تاریخ : Sun 05 Apr 2020 - 02:43
کد خبر : 39108
سرویس خبری : سیاست

مجلس آینده با دولت چالش سیاسی نخواهد داشت

سیدنظام‌الدین موسوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس آینده با دولت چالش سیاسی نخواهد داشت

موسوی درباره رابطه مجلس آینده با دولت متذکر شد: «ما با دولت چالش سیاسی نداریم یعنی برداشتی که من از نگاه اکثریت منتخبان مجلس یازدهم دارم این است که کسی مساله سیاسی با دولت ندارد چون چالش سیاسی با دولتی که درگیر مسائل کلان اجرایی کشور است به مصلحت نیست.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سیدنظام‌الدین موسوی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و مدیر سابق خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «مشخص کردن اهداف کلان و نظارت کردن بر حرکت و مسیر قطار اجرایی کشور برعهده مجلس شورای اسلامی است. متاسفانه طی دوره‌های اخیر مجلس از این کارکرد خود تا حدود زیادی دور افتاده بود مخصوصا در حوزه نظارت! در حوزه قانون‌گذاری، مجلس بعضا قوانین خوبی را هم تصویب کرده است اما قانون خوب نیاز به نظارت دارد. متاسفانه مجالس اخیر و به‌ویژه مجلس دهم در حوزه نظارت بر اجرای قوانین و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی ضعیف بود. دلیل عمده این بود که کلان مجلس و راس مجلس به‌دلیل اشتراک منافعی که با دولت داشت مانع از آن می‌شد عملکرد نظارتی مجلس درست انجام شود. شاهد این بودیم برخی از وزرای این دولت به‌دلیل عملکرد منفی و نارکارآمدی خود در دادگاه افکارعمومی محکوم شده بودند اما این وزرا در مجلس می‌آمدند و به‌واسطه اعمال نفوذ لابی‌های قدرتی که در مجلس وجود داشت استیضاح اینها رای نمی‌آورد و کار به جایی رسید که برخی از این وزرا خودشان ادامه ندادند و استعفا دادند. در مجلس آینده باید ضعف عمده مجلس کنونی برطرف شود. یعنی نباید مجلسی باشد که گرفتار لابی قدرت شود. علاوه‌بر این در به‌روز کردن و کارآمد کردن قوانین مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه اصلاح نظام بانکی و نظام گمرکی و مالیاتی کشور نیاز به اجماعی بین نخبگان، مدیران و صاحب‌نظران کشور داریم. مجلس یازدهم در این حوزه وظایف جدی دارد که الحمدالله در این روزها بسیاری از منتخبان درگیر همین امور هستند.»

موسوی درباره رابطه مجلس آینده با دولت متذکر شد: «ما با دولت چالش سیاسی نداریم یعنی برداشتی که من از نگاه اکثریت منتخبان مجلس یازدهم دارم این است که کسی مساله سیاسی با دولت ندارد چون چالش سیاسی با دولتی که درگیر مسائل کلان اجرایی کشور است به مصلحت نیست اما یک نکته اساسی و مهم وجود دارد؛ اینکه مجلس است که باید ریل‌گذاری کند و طبیعتا دولت باید در چارچوب این قانون‌گذاری و همچنین در چارچوب سیاست‌های کلان کشور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده حرکت کند. اگر مجلس نظارت دقیق و درستی با نگاه کلان‌نگر و بر اساس منافع ملی داشته باشد و تلاش کند دولت در چارچوب و مسیر درست حرکت کند چالش نامیده نمی‌شود مگر دولت لج‌بازی کند.»

منتخب مردم تهران درباره عملکرد 45 روز گذشته خود هم گفت: «بخش عمده کار من معطوف به مطالعه روی مطالبات مردم، خواسته‌های مردم، دسته‌بندی و اولویت‌بندی آنها، شناخت مسائل و مشکلات کشور، نظم‌دهی به نظام مسائل کشور، اولویت‌بندی و دسته‌بندی برای حل آنها بوده است.ارتباطات خوبی بین منتخبان برقرار شده و الان طیف‌های مختلفی در حال طراحی برنامه برای مجلس آینده هستند تا ان‌شاءالله بدون برنامه وارد مجلس آینده نشویم. مخصوصا در حوزه اقتصادی این فعالیت انجام می‌شود. دسته‌بندی هم انجام شده با دوستانی که در حوزه‌های مختلف صاحب‌نظر هستند و بعضا خودشان طرح‌های مختلفی ارسال می‌کنند و با کارشناسان مختلفی هم رایزنی می‌کنم تا در حوزه‌های گوناگون مخصوصا اجتماعی و اقتصادی با یک برنامه جدی وارد مجلس آینده شویم. در عین حال در کنار این مسائل با توجه به فعالیتی که در فضای مجازی دارم ارتباط خوبی با مردم و نخبگان دارم که مطالب و نگاه خود را منتشر می‌کنم و در معرض ارزیابی مردم قرار می‌دهم که نوع نگاه را ببینند و ارزیابی و اصلاح کنند و هم بتوانیم در تعامل با مردم و نخبگان به برنامه‌های مناسبی در مجلس آینده برسیم.»