم‌اندیشی صورت پذیرد چون به صورت فردی نمی‌شود تصمیم‌گیری کرد و به صورت جمعی و کل مجلس باید در این‌باره اقدام کند. احتمالا در این زمینه پیگیری‌هایی به صورت کلی انجام گیرد.»

عضو سابق هیات‌رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی درباره علت ارائه اختیارات به دولت در دوران تحریم با تشکیل جلسات سران قوا گفت: «اصل این موضوع قابل پذیرش است که در شرایط تحریم یا هر اضطرار دیگری جمع بتوانند تصمیم بگیرند اما اینکه چه چارچوب و چه حد و حدودی داشته باشد، محل بحث است ازجمله اینکه آیا آنها می‌توانند وارد اختیارات قوه‌مقننه شوند یا خیر. با توجه به اینکه یکی از اعضا رئیس ‌مجلس است، طبیعی است اگر رئیس مجلس در این موضوع مواضعی داشته باشد نیاز است قبل از ارائه با مجلس مشورت شود. سوال ما این است که در مسائلی همانند بنزین و نظیر آن رئیس مجلس که از نظر نمایندگان اطلاع داشت، چرا وارد چنین تصمیمی شد و آن لحظه اجرا را اجمالا تایید کرد؟ طبیعی است در چنین جلسه‌ای رئیس مجلس اگر به طور جدی بایستد و مخالفت کند و از جلسه خارج شود و اعلام کند، اگر این روال استمرار داشته باشد، شرکت نمی‌کنم و نظایر این روش‌ها طبیعی است که این مسیر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. چون گفته شده این جلسه سران قوا باشد، نه اینکه یک قوه حاکم بر قوای دیگر باشد. مشکل از اینجا شروع می‌شود، نه از نفس موضوع! طبیعتا ممکن است برای شرایطی خاص، چنین جمعی صلاحیت داشته باشد و اختیارات هم دارند و می‌توانند هم عمل کنند. براساس اصل 110 قانون اساسی چنین اختیاری را از رهبری می‌گیرند اما اینکه درون جلسات خلاف اراده مجلس تصمیم‌گیری شود، قطعا رئیس‌مجلس که سخنگوی بقیه نمایندگان است باید درست تصمیم بگیرد.»

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در جریان ماجرای بنزین افتاد نه فقط برای بنده که برای اکثریت مجلس قابل‌قبول نبود، افزود: «طبیعی است که وقتی مجلسی اکثریت قاطع ندارد همانند مجلس دهم، این قبیل ضعف‌ها در آن ایجاد ‌شود. یعنی اکثریت قاطعی وجود ندارد که مقابل این‌گونه موضوعات ایستادگی کنند.»  ف

رهنگی افزود: «یکی از آسیب‌شناسی‌های دوره‌های اخیر مجلس این است که چرا اراده منسجم و فراکسیونی در مجلس وجود ندارد. یک زمانی اراده‌ای وجود دارد همانند مجلس ششم یا هفتم و اراده را اعمال می‌کند و رئیس‌مجلس هم باید از اراده جمعی تبعیت کند. وقتی چنین اراده‌ای وجود ندارد، طبیعی است آنچه در دوره فعلی وجود دارد، رخ می‌دهد. البته معتقدم انسجام مجلس یازدهم بیشتر است و اگر بتوانند در انتخاب رئیس‌مجلس و روسای کمیسیون‌ها اشتباهات دوره‌های قبل را تکرار نکنند، می‌توانند چنین اراده‌ای را اعمال کنند و هرکسی که رئیس شد، مجبور است از بقیه تبعیت کند.»