تاریخ : Tue 18 Feb 2020 - 16:08
کد خبر : 37524
سرویس خبری : اندیشه

شهید صادق، فرزند معنویَ صدیقه طاهره(س)

سعید طاوسی‌مسرور:

شهید صادق، فرزند معنویَ صدیقه طاهره(س)

حاج‌قاسم از ارادتمندان بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) و از دلسوختگان ایام فاطمیه بود. او را باید فرزند معنوی حضرت زهرا(س) دانست.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سعید طاوسی‌مسرور، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: امسال ایام فاطمیه و دهه فجر، با یک نام گره خورده بود؛ چنانکه خودش دوست داشت سرباز ولایت قاسم سلیمانی. شگفت آن که موسس لشکر 41 ثارالله کرمان، 1441 سال پس از هجرت و در چهل‌ویکمین سال جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

حاج‌قاسم از ارادتمندان بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) و از دلسوختگان ایام فاطمیه بود. او را باید فرزند معنوی حضرت زهرا(س) دانست، زیرا از ولی‌نعمت ما ابوالحسن علی ‌بن‌موسی‌الرضا علیه آلاف التحیه والثناء چنین مضمونی روایت شده است که به حسن وشاء فرمود: «آنان که نسبت خونی با ما دارند و از ما پیروی نمی‌کنند، از ما نیستند و تو اگر از ما پیروی کنی، فرزند ما خواهی بود.» در کتاب شریف کافی با اسناد صحیح از امام‌موسی کاظم(ع) روایت شده است که فرمود: «آن فاطمه صدیقه شهیده!» اگر دقت کنیم بنابر این روایت شریف، شهادت حاصل صدق است چنانکه در این آیه کریمه هم آمده است: «مِنَ الْمُومِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهدُوا اللَّه عَلَیه فَمِنْهمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَه وَ مِنْهمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلا (احزاب/23)». نقل است که وقتی خبر شهادت قیس‌بن مسهر صیداوی به امام‌ حسین(ع) رسید، آن حضرت این آیه را بر زبان جاری کرد و نیز در شهادت مسلم‌ بن ‌عوسجه در روز عاشورا. حاج‌قاسم نیز به درستی می‌گفت: «تا شهید نباشی شهید نخواهی شد!» خودش هم سال‌ها شهیدی زنده بود که سرانجام مسیرش رسیدن به دو مشهد بود: مشهد اول، اسم مکان است و فرودگاه بغداد و مشهد دوم، اسم زمان و عبارت است از 80 دقیقه بعد از نیمه‌شب جمعه سیزدهم دی‌ماه 1398. سرانجامی که بارها از خدا خواسته  و گفته بود برایش بخواهند؛ گوارایش باد!

صدق محدود در راستگویی نیست؛ صادق کسی است که حق و حقیقت در سراسر وجودش تجلی کند. شهیدان صادقند؛ چون با قیمت جان بر سر عهد الهی خود ماندند پس عاقبت‌شان نیز «مقعد صدق» است؛ نزد «ملیک مقتدر (قمر/55)» و این «صادقین» هستند که صدق‌شان به حال‌شان سودمند است و به «الفوزالعظیم» می‌رسند و خدا از آنان راضی است و آنان نیز از خدا راضی‌اند: «رضی الله عنهم ورضوا عنه (مائده/119)» و این شباهتی دیگر است در آنان با حضرت صدیقه‌کبری(س)؛ زیرا او راضیه مرضیه است، چنانکه شیخ صدوق با اسنادش از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با دو واسطه از ششمین امام(ع) که صادق علی‌الاطلاق است، روایت کرده که فرمود: «فاطمه نزد خدا 9 اسم دارد: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدَّثه و زهرا.» فاطمه‌زهرا(س) طاهره زکیه است و حاج‌قاسم نیز پاک بود چنانکه ساعاتی قبل از شهادتش نوشته: «خدایا مرا پاکیزه بپذیر» و خدایش هم دعایش را اجابت کرده است.

حاج‌قاسم شهید صادق است و صادق بودن علائمی دارد. در این نوشته کوتاه به دو علامت اشاره می‌شود؛ اول جهاد در راه خدا که خدا بندگانش را می‌آزماید تا مجاهد صابر از دیگران شناخته شود: «وَ لَنَبْلُوَنَّکمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجاهدِینَ‏ مِنْکمْ وَ الصَّابِرِین(محمد/31)» و مجاهدان را بر نشستگان بسیار برتری می‌دهد: «فَضَّلَ اللَّه الْمُجاهدِینَ‏ عَلَى الْقاعِدِینَ أَجْرا عَظِیما (نساء/95)» و حاج‌قاسم آیت جهاد است در روزگار ما. ویژگی دیگر موقعیت‌شناسی و عمل به تکلیف الهی است؛ یعنی همان چیزی که در بیان رهبر معزز انقلاب، موجب ارزش و عظمت حضرت زینب کبری(س) شده است (22/8/1370). حاج‌قاسم فرمانده مدافعان حریم زینب(س) بود و این درس را از دختر علی(ع) خوب آموخته بود و البته که زینب(س) شاگرد زهرا(س) است و از این‌رو او را صدیقه صغری گفته‌اند. شاید سِر آمیخته شدن نام و یاد با مجالس فاطمیه امسال، همین ارادتش و خدمتش به آستان حضرت زینب(س) باشد! حاج‌قاسم هرجا تکلیفش بود، حضور داشت؛ از تهران تا البوکمال و دمشق و سرانجام با همرزمانش در فرودگاه بغداد. همانجا که تکه‌ای از دل ما از همان 80 دقیقه بعد از نیمه‌شب آنجا جا مانده است.

کلام آخر اینکه قاسم هنوز زنده است؛ ما را گواه قرآن: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّه أَمْواتا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهمْ یرْزَقُونَ/ فَرِحِینَ‏ بِما اتاهمُ اللَّه مِنْ فَضْلِه وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهمْ مِنْ خَلْفِهمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهمْ وَ لا همْ یحْزَنُونَ /یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّه وَ فَضْلٍ وَ ان اللَّه لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُومِنِینَ (آل‌عمران/171-169)