تاریخ : Sun 23 Feb 2020 - 12:02
کد خبر : 37699
سرویس خبری : ورزش

ژیمناستیک ایران به المپیک نزدیک شده‌ است/ کیخا شانس اول سهمیه است

هاشمی، کارشناس ژیمناستیک در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ژیمناستیک ایران به المپیک نزدیک شده‌ است/ کیخا شانس اول سهمیه است

در تاریخ 100 ساله ژیمناستیک، ایران تاکنون در رده سنی بزرگسالان سهمیه نداشته اما در این دوره ما به المپیک نزدیک شده‌ایم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سعیدرضا کیخا که دور مقدماتی رقابت‌های خرک حلقه جام‌جهانی نمره14.400را کسب کرده بود در فینال این رشته موفق شد با نمره 033/15 در جایگاه دوم این رقابت‌ها قرار بگیرد. این مسابقات در افزایش امتیازات برای کسب سهمیه المپیک نیز تاثیرگذار است. سعیدرضا کیخا یکی از شانس‌های ایران برای کسب سهمیه المپیک به شمار می‌رود تا نخستین المپیکی تاریخ ژیمناستیک ایران بعد از انقلاب نام بگیرد. این ورزشکار کشورمان برای افزایش امتیازات خود باید در مسابقات باکو و قطر هم شرکت کند تا بتواند با ثبت بهترین امتیاز جواز حضور در توکیو را کسب کند. مهدی احمدکهنی هم دیگر ورزشکار کشورمان است که در جام‌جهانی در ماده دارحلقه موفق به کسب مدال نقره شد. حمید هاشمی کارشناس، مربی و داور بین‌المللی ژیمناستیک کشورمان گفت‌وگویی را با «فرهیختگان» انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

2مدال نقره در جام‌جهانی استرالیا کسب شد، عملکرد ورزشکاران را چطور می‌بینید؟

فدراسیون ژیمناستیک برای نخستین بار در مسابقات جام‌جهانی برای کسب سهمیه المپیک دو مدال نقره گرفت که کم‌نظیر است.

پیش‌بینی این مدال‌ها را داشتید؟

قبل از مسابقات پیش‌بینی‌هایی می‌شود اما نمی‌توان به‌طور قطعی در این باره صحبت کرد. ورزشکاران ما از نظر فنی و شرایط روحی – روانی خوب بودند. کهنی امتیاز 14.500 را کسب کرد که تاکنون این رکورد را نداشته است. او در فینال هم کارش را خوب انجام داد. معمولا ورزشکاران برتر دنیا دو سبک برنامه دارند که کیخا همین‌طور بود. او در فینال برنامه سنگین‌تری داشت و با نمره 15.033 موفق به کسب مدال نقره شد. کیفیت کار او بسیار خوب شده است.

نتایج این مسابقات در کسب سهمیه المپیک هم تاثیرگذار است، فکر می‌کنید ایران شانس حضور در بازی‌های توکیو را داشته باشد؟

در تاریخ 100 ساله ژیمناستیک، ایران تاکنون در رده سنی بزرگسالان سهمیه نداشته اما در این دوره ما به المپیک نزدیک شده‌ایم. مسابقات باکو و قطر هم مانده و تمام کسانی که سهمیه نگرفته‌اند در مسابقات باقی‌مانده به دنبال آن هستند. کسب سهمیه المپیک و مدال‌های جهانی تاثیر مثبتی روی مردم و مسئولان خواهد داشت تا در تقسیم‌بندی بودجه به رشته ژیمناستیک هم کمک کنند.

به نظر می‌رسد کیخا شانس اول ایران است؟

بله، اما یک ورزشکار آمریکایی در رده نخست جام‌جهانی قرار گرفت. ورزشکاران ژاپنی و ارمنی هم در تعقیب کیخا هستند. در پایان مسابقات قطر همه چیز مشخص خواهد شد. کهنی هم رتبه خوبی دارد اما یک رقیب یونانی که اول شد و یک ورزشکار از چین از حریفان اصلی او برای کسب سهمیه هستند.

شرایط مالی و زیرساخت‌ها را برای رسیدن به المپیک چطور ارزیابی می‌کنید؟

در 30 سال گذشته ما فقط برای بازی‌های 2008 و 2012 برای کسب سهمیه تلاش کردیم که موفق نشدیم. در بازی‌های دیگر هم شرکت نداشتیم. در این شرایط اقتصادی و با امکانات موجود بچه‌های ما نتایج خوبی گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد شما هم یکی از شانس‌ها برای قضاوت در المپیک باشید، چه زمانی داوران مشخص می‌شوند؟

در آمار فدراسیون جهانی 298 داور داریم که 56 داور در المپیک قضاوت می‌کنند. عملکرد آنها در مسابقات مختلف آنالیز می‌شود. 12 نفر از این داوران باید در رده یک جهان باشند و بقیه 44 نفر از رده یک و دو. من هم شانس دارم و تا حدودی نزدیک شده‌ام. اگر جزء 44 نفر باشم دعوت خواهم شد. کمیته فنی اسامی را به فدراسیون جهانی داده و آنها باید اسامی را اعلام کنند.

و صحبت پایانی؟

از فدراسیون و کادر فنی تشکر می‌کنم. از وزارت ورزش و کمیته هم همین‌طور که تلاش کردند تا ورزشکاران ما بتوانند ویزا بگیرند و در مسابقات کسب سهمیه شرکت کنند. امیدوارم این حمایت‌ها بیشتر شود تا موفقیت بچه‌ها ادامه پیدا کند.

* نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه‌نگار