تاریخ : Sun 02 Feb 2020 - 09:15
کد خبر : 36967
سرویس خبری : جهان شهر


برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، محمد توفیق العلاوی را مامور تشکیل کابینه کرد

نخست‌وزیری برای انتخابات زودهنگام؟

رئیس‌جمهور عراق دیروز تصمیم خود را اجرایی کرد و پس از جلسه با سران تشکل‌های سیاسی، طی حکمی محمد توفیق علاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر عراق معرفی و مامور تشکیل کابینه کرد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق محمد توفیق العلاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر عراق معرفی و وی را مامور تشکیل کابینه کرد. معرفی او به‌عنوان نخست‌وزیر شاید بتواند بخشی از آشوب‌های میدانی در عراق را فروبنشاند، اما به‌طور حتم نمی‌تواند اوضاع را به روزهای پیش از اکتبر 2019 یعنی پیش از اعتراضات مردمی بازگرداند.

اعتراضات مردمی به مشکلات معیشتی و بیکاری درنهایت منجر به استعفای عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق و بروز یک خلأ سیاسی در این کشور شد. اکنون محمد توفیق العلاوی به‌عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی شده است تا مقدمات انتخابات زودهنگام در عراق را فراهم کند.

برهم صالح، در روزهای گذشته بیانیه‌ای منتشر کرده بود و در آن به تشکل‌های سیاسی عراق تا 31 ژانویه (جمعه) مهلت داده بود که بر سر یک گزینه نخست‌وزیری به توافق برسند، در غیر این صورت با توجه به مصالح عالی کشور هر نامزدی را که خود صلاح بدانند برای این منظور معرفی خواهد کرد.

او دیروز تصمیم خود را اجرایی کرد و پس از جلسه با سران تشکل‌های سیاسی، طی حکمی محمد توفیق علاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر عراق معرفی و مامور تشکیل کابینه کرد. البته مشخص نیست که آیا معرفی علاوی ناشی از توافق گروه‌های سیاسی بوده است یا خیر؛ چراکه از یک سو محمد الخالدی، عضو پارلمان عراق اعلام کرده که او توانسته «موافقت همه طیف‌های سیاسی را جلب کند» و از سوی دیگر حزب «الدعوة الاسلامیة» در بیانیه‌ای تاکید کرده که در نامزد کردن هیچ شخصی برای نخست‌وزیری دخالت نکرده است.

محمد توفیق علاوی، در واقع نخست‌وزیر برگزاری انتخابات در عراق است. او خود اواخر روز گذشته با انتشار یک فایل ویدئویی در فیسبوک ضمن اعلام خبر مامور شدنش از سوی برهم صالح رئیس‌جمهور عراق برای تشکیل دولت جدید از معترضان خواست تظاهرات خود را تا زمان تحقق مطالبات و برگزاری انتخاب زودهنگام ادامه دهند. گرچه صحبت‌ها از نخست‌وزیر علاوی در ماه‌های اخیر در رسانه‌ها و محافل سیاسی مطرح شده بود، اما انتخاب او به این سمت ضمن آنکه مصداقی از پیچیدگی‌های سرزمین عراق است با توجه به خواستگاه سیاسی او شاید نشانگر پیچیده‌تر شدن شرایط بحرانی این کشور هم باشد.

درباره شخصیت نخست‌وزیر آتی عراق گفته می‌شود که او شخصیتی سکولار، لیبرال و حامی پروژه دولت ملی و تکنوکرات است. او فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه بیروت است و سال‌ها در این کشور زندگی کرده است. العلاوی نخستین مقام رسمی سیاسی خود را سال ۲۰۰۶ با ورود به پارلمان عراق به دست آورد. در اواخر سال ۲۰۱۰ نیز به‌عنوان وزیر ارتباطات در دولت نوری المالکی منصوب شد، اما به دلیل اختلاف با نخست‌وزیر در پایان سال ۲۰۱۲ از مقام خود استعفا داد. العلاوی از چهره‌های سیاسی عراقی است که ارتباط با آمریکا را جزئی از اجبار سیاسی عراق می‌داند. احتمالا واقعیت‌های میدانی، او را ناچار به ایستادگی در برابر آمریکا نیز خواهد کرد.