تاریخ : Wed 15 Jan 2020 - 10:40
کد خبر : 36384
سرویس خبری : دانشگاه

حرکت دانشگاه به سمت قراردادهای پژوهشی

«فرهیختگان» در پایشی برخی واحدهای فعال دانشگاه آزاد در انعقاد تفاهمنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی را طی ماه‌های اخیر بررسی کرد

حرکت دانشگاه به سمت قراردادهای پژوهشی

«فرهیختگان» در گزارش امروز سراغ همین تفاهمنامه‌های امضاشده در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی رفته و به مرور برخی از مهم‌ترین آنها پرداخته است.

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید بیش از هر چیز حرکت خود را به مسئولیت‌های اجتماعی معطوف کرده و اعضای هیات علمی، دانشجویان و نخبگان علمی فعال در این دانشگاه در تلاشند با مشارکت هرچه بیشتر در زمینه مسائل مختلف اجتماع سهم خود را در حرکت جامعه ایران اسلامی ایفا کنند. از سوی دیگر، دانشگاه آزاد اسلامی گام‌های مختلفی در جهت شکستن فاصله دانشگاه‌ها و صنایع برداشته تا ظرفیت‌های متقابل بیش از پیش مورد بهره‌برداری طرفین قرار گیرد. تفاهمنامه‌ها و قراردادهای همکاری‌های دو یا چندجانبه یکی از قالب‌هایی است که امکان تحقق این اهداف را در واحدهای دانشگاهی میسر می‌سازد. «فرهیختگان» در گزارش امروز سراغ همین تفاهمنامه‌های امضاشده در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی رفته و به مرور برخی از مهم‌ترین آنها پرداخته است. هرچند پوشش اقدامات همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه مجال بیشتر و مطالعه کامل‌تری می‌طلبد تا گوشه‌های مختلف حضور و همکاری نخبگان این دانشگاه را نشان دهد.

قول و قراردادهای ماهشهری‌ها با صنایع نفت و پتروشیمی

واحد ماهشهر یکی دیگر از واحدهای فعال در زمینه انعقاد تفاهمنامه‌‌ها و قراردادهای علمی- پژوهشی بوده است. این واحد دانشگاهی 25 آذرماه در حاشیه چهارمین و آخرین روز برگزاری یازدهمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز قرارداد پژوهشی با عنوان «بررسی مکانیسم تشکیل رسوب در پیشگرمکن آب و نفت و ارائه راهکار عملی جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و روش رسوب‌زدایی احتمالی» با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا کرد. در روزهای اخیر نیز تفاهمنامه پژوهشی بین شرکت پتروشیمی اروند و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر با هدف تقویت و توسعه همکاری بین دو مجموعه و دسترسی و به‌کارگیری دانش فنی و فناوری روزآمد در اجرای طرح‌های پژوهشی، مطالعاتی، توسعه‌ای، کاربردی، اجرایی، مشاوره‌ای و آموزشی و همچنین استفاده از دانشجویان در زمان تعمیرات شرکت بین پتروشیمی اروند و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر منعقد و به امضا رسیده است. همچنین تفاهمنامه همکاری فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر برای صنعت پتروشیمی هم اوایل دی‌ماه در حاشیه بیست‌ودومین جلسه شورای پژوهشی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منعقد شد. این تفاهمنامه با هدف انتقال دوطرفه تجربیات و امکانات علمی، پژوهشی، فناوری و آموزشی و همچنین پیاده‌سازی فناوری و به خدمت گرفتن دانش و فناوری در حوزه ماموریت‌های طرفین با حضور مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر و معاونان این دو مجموعه به امضا رسید.

انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد اسلامی استان و فولاد خوزستان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان

 19 دی‌ماه تفاهمنامه همکاری مشترک در زمینه‌های تحقیقاتی علمی و پژوهشی با شرکت فولاد خوزستان منعقد کرد. قرارداد بین دانشگاه آزاد اسلامی و فولاد خوزستان در زمینه‌های پژوهشی با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال امضا شده که قرار است این طرح ظرف مدت سه سال اجرایی شود. این تفاهمنامه همکاری مشترک با موضوع اجرای آموزش و پژوهش‌های کاربردی در ۱۳ بند و در زمینه تولید قطعات، کاهش ضایعات، همکاری در طرح‌های پژوهشی، تعریف و اجرای طرح‌های صنعتی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه صنعت، بهره‌گیری متقابل از خدمات فنی و آزمایشگاهی و بهبود شاخص‌های ایمنی، سلامت و بهداشت به امضا رسیده است. استفاده از واحد‌های تخصصی دانشگاه، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه برای برگزاری آزمون‌های استخدامی فولاد، مطالعات و پیش‌بینی بازار جهانی، آینده‌پژوهی در صنعت فولاد کشور و تسهیل در بهره‌گیری از امکانات رفاهی طرفین از دیگر مفاد این تفاهمنامه بودند.دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در ماه‌های اخیر گام‌های مختلفی برای حل مشکلات و نیازهای صنایع همجوار خود برداشته است. فرج‌الله براتی، رئیس این واحد در این‌باره می‌گوید: «تاکنون جلسات متعددی با صنایع استان برای انتقال دانش به صنعت برگزار و همواره بر توجه هرچه بیشتر به طرح‌های دانش‌بنیان، علمی و پژوهشی تاکید شده است. پیش از این نیز تفاهمنامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت ملی حفاری ایران در زمینه ساخت یک دستگاه برای مته حفاری امضا شد که باتوجه به عملکرد موفق این دستگاه، قرارداد آن به‌زودی منعقد می‌شود. این دستگاه تاکنون از کشور چین وارد شده و عمر مفید آن حدود دو ماه بود، اما متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت دستگاهی شدند که اکنون ۶ ماه است در صنعت حفاری مورد استفاده قرار گرفته و جوابگو بوده است.

همکاری دانشگاه آزاد در قرارداد طراحی ورودی شهر جدید پردیس

قرارداد طراحی ورودی شهر جدید پردیس با مبلغ دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با هدف کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و شهرداری شهر جدید پردیس اوایل سال تحصیلی امسال منعقد شد. همچنین پس از امضای این تفاهمنامه، قرارداد استفاده از خدمات فنی - مهندسی در زمینه طراحی و مشاوره پروژه بدنه جاده قدیم شهر پردیس حدفاصل پل فاز ۸ پردیس تا ابتدای شهر بومهن با هدف مهارت‌آموزی دانشجویان و در راستای سیاست‌های کلان و رویکرد جدید مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور ارتقای توانمندی عملی و مهارتی دانشجویان در کنار یادگیری مفاهیم نظری و انتقال توان علمی دانشگاه به سایر نهادها منعقد شده است.

براساس اعلام حسن شهرکی‌پور، رئیس این واحد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با استفاده از توان و ظرفیت‌های علمی خود در زمینه معماری و شهرسازی و با توجه به رویکرد مسئولیت اجتماعی دانشگاه در حل مسائل منطقه و مساله محوربودن رسالت این دانشگاه، بر آن شد که به کمک شهرداری شهر جدید پردیس، شهر دانش و فناوری در زمینه طراحی و مشاوره براساس اصول معماری اسلامی- ایرانی اقدام کند. اواخر آبان‌ماه سال جاری نیز تفاهمنامه علمی، فناوری و پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و سازمان نظام روانشناسی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد تا از ظرفیت اعضای هیات‌علمی و دانش‌آموختگان این واحد در زمینه مشاوره و کمک‌های حوزه روانشناسی به ساکنان مناطق همجوار استفاده شود.

گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در همکاری با دستگاه‌های مختلف استان

دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های آزاد سطح کشور در زمینه امضای تفاهمنامه‌های مختلف علمی و پژوهشی با دستگاه‌های مختلف بوده است. یکی از تفاهمنامه‌های این دانشگاه چندی پیش با میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به امضا رسیده است.

براساس اطلاعات منتشرشده در حوزه پژوهشی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، همکاری و مشارکت برای برگزاری همایش‌های علمی، استفاده از توان علمی و پژوهشی اعضای هیات‌علمی دانشگاه، همکاری و مشارکت در کاربردی کردن نتایج پژوهشی، همکاری برای استفاده از امکانات آزمایشگاهی دو دستگاه و حمایت از فناوری‌ها، تجاری‌سازی و بازاریابی و در دو بخش فرهنگی و عمرانی، حمایت از برگزاری بازدیدهای فرهنگی، انجام پروژه‌های مشترک در مطالعات میان‌فرهنگی، حمایت از احداث پروژه‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و احیا و بهره‌برداری از برخی بناهای تاریخی با مشارکت دو دستگاه مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه هستند.دیگر تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست این استان در راستای ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک بین دو سازمان امضا شده است.

