تاریخ : Sun 26 Jan 2020 - 10:58
کد خبر : 36760
سرویس خبری : ورزش

فخری: یک ماه قبل از المپیک ارزیابی دقیق‌تری خواهیم داشت

«فرهیختگان» بررسی کرد؛ جایگاه ایران در جدول مدال‌آوران المپیک توکیو کجاست؟

فخری: یک ماه قبل از المپیک ارزیابی دقیق‌تری خواهیم داشت

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این باره اظهار داشت: «الان پیش‌بینی مدال برای کاروان ایران زود است اما ما ارزیابی داخلی را داریم. یک ماه قبل از المپیک می‌توان درخصوص کاروان، ارزیابی دقیقی داشت.»

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در فاصله 6 ماه مانده به المپیک 2020 توکیو، یک شرکت پردازش داده‌های ورزشی به نام Gracenote sports در گزارشی پیش‌بینی خود را درخصوص جدول مدال‌آوران در بازی‌های توکیو ارائه کرد. جدول مدال‌های مجازی Gracenote sports یک مدل آماری است که براساس نتایج فردی و تیمی در بازی‌های المپیک قبلی، مسابقات جهانی و جام‌های جهانی پیش‌بینی مدال‌های بازی‌های 2020 را انجام داده است.

 ایران در جایگاه سی‌ام

براساس این پیش‌بینی آمریکا با 117 مدال(47 طلا، 36 نقره و 34 برنز) در صدر قرار خواهد گرفت و بعد از آن چین و روسیه با 87 و 66 مدال در رده‌های دوم و سوم جای می‌گیرند. ژاپن میزبان این دوره از بازی‌ها نیز در رده چهارم جدول توزیع مدال‌ها براساس این پیش‌بینی‌ها قرار گرفته است. یاماشیتا، رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن در مصاحبه‌ای که مردادماه امسال انجام داده بود، کسب 30 مدال طلا را به‌عنوان هدف‌ این کشور در المپیک توکیو اعلام کرد که به نظر می‌رسد به آنچه جدول Gracenote نشان می‌دهد نزدیک است. در این جدول نام ایران در رده سی‌ام جهان با 9 مدال رنگارنگ (3 طلا، 2 نقره و 4 برنز) دیده می‌شود.

  مسئولان ایران بدون پیش‌بینی درخصوص جایگاه ایران

با وجود پیش‌بینی جدول Gracenote، مسئولان ورزش کشور با وجود برگزاری جلسات مختلف با روسای فدراسیون‌ها و همچنین نشست‌های ستاد بازی‌های المپیک 2020 هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و پیش‌بینی‌ای هم ندارند. با وجود اینکه سوال پیش‌بینی جایگاه ایران در جدول مدال‌آوران المپیک از وزیر ورزش و سرپرست کاروان ایران در المپیک پرسیده شد، اما پاسخی که رسانه‌ها و ورزشی‌ها را قانع کند، دریافت نشد.  نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های المپیک 2020 در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص پیش‌بینی جایگاه ایران در بازی‌های 2020 گفته بود: «فدراسیون‌های ما هم پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند اما الان نمی‌توان اعلام کرد.اجازه دهید اول سهمیه‌ها کامل شود بعد پیش‌بینی کنیم. در این خصوص فدراسیون‌ها بهتر می‌توانند صحبت کنند چون رقیبان را به خوبی می‌شناسند.»  مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم در پاسخ به این سوال هیچ پاسخی نداشت. وی در این خصوص گفته بود: «تنها اطمینان دارم ورزشکاران ما با تمام توان تلاش فوق‌العاده‌ای را در المپیک خواهند داشت.»

     فخری: یک ماه قبل از المپیک می‌توان ارزیابی دقیق انجام داد

پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این باره اظهار داشت: «الان پیش‌بینی مدال برای کاروان ایران زود است اما ما ارزیابی داخلی را داریم. یک ماه قبل از المپیک می‌توان درخصوص کاروان، ارزیابی دقیقی داشت.»

  وی با اشاره به اینکه ممکن است آسیب‌دیدگی‌ها پیش‌بینی جایگاه یک کشور را در جدول توزیع مدال تغییر بدهد، گفت: «ممکن است در این فاصله یک ورزشکار آسیب ببیند در این صورت ارزیابی‌ها تغییر می‌کند. ما در بازی‌های قبلی شاهد بودیم ورزشکارانی آمدند که شاید شانس کسب مدال نداشتند، اما مدال گرفتند. ما از تک‌تک رشته‌ها ارزیابی داریم و نتایج را مرتب رصد می‌کنیم. ورزشکارانی که شانس کسب مدال دارند هم رصد می‌شوند اما الان پیش‌بینی جایگاه و کسب مدال زود و اشتباه است.»

* نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه نگار