تاریخ : Tue 03 Mar 2020 - 18:16
کد خبر : 38056
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

پیشنهاد امیرخانی برای دوران خانه‌نشینی مبارزه با کرونا‌ ‌ ‌

در پاسخ به «فرهیختگان» عنوان شد

پیشنهاد امیرخانی برای دوران خانه‌نشینی مبارزه با کرونا‌ ‌ ‌

رضا امیرخانی، نویسنده توانمند کشورمان در پیغامی صوتی برای مخاطبان «فرهیختگان» سه کتاب را معرفی کرده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کرونا مجبورمــــان کرده در خـــانه بمانیم. برای این در خانه ماندن هم باید فکری بکنیم، کتابی بخوانیم، فیلمی ببینیم. غیــــر از معــــرفی کتاب‌هایی که هر روز برایتان در کانال روزنامه منتشر می‌کنیم، سراغ نویسندگان و فعالان کتاب رفتیم تا از آنها بخواهیم برای این روزها، کتابی معرفی کنند.

رضا امیرخانی را خیلی از مخاطبان با کتاب‌های جذابش، «سفر سیستان»، «من او»، «قیدار» و «رهش» می‌شناسند. نویسنده‌ای که نثر گرم و گیرایش مخاطبان زیادی دارد و با آخرین کتابش رهش توانست مخاطبان زیادی را به صف کند تا کتاب را بخرند. هر سال که در نمایشگاه کتاب و نشر افق حاضر می‌شود تا با مخاطبانش دیداری داشته باشد، همیشه یک صف طولانی شکل می‌گیرد تا از او امضا بگیرند. همین اینها را بگذارید کنار اخلاق خوش و نوع رفتارش که همه اینها او را تبدیل به یک نویسنده ویژه و درجه یک می‌کند.

وقتی برای گفت‌وگو با او تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم برای مخاطبان فضای مجازی روزنامه، چند کتاب معرفی کنید، با روی باز استقبال کرد و درنهایت سه کتاب معرفی کرد، سه کتابی که می‌تواند چند روزی سرگرم‌مان کرده و باعث شود کمی از این خبرهای تلخ و عجیب و غریب دور باشیم.

او در پیغامی صوتی سه کتاب را معرفی کرده است:

«با توجه به ابتلائات سخت و شگفت این روزها مردم همین که بتوانند زمانی را به مطالعه اختصاص دهند، شاید کمک کند دور از دسترس این بلای عظیم باشند. من چند کتابی را که امسال خوانده‌ام و به نظرم کتاب‌های خوبی بوده است، معرفی می‌کنم.

یکی از این کتاب‌ها، رمان «گاه ناچیزی مرگ» است که یک زندگینامه تخیلی از زندگی عارف بزرگ «ابن‌عربی» است. ترجمه‌ای را که نشر مولی برای این کتاب منتشر کرده است، پیشنهاد می‌دهم. این کتاب به نظرم فضای جذابی دارد و البته باید در نظر داشت این کتاب به‌طور طبیعی محصول تخیل نویسنده آقای علوان است. مترجم هم نقش خوبی برای ترجمه داشته است. 

کتاب بعدی که شاید خواندنش برای این روزها مناسب باشد، کتاب «برج سکوت» نوشته حمیدرضا منایی است که نشر نیستان این کتاب را منتشر کرده. کتابی است قطور، اما روایت گیرای نویسنده، باعث شده مخاطب، این کتاب را به‌راحتی خوانده و به پایان برساند. کتاب وارد سطحی از لایه اجتماعی می‌شود که ما کمتر سراغ آن رفته‌ایم و هر وقت سراغش رفتیم، عینک چپ زدیم و با آن عینک نتوانستیم آن لایه اجتماعی را درست ببینیم. از این منظر می‌توان گفت این کتاب بدون عینک نوشته شده است و فکر می‌کنم کتاب لذت‌بخشی باشد.

در میان کتاب‌هایی که مسائل روز ما را نشان می‌دهند، می‌خواهم از کتاب «شورآب» کیوان ارزاقی هم نام ببرم. این کتاب به مساله خیانت پرداخته و تلخی خیانت و به یک معنا بی‌فرجامی و نافرجامی خیانت را در این کتاب شرح داده است، کتاب خیلی به‌روز و موضوعش معاصر و امروزی است.»

* نویسنده: عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار