تاریخ : Sun 05 Apr 2020 - 02:56
کد خبر : 39112
سرویس خبری : سیاست

گام اول در ساماندهی اقتصادی تعیین‌تکلیف شفافیت است

علی‌اصغر عنابستانی، منتخب مردم سبزوار:

گام اول در ساماندهی اقتصادی تعیین‌تکلیف شفافیت است

عنابستانی با تاکید بر اینکه باید دولت را به مسیر صحیح در حوزه اقتصادی وارد کنیم، تاکید کرد: «در حوزه اقتصادی اولین اقدام این است که با فساد به صورت صددرصدی، دقیق و کامل مقابله کنیم. غده سرطانی فساد اقتصادی را باید از صحن اقتصادی کشور جدا کنیم و کنار بگذاریم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، علی‌اصغر عنابستانی، استاندار سابق چهارمحال و بختیاری و منتخب مردم سبزوار در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «بحث کارآمدی در حوزه اقتصادی و حل مسائل جاری زندگی مردم کار ویژه اصلی مجلس آینده است و تشخیص مردم در انتخاب نمایندگان این دوره بر همین اساس صورت گرفت. معتقدم اکنون اقتصاد تبدیل به پاشنه‌آشیل برای نظام جمهوری اسلامی شده است. عملکرد نظام تاکنون در حوزه‌های مختلف افتخارآفرین بوده، اما در حوزه اقتصادی متاسفانه دچار ضعف‌های جدی است و حتما نمی‌توان همه این ضعف‌ها را به دشمنان و تحریم‌های خارجی نسبت داد. نگاه به ترکیب منتخبان نشان می‌دهد آنها عمدتا افرادی با سوابق اجرایی بسیار قوی و قابل دفاع هستند. حدود هشت نفر از وزیران سابق ، 11-10 استاندار سابق و حدود 80 نفر از فرمانداران و مدیران کل در مجلس آینده حضور خواهند داشت. اینها صاحب‌نظر هستند و مسائل کشور را می‌شناسند. اینها باید حوزه اقتصاد را از ساختارهای دست‌وپاگیری که دولت ایجاد کرده، رها کنند تا تولید مملکت نفسی بکشد.»

وی با تاکید بر اینکه باید دولت را به مسیر صحیح در حوزه اقتصادی وارد کنیم، تاکید کرد: «در حوزه اقتصادی اولین اقدام این است که با فساد به صورت صددرصدی، دقیق و کامل مقابله کنیم. غده سرطانی فساد اقتصادی را باید از صحن اقتصادی کشور جدا کنیم و کنار بگذاریم. این امر با سه کار امکان‌پذیر است؛ یکی شفافیت که اصل آن در مجلس نیست بلکه لایحه جامع شفافیت به‌ویژه در حوزه اجرا و مربوط به دولت لازم است، دومین مورد اینکه مجلس معضل تعارض منافع را مرتفع سازد و سومین مورد حمایت از گزارشگران به‌ویژه در دستگاه‌های اجرایی کشور است. باید ساختاری در کشور ایجاد شود تا سوت‌زن‌ها حاشیه امن داشته باشند. حتی معتقدم بسیاری از مشکلات نظام بانکی هم با شفافیت مرتفع می‌شود. گام بعدی اصلاح ساختار مالیاتی کشور است که از قضا، این هم بی‌ربط به ماجرای شفافیت نیست.»

منتخب مردم سبزوار با اشاره به تعامل دولت و مجلس گفت: «من نمی‌گویم به سمت استیضاح‌های پیاپی برویم ولی مجلس باید از ظرفیت خود استفاده کند و دولت چاره‌ای نداشته باشد، الا اینکه در ریل‌گذاری‌ای که مجلس و مردم تعیین می‌کنند، حرکت کند. اگر دولت بخواهد درمقابل ریل‌گذاری‌ای که نمایندگان ملت انجام می‌دهند، مقاومت کند، حتما با ابزارهای نظارتی‌ای که قانون در اختیار مجلس قرار داده است، باید مواجه شود.»

استاندار سابق چهارمحال و بختیاری درباره ترکیب هیات‌رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس اضافه کرد: «رئیس مجلس به تنهایی مساله نیست. من معتقدم شاید بیش از 80-70 درصد کار مجلس همان هفته‌های اول رقم می‌خورد که ترکیب اداره مجلس را روشن می‌کند. ترکیب اداره مجلس اعم از هیات‌رئیسه، روسای کمیسیون‌ها، رئیس دیوان محاسبات و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است. این 30 نفر می‌خواهند سکان اداره مجلس را در اختیار داشته باشند، انتخاب آنها بسیار مهم است و شاید تکلیف حدود 80 درصد کار مجلس همین‌جا مشخص شود. این انتخاب هم قطعا بدون چالش نخواهد بود.  طیف‌های مختلف رقابت دارند ولی من اعتقاد دارم با کمترین چالش و البته بیشترین دقت این کار انجام می‌شود. خیلی از مواقع چانه‌زنی‌ها و جلسات دلیل بر اختلاف نیست.»

وی درباره فعالیت خود بعد از پیروزی در انتخابات هم گفت: «در یک ماه و نیم گذشته تلاش کردیم هم‌افزایی و هم‌اندیشی نسبت به اولویت اصلی مجلس جدید را میان منتخبان افزایش دهیم، لذا می‌خواهیم رایزنی‌هایی با دوستان مختلف منتخب در سراسر کشور داشته باشیم؛ رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای متعدد.»

عنابستانی در پایان هم گفت که بنا دارد در کمیسیون اجتماعی مجلس به فعالیت خود ادامه دهد.