تاریخ : Sat 11 Apr 2020 - 23:44
کد خبر : 39367
سرویس خبری : ورزش

خوان تایون: حالا صنف‌های دیگر حال ما خبرنگاران را بهتر می‌فهمند

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نویسنده شهیر اسپانیایی

خوان تایون: حالا صنف‌های دیگر حال ما خبرنگاران را بهتر می‌فهمند

اوضاع خبرنگاران خوب نیست، خیلی‌ها اخراج شده‌اند و حقوق بسیاری درست پرداخت نشده، البته ما خبرنگاران به این شرایط در طول سال عادت داریم، حالا صنف‌های دیگر حال روز ما خبرنگاران را بهتر می‌فهمند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اسپانیا‌نویس‌های دیگر کشورها او را به تیترهای زیبا و عجیب‌وغریبش می‌شناسند، کتاب‌های خوبی که درباره فوتبال و ورزش و حتی مسائل اجتماعی نوشته و مقالاتی که گاه‌وبی‌گاه در ستونی خواندنی در روزنامه مطرح آس اسپانیا منتشر می‌کند. او هم‌اکنون در ال پایس، رویستا و آس قلم می‌زند. در توئیتر به سوالات پاسخ نداد و خبری از جواب به ایمیل ارسال شده، نبود تا اینکه از طریق روابط عمومی خود روزنامه به دام افتاد و مهربانانه و کمی عجول به سوالات پاسخ داد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با خوان تایون را در ادامه می‌خوانید.

تیترهای زیبای شما مشهور است، راستش را بخواهید باید اعتراف کنم چندبار به‌نام خودم زدم و نگفتم که ترجمه بوده، این تیترهای زیبا چه منشأیی دارند؟

خوشحالم که تاثیرگذار بوده، منشأ هر چیز زیبایی، زیبایی مطلق هستی است، وقتی می‌خواهم برای متن خود تیتر انتخاب کنم، باید آرام باشم، قهوه نوشیده باشم یا در سکوت باشم، به زندگی، به ذات فوتبال فکر کنم و به زیبایی.

این روزهای کرونایی در فوتبال اسپانیا چه خبر است؟ خبرنگاران اسپانیایی چه تجربه‌ای از این وضعیت دارند؟

عجیب است، همه فقط به یک‌چیز فکر می‌کنیم و این که زودتر تمام شود. باور نداریم دنیا اینچنین جا خورده باشد. باور نمی‌کنیم. امیدوارم زودتر تمام شود. اوضاع خبرنگاران خوب نیست، خیلی‌ها اخراج شده‌اند و حقوق بسیاری درست پرداخت نشده، روزنامه‌ها حامیان مالی خود را از دست داده‌اند و وب‌سایت‌ها خبر جذابی از فوتبالی که تعطیل شده، ندارند تا بیننده را به سمت خود جذب کنند. البته ما خبرنگاران به این شرایط در طول سال عادت داریم، حالا صنف‌های دیگر حال روز ما خبرنگاران را بهتر می‌فهمند.

خبر دقیقی از آغاز رسمی لالیگا یا سایر تورنمنت‌ها وجود دارد؟

بهترین جواب را تباس داد، هرکسی هرچه بگوید، بی‌اساس است، فوتبال زمانی آغاز می‌شود که سلامتی به دنیا برگردد و ما نمی‌دانیم چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد، بنابرین هر تاریخی که این روزها در خبرها منتشر می‌شود، فقط گمانه‌زنی است. امیدواریم این وضعیت عجیب بیشتر از یک‌ماه دیگر طول نکشد.

می‌دانم قرار نبود بیشتر بپرسم، سوال آخر اینکه چرا اتحادیه اروپا و یوفا، لیگ برتر انگلیس را از تقویم خود خارج نمی‌کند؟

قرار نبود چنین اتفاقی رخ دهد، یوفا فقط تهدید کرده بود که بعد از برگزیت و جدایی بریتانیا از اروپا ممکن است کاری با فوتبال انگلیس نداشته باشد، اما این یک فرآیند تدریجی است و فوتبال یک پدیده جهان‌شمول است. صدها بازیکن انگلیسی به‌عنوان لژیونر در فوتبال اروپا شاغل هستند، مالیات می‌دهند و درآمد دارند؛ نمی‌شود یک‌شبه به آنها گفت دیگر به کشورتان برگردید و کاری با ما نداشته باشید. فقط فوتبال نیست، سایر صنایع مهم در دنیا نیز به برگزیت به چشم یک فرآیند نگاه می‌کنند که یک‌شبه تغییر نخواهد کرد.

*  مترجم: بابک سرانی‌آذر