تاریخ : Mon 17 Feb 2020 - 09:46
کد خبر : 37477
سرویس خبری : دانشگاه

75 درصد کارشناسان برتر شبکه آزمایشگاهی بانوان هستند

رضا اسدی‌فرد:

75 درصد کارشناسان برتر شبکه آزمایشگاهی بانوان هستند

آمارها گویای آن است که اگرچه تعداد بانوان مدیر عضو شبکه به نسبت مردان کمتر است، اما حداقل 50‌درصد (و البته بیش از 50‌درصد) از کارشناسان شبکه آزمایشگاهی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، پلتفرم به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور است. در این شبکه خدمات آزمایشگاه‌های متنوعی مانند حوزه فنی و مهندسی مانند مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا‌ فضا، معدن؛ حوزه محیط‌زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی؛ حوزه‌های زیست فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، حوزه‌های علوم‌شناختی و مغز، صنایع‌دستی، مواد غذایی و... ارائه می‌شود. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور که یکی از زیرمجموعه‌های مهم و کلیدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است، در 15سال گذشته یعنی از آغاز به‌کار خود، توانسته است 550 مجموعه آزمایشگاهی را به عضویت این شبکه درآورد. عضویت مجموعه‌های آزمایشگاهی در این شبکه موجب شده تا آزمایشگاه‌ها، بیش از 12هزار دستگاه خود را به اشتراک بگذارند. جالب است بدانید سهم بانوان در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور، قابل توجه است.ذکر این نکته ضروری است که در‌حال‌حاضر تعداد قابل ملاحظه‌ای از آزمایشگاه‌های شاخص در سراسر کشور، با مدیریت بانوان اداره می‌شود. به بیان بهتر، بانوان توانمند در این حوزه توانسته‌‌اند عملکرد بسیار موفقی را از خود نشان دهند. این مهم، به‌ویژه در حوزه آزمایشگاه‌هایی که از تجهیزات و دستگاه‌هایی با ظرافت فراوان برخوردارند، بیشتر صدق می‌کند. باید پذیرفت که ویژگی جزئی‌نگری و دقت‌نظر بانوان در مقایسه با مردان که بعضا با ضعف‌هایی در این ویژگی روبه‌رو‌ هستند، رمز موفقیت آنها در شبکه آزمایشگاهی راهبردی و فناوری کشور محسوب می‌شود.

آمارها گویای آن است که اگرچه تعداد بانوان مدیر عضو شبکه به نسبت مردان کمتر است، اما حداقل 50‌درصد (و البته بیش از 50‌درصد) از کارشناسان شبکه آزمایشگاهی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند. این میزان از مشارکت بانوان در یک حوزه تخصصی، امری قابل تحسین است، اما نیاز به فضاسازی و ایجاد بسترهای مناسب برای حضور و ورود بانوان به این بخش امری ضروری به‌نظر می‌رسد. تردیدی نیست در کشوری که آمار بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی با فارغ‌التحصیلان مرد برابری می‌کند، باید زمینه رشد و ترقی بانوان نیز به همان اندازه فراهم باشد. البته در شبکه آزمایشگاهی راهبردی و فناوری کشور، ارائه تسهیلات و شرایط عضویت در این شبکه برای بانوان و آقایان یکسان است و این موضوع که بانوان حضور پررنگ‌تری در این حوزه داشته باشند، مطالبه مسئولان این شبکه نیز است.معتقدم خودباوری، اعتمادبه‌نفس و اتکا بانوان به توانمندی‌هایشان مهم‌ترین مولفه‌‌ها برای ورود هرچه بیشتر بانوان به حوزه‌های تخصصی محسوب می‌شود. شبکه آزمایشگاهی کشور سالانه و به‌منظور تشویق و ایجاد ‌انگیزه هرچه بیشتر فعالان این حوزه، از کارشناسان برتر شبکه آزمایشگاهی تقدیر به‌عمل می‌آورد. جالب است بدانید به‌طور میانگین از هر 40 کارشناس برتر منتخب، 30نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که این اتفاق موید و مصداق بارزی از اهمیت توانمندی‌های بانوان در این عرصه است. معتقدم در شرایطی که زنان و بانوان توانسته‌اند در حوزه‌های دشواری مانند اقتصاد و سیاست ورود پیدا کنند، فعالیت در فضایی مانند شبکه آزمایشگاهی کشور که طبیعتا نیازمند تخصص ویژه است، امری چندان سخت نیست.