تاریخ : Sat 15 Feb 2020 - 10:05
کد خبر : 37411
سرویس خبری : دانشگاه

روز پژوهشگران زن

«فرهیختگان» به مناسبت ولادت حضرت زهرا و روز زن ۷نفر از بانوان نمونه پژوهشگر دانشگاه آزاد را معرفی می‌کند

روز پژوهشگران زن

«فرهیختگان» امروز به‌مناسبت میلاد حضرت‌زهرا(س) که به‌عنوان روز زن شناخته می‌شود، سراغ برترین بانوان پژوهشگر عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی رفته و هفت تن از فعالان زن در عرصه‌های علمی و پژوهشی را معرفی کرده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، براساس تازه‌ترین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور در حال حاضر بیش از سه‌میلیون دانشجو در ایران اسلامی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 440 هزار و 773 نفر معادل 44 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد جمعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی کشور هم که در ابتدای انقلاب اسلامی تنها متوجه 5 درصد جمعیت زنان بود در حال حاضر به بیش از ۲۷ درصد رسیده است. نشانه‌های این رشد را می‌توان در تعداد اعضای هیات‌علمی و حضور پرشور پژوهشگران و محققان زن به‌خوبی مشاهده کرد. امروز زنان دوشادوش مردان در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به اختراع و اکتشاف مشغول هستند و نقش خود را در تولید علم و پیشرفت‌های علمی کشور ایفا می‌کنند. «فرهیختگان» امروز به‌مناسبت میلاد حضرت‌زهرا(س) که به‌عنوان روز زن شناخته می‌شود، سراغ برترین بانوان پژوهشگر عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی رفته و هفت تن از فعالان زن در عرصه‌های علمی و پژوهشی را معرفی کرده است.

 

 نجمه دشتکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب

نجمه دشتکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب، پردیس، سما دماوند، دانشگاه علم‌وصنعت به‌عنوان همکار استاد، دانشگاه پیام‌نور واحد تهران‌شرق، دانشگاه مجازی واحد نور طوبی تهران، دانشگاه غیرانتفاعی سوره تهران و علمی- کاربردی واحد شهرداری تهران تدریس کرده است. وی دکتری تخصصی(PhD) شهرسازی علوم‌وتحقیقات را دارد و 24 مورد در حوزه شهرداری و صنعت گردشگری استادراهنمای دانشجویان بوده است.  تاکنون دشتکی هفت مقاله تخصصی در مجلات معتبر، همایش‌ها و سمینارها ارائه کرده و به‌عنوان کارفرما و ناظر در چند پروژه شهرداری حضور داشته است.   او همچنین برخی کارگاه‌های آموزشی و  تخصصی را در مدارس برگزار می‌کند. بررسی و تدوین راهکارهای ارتقای بهره‌وری در شرکت عمران شهر جدید اندیشه، تعیین شاخص‌های اقتصادی- اجتماعی- سیاسی و امنیتی تقسیمات اداری و ارزیابی و تحلیل نمونه‌گیری ویژگی‌های مسکن روستایی سال نیز ازجمله طرح‌های پژوهشی دشتکی به‌شمار می‌رود. او در کتاب رسانه‌های اجتماعی در جاده (آینده محاسبات خودرومحور) به‌عنوان ناظر علمی حضور داشت که در ارتباط با زیباسازی شهرداری بود. همچنین او در پروژه شرکت مشاور مپناشهر وابسته به دانشگاه هنر اصفهان نیز به‌عنوان پژوهشگر در زمینه طراحی شهر جدید شیب‌دراز (واقع در قشم) درحال همکاری است.

طراحی شهر جدید شیب‌دراز (واقع در قشم)

دشتکی در همکاری با دانشگاه هنر اصفهان یک پروژه پژوهشی و کاربردی به نام شیب‌دراز را در دست دارد که مربوط به شهر جدید قشم است. این شهر حدود 100 هزار نفر جمعیت دارد و قرار است براساس استانداردها و فناوری‌ها، با همکاری استادان اصفهانی معماری زیبایی برای آن طراحی شود.

