تاریخ : Tue 14 Apr 2020 - 01:31
کد خبر : 39472
سرویس خبری : ورزش

درصد پاداش کی‌روش از جام جهانی بیشتر از مربیان قهرمان و نایب قهرمان!

«فرهیختگان» بررسی کرد؛ سرمربی وقت ایران پولی بیشتر از رقم توافق شده نگرفته است

درصد پاداش کی‌روش از جام جهانی بیشتر از مربیان قهرمان و نایب قهرمان!

براساس بررسی‌های «فرهیختگان» و سوال از منابع موثق در فدراسیون فوتبال که کفاشیان هم آن را تایید کرده، کارلوس کی‌روش 10درصد از پاداش را مطابق قراردادش دریافت کرده و مابقی پول دریافتی، طلبی است که او از فدراسیون فوتبال داشت.

مربی پرتغالی پاداش فیفا را طبق قرارداد بین دستیارانش تقسیم کرد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دو میلیون و 228 هزار و 18‌دلار، این مبلغی است که کارلوس کی‌روش بعد از حضور تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 از فیفا دریافت کرده است. براساس اعلام فیفا، پاداش اهدایی فدراسیون‌ها باید بین سرمربی، بازیکنان و دستیاران سرمربی تقسیم شود و این مبلغ جدای از مبلغی است که فیفا به باشگاه‌های بازیکنان حاضر در تیم‌های ملی پرداخت می‌کند. به طور عمومی مبلغ دریافتی از سوی بازیکنان و سرمربیان با توافق آنها با فدراسیون فوتبال هر کشور تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال کیلیان ام باپه، مهاجم تیم ملی فرانسه، به ازای هر دیداری که برای تیمش به میدان می‌رفت چیزی حدود 22 هزار دلار دریافت کرده است، فدراسیون فوتبال فرانسه اما به برخی از بازیکنان و مربیان این تیم به ازای هر بازی 28 تا 33 هزار دلار پرداختی داشته است.

براساس توافق فدراسیون فوتبال برزیل با بازیکنان و مربیان این تیم، قرار بود ملی‌پوشان برزیل به ازای قهرمانی جام جهانی چیزی در حدود 930 هزار دلار پاداش بگیرند. آلمانی‌ها (بازیکنان و سرمربی و دستیاران) قبل از جام‌جهانی توافق کردند که 400 هزار دلار درصورت حضور در نیمه‌نهایی از فدراسیون این کشور بگیرند و اسپانیایی‌ها هم درصورت قهرمانی 950 هزار دلار دریافت می‌کردند که البته موفق به این کار نشدند. به هر ترتیب این مبالغ از قبل بین بازیکنان و فدراسیون هر کشور توافق شده و قرار نبود چیزی بیشتر از این مبالغ سهم بازیکنان شود. انتشار اسناد فیفا اما موجی از اعتراض‌ها را در پی‌ داشت. بسیاری از هواداران فوتبال معتقد بودند کارلوس کی‌روش با دریافت 25درصد از پاداش فیفا به ایران (20درصد سهم خودش و 5درصد سهم دستیارانش)، سودی میلیاردی به‌دست آورده و راهی کلمبیا شده است.

 به فدراسیون ارتباطی ندارد!

برای بررسی این ماجرا باید دو نکته را بررسی کرد. نخست آنکه آیا کی‌روش بیش از توافقات خود دریافتی داشته است؟ آیا دستیاران او برخلاف عرف پول دریافت کرده‌اند؟ پاسخ سوال ساده است و با یک بررسی می‌توان به آن پاسخ کاملی داد. در بند ب ماده 13 قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال آمده است: «اگر فدراسیون فوتبال به جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه راه پیدا کند، ١٠درصد از مبلغی که فدراسیون از فیفا بابت ورود به جام‌جهانی دریافت می‌کند به تیم مربیگری تعلق می‌گیرد. سرمربی در ادامه موظف است پس از مذاکره با تیم مربیگری به بهترین شکل ممکن این مبلغ را تقسیم کند و فدراسیون در مقابل نتایج این تصمیم‌گیری وظیفه‌ای نخواهد داشت.»

براساس بررسی‌های «فرهیختگان» و سوال از منابع موثق در فدراسیون فوتبال که کفاشیان هم آن را تایید کرده، کارلوس کی‌روش 10درصد از پاداش را مطابق قراردادش دریافت کرده و مابقی پول دریافتی، طلبی است که او از فدراسیون فوتبال داشت. دستیارانش هم براساس آنچه در بند قرارداد این سرمربی آمده، براساس صلاحدید کی‌روش دریافتی داشته‌اند. بسیاری البته اعتقاد داشتند آرین قاسمی، مترجم کی‌روش با دریافت 300میلیون تومان و اختلافی بالا نسبت به برخی دستیاران کی‌روش، دریافتی بیشتری داشته که در این باره باید گفت مترجم‌های فوتبال باشگاهی در طول فصل چیزی حدود 120 میلیون تومان دریافتی دارند. این مبلغ هم بدون درنظر گرفتن پاداش‌های مسابقات مختلف است. به‌عنوان مثال یکی از مترجم‌های پرسپولیس در فصول گذشته، 115 میلیون تومان دریافتی داشته و با پاداش‌ها چیزی حدود 150 میلیون تومان گرفته بوده است.

 سایرین چقدر دریافتی داشتند؟

نگاهی به دلارهای دریافتی سایر مربیان نشان می‌دهد کی‌روش البته بیش از بسیاری از مربیان موفق حاضر در جام‌جهانی دریافتی داشته است که در این خصوص هم انتقادها به مدیرانی است که چنین قراردادی بسته‌اند. به‌عنوان مثال براساس گزارش فرانس‌24، دیدیه دشام، سرمربی تیم ملی فرانسه که این تیم را فاتح جام‌جهانی کرد چیزی حدود دو میلیون و 800 هزار دلار از پاداش 38 میلیون دلاری فیفا را نصیب خود کرد. دالیچ، سرمربی تیم ملی کرواسی هم که این تیم را نایب قهرمان جام‌جهانی کرد، چیزی حدود دو میلیون دلار پاداش گرفت. به هر حال بحث مالی و دریافتی‌های مربیان به قدری شخصی و محرمانه است که نمی‌توان به خبرگزاری‌های خارجی هم اطمینان کرد و ممکن است این مبالغ بیشتر یا کمتر از مبالغی باشد که ذکر شده است، اما نباید فراموش کرد که تمام این مبالغ به‌عنوان پاداش و علاوه‌بر دستمزد بودند، اما آنچه کی‌روش دریافت کرده، پاداش به‌همراه دستمزدش طبق قرارداد بوده است.

* نویسنده: محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار