تاریخ : Thu 05 Mar 2020 - 17:10
کد خبر : 38114
سرویس خبری : جهان شهر

سندرز قربانی دوباره مهندسی دموکرات‌ها

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

سندرز قربانی دوباره مهندسی دموکرات‌ها

این‌بار هم سندرز قربانی یک رقابت درون حزبی می‌شود چرا که دموکرات‌ها تنها امیدشان به بایدن است و تلاش خواهند کرد او را وارد این رقابت کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نتایج رقابت درون حزبی دموکرات‌ها در روز سه‌شنبه بزرگ که با پیروزی نسبی جو بایدن در برابر برنی سندرز خاتمه یافت، اتفاق خیلی دور از ذهنی نبود، چرا که بایدن حمایت ۳ عامل اصلی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی پول، لابی و حزب را با هم در اختیار دارد. اما سندرز کمپین انتخاباتی‌اش را همچون سال ۲۰۱۶ بر کمک‌های مالی استوار کرده و هیچ لابی با نفوذی از او حمایت نمی‌کنند و در حزب دموکرات هم بیش از یک عضو، یک میهمان ناخوانده است.

پیش از رقابت سه‌شنبه بزرگ، حزب دموکرات با توجه به شانس سندرز برای پیروزی، وارد صحنه گردانی انتخابات شد و کمک کرد تا «پیتر بوجیچ» و «امی کلبوچار» به نفع جو بایدن از دور رقابت‌ها کنار بکشند. این اتفاق باعث رشد اقبال به بایدن شد. در نهایت هم در رقابت سه‌شنبه، بایدن که از حمایت جناح میانه‌رو و اکثر حامیان مالی بزرگ حزب دمکرات برخوردار است، از ۱۴ ایالت در ۸ ایالت پیروز شد. سندرز نیز در ۴ ایالت پیروز شد. در ۲ ایالت هم امتیازات براساس سهم هر نامزد تقسیم شد.

برای انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات، نیاز به کسب ۱۹۹۱ رای «هیئت نمایندگان» است. تا این لحظه در مجموع آرای «هیئت نمایندگان» بایدن به ۳۲۳ رای در برابر ۲۴۶ رای سندرز است. این نتایج نشان می‌دهد هنوز سندرز توان رقابت با بایدن را دارد اما انصراف بلومبرگ از ادامه رقابت‌ها و حمایت او از بایدن احتمالا شرایط را برای سندرز سخت‌تر از قبل کند.

رهبران دموکرات که در انتخابات ۲۰۱۶، خیلی دیر وارد عرصه مدیریت نامزد نهایی شدند و در آخر با تقلب سندرز را کنار گذاشتند، در انتخابات ۲۰۲۰ هوشمندانه‌تر عمل کردند و از همین ابتدای کار رقیب سوسیالیستشان را هدف قرار دادند.

سندرز برای تبدیل شدن به نامزد نهایی حزب، بر خلاف بایدن باید با لابی‌هایی پر نفوذی مثل آیپک و دستگاه دموکرات‌ها نیز بجنگد. باراک اوباما، هیلاری کلینتون و جان کری یعنی عناصر اصلی دو دولت گذشته آمریکا، علنا در برابر او صف آرایی کرده‌اند.

او اگر بتواند نقشه‌های این اتاق عملیات را نیز دفع کند، ابزاری برای مقابله با تقلب در حزب دموکرات ندارد. سال ۲۰۱۶ سندرز با تقلب سران حزب به رقابت پایانی راه نیافت. با این حال دموکرات ها از چند ماه پیش برای مقابله با سندرز وارد عمل شده بودند. آذرماه اوباما در یک جمع خصوصی اعلام کرده بود که اگر احساس کند سناتور «برنی سندرز» در آستانه پیروزی و کسب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد، برای جلوگیری از این امر وارد عمل خواهد شد. هیلاری کلینتون نامزد شکست‌خورده دموکرات‌ها نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی در مستندی به شدت از سندرز انتقاد کرده و گفته بود که هیچ‌کس سندرز را دوست ندارد. او گفته بود در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است از سندرز در برابر ترامپ حمایت کند، از جواب صریح طفره رفته و گفته بود که هنوز برای این مسئله زود است.

این‌بار هم به نظر می‌رسد، رهبران حزب دموکرات بار دیگر امور را طوری مهندسی کنند که به جای یک سوسیال دموکرات، جو بایدن دموکرات کلاسیک نامزد نهایی دموکرات‌ها شود. این‌بار هم سندرز قربانی یک رقابت درون حزبی می‌شود چرا که دموکرات‌ها تنها امیدشان به بایدن است و تلاش خواهند کرد او را وارد این رقابت کنند.

* صادق امامی، دبیر گروه بین‌الملل