 

نرگس آزادوار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

نرگس آزادوار، دانشجوی دکتری عمران گرایش سازه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب است که در این دانشگاه موفق به گذراندن امتحان جامع، دفاع، تصویب پروپوزال با عنوان «مطالعه آزمایشگاهی و عددی رفتار چرخه‌ای ستون‌های بتنی تقویت‌شده با FRP و TRC و مقایسه آنها» شد، همچنین موضوع پایان‌نامه کارشناسی‌ارشدش اثر بارگذاری دوجهته روی اتصالات RCS بود.  آزادوار علاوه‌بر 9 پروژه تحقیقاتی، در تدوین چهار کتاب برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همکاری کرد. وی پنج مقاله در نشریه‌های علمی به چاپ رساند.   این دانشجو که سابقه تدریس را در این دانشگاه دارد موفق به گرفتن مقام‌هایی در مسابقات بتن سال ۸۸ دانشگاه امیرکبیر و پل‌های چوبی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی شد. وی همچنین اختراعی با نام «بتن ریزدانه مسلح‌شده با پارچه شیشه‌ای جهت مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی» دارد.این اختراع، روشی نوین جهت مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی به وسیله فناوری بتن ریزدانه مسلح‌شده با پارچه شیشه‌ای است. از ماتریس سیمانی در این اختراع به‌عنوان مصالحی برای چسباندن مش‌الیافی به سازه بتنی استفاده می‌شود. همچنین، این ماتریس از ترکیب سیمان پرتلند، سنگدانه، آب و فوق روان‌کننده ساخته شده است. سیمان مورد استفاده در این بتن از نوع سیمان پرتلند تیپ2 و ریزدانه مورد استفاده در آن از نوع ماسه با دانه‌های ریزتر از دو میلی‌متر است. آب مورد استفاده در آن نیز از نوع آب شرب شهری بوده و از فوق روان‌کننده کربوکسیلاتی در ساخت آن استفاده شده است. همچنین پارچه مورد استفاده در این اختراع از جنس شیشه است.   این اختراع دارای سازگاری کامل ماده چسباننده (سیمان) با مصالح زیرین است و وزن کمتر، نصب آسان‌تر، قیمت کمتر و کمترین تغییرات در ظاهر سازه مزایای آن است.

 

الهام رنجکار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

 الهام رنجکار، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک واحد تهران غرب، پژوهشگر جوانی است که توانست با تحقیق خود طرح «ربات اجتماعی هوشمند فیلی شکل مایا»، در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک اجتماعی (ICSR-2019) که از ۶ تا ۹ آذرماه سال‌جاری در دانشگاه کارلوس سوم شهر مادرید اسپانیا برگزار شد، موفق به دریافت «جایزه برگزیده ویژه کنفرانس در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار» شود. این لوح بالاترین جایزه اهدایی کنفرانس مذکور به طرح‌های ابداعی، نوآورانه و کاربردی ارائه‌شده در سال ۲۰۱۹ است.

ربات اجتماعی هوشمند فیل شکل مایا

ربات اجتماعی مایا توسط گروهی مشترک از پژوهشگران آزمایشگاه رباتیک اجتماعی- شناختی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب: به ترتیب الهام رنجکار، رامان رفعت‌نژاد و علی آموزنده‌نوباوه به سرپرستی علی مقداری و مینو عالمی (استادان راهنما) ساخته شده است.   رنجکار با ساخت ربات هوشمند مایا برای درمان کودکان سرطانی گام برداشته است. وی هدف از ساخت آن را طراحی و ساخت یک ربات اجتماعی فیل‌شکل کوچک و قابل حمل برای تعامل با کودکان سرطانی و اوتیسم در محیط‌های مختلف آموزشی و درمانی اعلام کرد. این ربات حیوان‌نما می‌تواند در سرگرمی، کاهش اضطراب و درد کودکان بیمار در حین فرآیند درمان، همچنین تشویق و آموزش آنها موثر باشد. همچنین ربات مایا می‌تواند به‌عنوان مربی در کنار پزشکان و پرستاران در مکان‌های درمانی حضور داشته باشد و توجه کودکان را در حین پروسه‌های دردناک درمانی به خود جلب کند و با اجرای سناریوهای سرگرم‌کننده و آموزشی، اضطراب و استرس آنها را کاهش دهد.

 

 آزاده مهرپویان، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی

آزاده مهرپویان، استاد دانشگاه و عضو انجمن بین‌المللی آموزش باز و از راه دور (ICDE) نروژ، بازرس و رئیس روابط بین‌الملل انجمن یادگیری الکترونیکی ایران است. وی دو کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات انگلیسی را در دو دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه پونا هند و کارشناسی مدیریت بازرگانی و تجارت بین‌المللی را در دانشگاه شهیدبهشتی و دکتری زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه بهاراتی ویدیاپت دارد.   مهرپویان تدریس زبان انگلیسی را چندین سال برعهده داشت، به‌خصوص زبان هندی را به صورت مجازی و حضوری تدریس می‌کرد و همچنین به جز تدریس زبان انگلیسی، تافل، آیلتس و فرانسه را برعهده داشت.  عضویت در کمیته‌های علمی و داوری برخی دوره‌ها، عضویت در هیات تحریریه‌های مجلات خارجی از جمله در کانادا، آمریکا، هند، عمان و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌ها جهت توانمندسازی و آموزش‌های ضمن‌خدمت از در کارنامه مهرپویان است. افتخارات علمی بین‌المللی بسیاری از جمله جایزه بهترین مقاله را از طرف ‌ای‌ای‌اس‌ای‌تی انجمن پایگاه تحقیقات جهانی ایالات متحده آمریکا کسب کرد و به‌عنوان استاد برتر و نمونه طی چند سال انتخاب شد.  حضور در المپیادهای بین‌المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران و همین‌طور جشنواره‌های مختلف از دیگر افتخارات مهرپویان است.  نگارش و چاپ مقالات علمی در مجلات بین‌المللی نمایه‌دار و معتبر از جمله فعالیت‌های مهرپویان است که بیش از 9 کتاب و واژه‌نامه و 45 کنفرانس و مقاله ارائه داده و برخی از آنها به صورت یادداشت‌های تحلیلی در خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

