تاریخ : Mon 27 Jan 2020 - 09:47
کد خبر : 36788
سرویس خبری : ورزش

هیچ باشگاهی به اندازه دانشگاه آزاد ورزشکار و تیم بانوان ندارد

جوانمرد: یکی از واجب‌ترین نیازهای دانشگاه‌های بزرگ جاده تندرستی است

هیچ باشگاهی به اندازه دانشگاه آزاد ورزشکار و تیم بانوان ندارد

اطمینان دارم که در بین تمام باشگاه‌های ورزشی کشور در تمام رشته‌ها و رده‌ها، هیچ باشگاهی به اندازه ما ورزشکار و تیم ورزشی بانوان ندارد. در این زمینه بر این باورم که پیشتاز هستیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، یکی از دغدغه‌های مهم در پیکره دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت به ورزش و گسترش ورزش‌های قهرمانی و در کنار آن پرورش بازیکنان از لحاظ علمی و ورزشی است. کمال جوانمرد، مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی براساس سیاست‌های جاری سعی دارد علاوه‌بر گسترش ورزش‌های قهرمانی در مجموعه از لحاظ اخلاقی و منش پهلوانی هم ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی را پرورش دهد. خواندن صحبت‌های او درخصوص مسائل مختلف ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی خالی از لطف نیست.

    ورزش به‌عنوان فرا ورزش

به گفته جوانمرد وقتی در مورد ورزش صحبت می‌کنیم، باید در نظر بگیریم که امروزه ورزش دیگر آن حالت صرف گذشته را ندارد و به نوعی به سبک زندگی تبدیل شده است. این تغییر وضعیت ورزش از تعاریف سنتی به تعاریف مدرن امروز، می‌تواند ابزاری برای آموزش باشد کما اینکه ورزش مدت‌هاست که از ابزار آموزشی و تربیتی به حساب می‌آید. به‌عنوان مثال ژان ژاک روسو در کتاب «قرارداد اجتماعی» ورزش را بهترین ابزار برای تعلیم و تربیت می‌داند. همین‌طور کانت و هگل و دیگر فلاسفه نیز ورزش را ابزاری برای اصلاح رفتارهای اخلاقی می‌دانند و این نشان می‌دهد که نگاه جامعه امروز ما به ورزش باید اصلاح شود.

    ورزش به‌عنوان مکانیسم رفتاری

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تشریح کرد: «ورزش کارکردهای زیادی دارد و بعد از دین دومین پدیده اجتماعی جهان است؛ بنابراین می‌تواند مثل یک مکانیسم رفتاری در الگوهای اخلاقی و فرهنگی جامعه اثر بگذارد. در جوامع پست‌مدرن ورزش یکی از ارکان اصلی جامعه است. در کشور خودمان هم مسئولان ورزشی روی برگزاری نفس ورزش تاکید دارند. همان‌طور که می‌دانید رهبری فرموده‌اند که ورزش را برای جوانان لازم و برای میانسالان واجب می‌دانم. این نمونه‌ای است از تاکید اجتماعی حکومت‌ها و جوامع بشری روی استفاده از ورزش برای داشتن جامعه‌ای با نشاط.»

    ورزش به‌عنوان عامل ضداضطراب

جوانمرد معتقد است: «در جامعه مدرن امروزی مهم‌ترین بحث، کاهش افسردگی و اضطراب شهروندان است. انسان پُست مدرن امروزی با سونامی اضطراب از همه چیز از جمله آینده و فردای خودش درگیر است. در نتیجه این انسان به یک پناهگاه امن برای بهبود شرایط خود نیاز دارد. ورزش می‌تواند علاوه‌بر اینکه جسم فرد را جلا دهد، روح و روان فرد را نیز در شرایط بهتری قرار دهد. باید این مباحث را توضیح می‌دادم تا برسیم به بحث ورزش در دانشگاه‌ها و نقش آن.»

     ورزش بانوان

جوانمرد درخصوص اهمیت ورزش بانوان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ورزش به‌ویژه برای بانوان از سالم‌ترین، مجازترین و مشروع‌ترین تفریحاتی است که در جامعه ما وجود دارد. برای ورزش بانوان برنامه‌های زیادی داریم. اول اینکه ما در زمینه برابری جنسیتی یکی از بهترین باشگاه‌های کشور هستیم. شاید هیچ باشگاهی به اندازه ما این تناسب را رعایت نکرده باشد. اطمینان دارم که در بین تمام باشگاه‌های ورزشی کشور در تمام رشته‌ها و رده‌ها، هیچ باشگاهی به اندازه ما ورزشکار و تیم ورزشی بانوان ندارد. در این زمینه بر این باورم که پیشتاز هستیم؛ اما هنوز بسیار جای کار داریم. ورزش بانوان در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار جدی گرفته می‌شود. بر این باوریم که دانشگاه آزاد اسلامی حریمی امن و سالم برای بانوان ورزشکار است و آنها می‌توانند با استفاده از امکانات مثال زدنی واحدهای ما ورزش کنند.»

    توجه همزمان به مباحث تئوریک و عملی

وی تشریح کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی و در رشته تربیت بدنی که به صورت تخصصی از سوی مدرسان و مربیان کارآزموده تدریس می‌شود، تلاش شده تا روی هر دو جنبه تئوری و عملی ورزش تمرکز شود. شاید به دلیل وسعت واحدهای ورزشی و همچنین عکس‌های بی‌شماری که از کلاس‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، این باور ایجاد شده باشد که کلاس‌های ورزشی ما بیشتر عملی است، در حالی که مباحث عملی ورزشی زمانی بهره‌وری بالا خواهد داشت که ابتدا مباحث نظری به درستی آموزش داده شود. در این زمینه دستورالعمل آموزشی بسیار سنگین و جدی و دقیقی داریم و تعداد ساعات تدریس شده تئوری و عملی در هر درسی مشخص است.»

    بهبود امکان ورزشی دست ما نیست

جوانمرد معتقد است: «بودجه و وظیفه‌ای که برای ما مشخص شده در مورد پیشبرد اهداف ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی و راه‌اندازی تیم‌های حرفه‌ای یا حرکت در مسیری مشخص در سمت و سوی ورزش همگانی است. وظیفه ما تاسیس و ساخت اماکن ورزشی نیست، ساخت اماکن ورزشی برعهده واحدهای دانشگاهی است. به‌عنوان مثال در خوابگاه‌ها یا در کنار مراکز تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی باید اماکن ورزشی و فضای سبز باشد که هر دانشجویی به آنها دسترسی داشته باشد. این وظیفه واحدهای دانشگاهی است که این اماکن ورزشی را با توجه به بودجه‌هایی که در اختیار دارند، بسازند. وظیفه ما درواقع یادآوری این موارد است. در هر سفر استانی که حضور دارم، اماکن ورزشی دانشگاه‌ها را بازبینی می‌کنم و اگر ظرفیت مغفولی را دیدم به آنها اعلام می‌کنم. به‌عنوان مثال یکی از واجب‌ترین نیازهای دانشگاه‌های بزرگ جاده تندرستی است. وقتی یک واحد بتواند جاده تندرستی در فضای سبز خود تاسیس کند این به معنای افزایش فعالیت ورزشی دانشجویان و گسترش اهداف ورزش همگانی است.»