 نخستین واژه‌نامه یادگیری الکترونیکی در ایران

واژه‌نامه توصیفی یادگیری الکترونیکی نخستین فرهنگ لغت جامع یادگیری الکترونیکی دنیاست که در ایران به چاپ رسیده است.  این کتاب به‌روز شامل بیشتر عبارات متدوال مربوط به یادگیری الکترونیکی است و بیش از 630اصطلاح و تعاریف از جمله راهنمای عملی برای کاربران یادگیری الکترونیکی، فناوری آموزشی، اصطلاحات مرتبط با تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و ارزیابی فرآیندها و ابزارها برای توسعه یادگیری الکترونیکی، فرهنگ و محیط یادگیری الکترونیکی و آخرین تحولات است.

 

مریم محسنی‌کیا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران

شاید به جرات بتوان مریم محسنی‌کیا را یکی از نخبه‌ها و مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد. اختراع او ابتدا با عنوان ایده مطرح و سپس به مرحله اجرا رسید. پژوهشگران جوان درصدد احقاق و اثبات تلاش خود هستند. او تاکنون سه کتاب «تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها»، «برنامه آموزش ضروری بیماری‌های پوست برای دانشجویان پزشکی» و «بیماری‌های پوست اندروز» را تالیف کرده است.   محسنی‌کیا در پروژه‌های پژوهشی «بررسی اثرات آلفا-سولانین نانوپلیمریک در تکامل و گسترش تومور پستان در مدل حیوانی متاستاتیک» به‌عنوان مجری و در پروژه‌های تحقیقاتی «تاثیر مصرف کرم اتوروواستاتین بر ترمیم زخم اکسیزیونال در موش»، «بررسی اثر سولانین بر سرطان پستان در مدل حیوانی» و «بررسی تزریق سلول‌های میو‌اپی‌تلیال در درمان سرطان پستان در موش» همکاری کرده است.«ژل ترمیم‌کننده زخم‌های مزمن بیماران دیابتی، حاوی عصاره آبی الکلی گیاه هوفاریقون (Hypericum perforatum)» را مریم محسنی‌کیا با همکاری سهیل اشکانی‌اصفهانی و سهیلا یداله‌دماوندی و احسان جانقلی اختراع کرده‌اند.  «تهیه ژل عصاره گیاه ابوخلسا (Arnebia euchroma)؛ بهبود‌دهنده زخم‌های پوستی ناشی از بریدگی، پارگی و بیماری‌های مزمن» را نیز مریم محسنی‌کیا با همکاری سهیل اشکانی‌اصفهانی اختراع کرده است.  «ژل عصاره عجوه (آرنبیا یوکوروما)؛ بهبود‌دهنده زخم‌های پوستی ناشی از انواع سوختگی»، «سنتز نانوحامل پلیمری حاوی سولانین برای افزایش حلالیت و اثرات پیشگیری و درمانی سولانین در سرطان»، «چسب زخم با قابلیت تسریع در فرآیند بهبود زخم با القای جریان الکتریکی» را مریم محسنی‌کیا با همکاری برخی استادان اختراع کرده است.

«پماد گیاهی زنبق» خاصیت ترمیم‌کنندگی برای زخم‌های جراحی دارد. «ژل ترمیم‌کننده زخم‌های مزمن بیماران دیابتی» حاوی عصاره آبی الکلی گیاه هوفاریقون است.  یکی‌دیگر از داروهای گیاهی پماد ترمیم‌کننده زخم حاوی عصاره گیاهان ایرسا و بنفشه معطر و پماد گیاهی گل بنفشه است که ترمیم‌کننده زخم‌های پوستی است.  «سنتز نانوپلیمر بوتیل سیانوآکریلات پوشش‌دار با پلی سوربات 80  (C-PBCA) » هم طرحی است که به‌عنوان حامل دارو برای درمان تومورهای مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

عاطفه نوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

عاطفه نوری دانشجوی دکتری اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است. او همچنین امسال دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و دانشجوی نمونه بنیاد نخبگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور شده است.  او علاوه‌بر عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان، استاد گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز هست.   نوری دارای مقالات ISI و علمی- پژوهشی است و تاکنون مقاله «بررسی شاخص‌های تحمل به خشکی ژنوتیپ‌های یولاف زراعی و ارزیابی عملکرد و برخی صفات اگروفیزیولوژیک لاین‌های پیشرفته گندم دوروم در شرایط تنش و نرمال رطوبتی را با استفاده از تجزیه به عامل‌ها و رگرسیون» گام به گام ارائه داده است.  وی رتبه‌های بالایی بین دانشجویان داشت که می‌توان به رتبه دوم دانشجویان کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات درسال 86، رتبه اول بین دانشجویان کارشناسی‌ارشد، اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال 89 و رتبه دوم دانشجویان دکتری اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در سال 94 و 95 اشاره کرد.  نوری همچنین درحال حاضر مقاله ISI با سطح Q2را در دست دارد.  او به دلیل اینکه عضو متخصصین فعال مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است، در این رشته بیشتر فعالیت می‌کند و به تازگی در حال تحقیق اصلاح و تولید بذر، تولید بذر هیبرید خیار فضای باز است که در سال 1402 روانه بازار می‌شود.پیش از این مریم گل‌ابادی مجری این طرح گفت:  برای پیشگیری از ریزش بذر گیاهان و اصلاح گیاهان گاهی اوقات از تکثیر گیاهان جلوگیری می‌شود که این تغییرات به نفع انسان است و اینکه بذر برخی گیاهان را قبل از منقرض شدن آن بذر در بانک بذر ذخیره می‌کنیم. ما با این روش در جهت اصلاح و همین‌طور تولید بذر آن هم در فضای گلخانه‌ای تلاش می‌کنیم.طرح ایده تولید بذر هیبریدی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (واحد خوراسگان) تا سال 1402 اجرایی می‌شود و قیمت آن نصف قیمت بذرهای وارداتی است. این بذرها بیشتر در گلخانه رشد می‌کنند.

 

سپیده بهرامی،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت

سپیده بهرامی عضو هیات‌علمی و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد صفادشت است. او همچنین امسال دبیر علمی و دبیر اجرایی مسابقه ملی «ایده‌شو در صنایع غدایی، آرایشی بهداشتی و دارویی» شد. او دکتری علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دارد و مقالات بسیاری را در مجلات مختلف چاپ کرده و همین‌طور در همایش‌ها ارائه داده است. وی چندین پروژه تحقیقاتی ازجمله بررسی رابطه فعالیت آبی با ویژگی‌های ارگانولپتیک، بافت و بیاتی نان، بررسی انواع روش‌های نگهداری و سیلوگذاری گندم، کاربرد نانوذرات در کاهش ضایعات نگهداری چغندرقند و کاهش ضایعات نگهداری چغندرقند با استفاده از پوشش‌های پلیمری حاوی مواد تغییر فازدهنده تحقیق کرده است. بهرامی سابقه تدریس در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای (دانشکده کشاورزی شهریار)، واحد شهرقدس و واحد صفادشت دارد.  او علاوه‌بر چاپ کتاب در ترجمه هم تبحر دارد و در حال ترجمه کتاب Food Packaging Based on Nanomaterials است.  او به‌عنوان استاد ‌نمونه آموزشکده کشاورزی شهریار - دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال‌های 1386 و 1392 بود.   ازجمله طرح‌های او می‌توان به کاهش ضایعات محصولات استراتژیک ازجمله گندم و چغندرقند اشاره کرد که بهرامی در مورد اجرایی آن بسیار تلاش کرده است.

کاهش ضایعات و فساد محصولات کشاورزی

 در این راستا رساله دکتری وی به ساخت محصولی انجامید که می‌تواند ضایعات و فساد محصولات کشاورزی را پس از برداشت و طی حمل‌و‌نقل و نگهداری کاهش دهد. این محصول دانش‌بنیان، فیلم پلی‌اتیلنی حاوی مواد تغییرفازدهنده است و برای کاهش اثر تغییرات دمای محیط به‌عنوان پوشش گلخانه‌ها، پوشش سیلوهای روباز و بسته‌بندی محصولات کشاورزی قابل استفاده است که باعث صرفه‌جویی در انرژی جهت گرمایش و سرمایش گلخانه شده و از طرفی موجب حفظ تازگی و کاهش ضایعات میوه‌ها و سبزی‌ها ضمن حمل‌ونقل و نگهداری می‌شود. این محصول قابلیت تولید صنعتی دارد و به نحو چشمگیری ضایعات پس از برداشت را کاهش می‌دهد.