این تفاهمنامه همکاری با هدف تعامل و ارتباط مشترک در انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی و در راستای ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک بین دو سازمان امضا شد. تفاهمنامه همکاری علمی، تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی نیز در راستای اهداف و سیاست‌های کلی کشور و در راستای بهره‌مندی مستمر از خرد جمعی، ارتقای جایگاه و مناسبات دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، فناوری، اقتصادی و صنعتی با هدف تعامل و ارتباط مشترک بین دو دستگاه امضا شد.

تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی نیز با هدف تعامل و همکاری در راستای انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک امضا شد.در این تفاهمنامه مواردی مانند استفاده از توان و ظرفیت اعضای هیات‌علمی دانشگاه در امور مربوطه در اداره‌کل بهزیستی، استفاده از دانشجویان دانشگاه در رشته‌های مرتبط برای فعالیت‌های پیشگیرانه اجتماع‌محور، حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوعات مرتبط با اداره‌کل بهزیستی، برگزاری همایش‌های مشترک و کارگاه‌های آموزشی مورد تفاهم قرار گرفت. تفاهمنامه همکاری‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و کارآفرینی دیگری از سمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری اراک در راستای ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک به امضا رسید. این تفاهمنامه با هدف ارتباط مشترک دانشگاه با شهرداری و با توجه به شایستگی‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و توانمندی‌های شهرداری اراک برای انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تحقیقاتی، رفاهی و سایر مباحث مربوطه در هفت ماده و ۲۶ بند و هفت تبصره به امضای دو طرف رسید.

ورود دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی به حوزه آب و برق

دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با انعقاد سه قرارداد علمی- پژوهشی در جهت یاری و همکاری با صنایع استان قدم برداشته است. این تفاهمنامه‌ها آذرماه سال‌جاری در حاشیه نشست تخصصی راهبری پژوهشی منطقه۳ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ضرورت توسعه همکاری‌ علمی، پژوهشی و ارتقای دانش بین دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت سهامی آب منطقه‌ای، اتاق بازرگانی، شرکت تولید برق آذربایجان شرقی و شرکت مدیریت تولید برق نیروی آتیه صبای تبریز منعقد شد. به گفته روابط‌عمومی این دانشگاه، ایجاد ظرفیت اجرا و نظارت بر طرح‌های تحقیقاتی علمی و پژوهشی با استفاده از ظرفیت و امکانات طرفین، بهره‌مندی طرفین از امکانات مشترک یکدیگر از قبیل توانایی‌های فکری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ها، فضای فیزیکی و فضاهای تحقیقاتی و همچنین همکاری در برگزاری دوره‌های توان‌افزایی، همایش‌ها، سمینارها، میزگردها و کارگاه‌های آموزشی به رسمیت شناختن حقوق مادی و معنوی دانشگاه درباره نتایج حاصل از فعالیت‌های مشترک ازجمله موضوعات این تفاهمنامه‌هاست.»

چندی پیش نیز تفاهمنامه همکاری اداره‌کل فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی با این واحد دانشگاهی در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مبنی‌بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌کارگیری پروژه‌های فناورانه این تفاهمنامه امضا شد. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی موردنیاز تا مرحله بهره‌برداری و تولید علمی در زمینه علم داده، تربیت نیروی انسانی متخصص با هدف طراحی و توسعه پروژه‌های مرتبط با علم داده، برگزاری دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، انجام مشاوره و امکان‌سنجی و ارزیابی پروژه‌های کاربردی، تعریف پروژه‌های عملی مرتبط با علم داده بین سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات مرتبط که جنبه کاربردی داشته باشد، از اهداف این تفاهمنامه است.

قراردادهای علمی- پژوهشی واحد اسلامشهر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی

 دو قرارداد علمی- پژوهشی در راستای حل مشکلات جامعه و نیز کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و شهرداری باقرشهر در ابتدای سال تحصیلی منعقد شد. یکی از این قراردادها با عنوان «نقش فضاهای سبز شهری و اثرات آن بر آلودگی هوا» به بررسی دوره‌های زمانی مختلف آلودگی هوا و کاشت مناسب گونه‌های مختلف فضاهای سبز شهری در کاهش آلودگی هوای باقرشهر می‌پردازد. از این رو مرکز تحقیقات کشاورزی (کشت‌های تلفیقی) به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر قرارداد علمی- پژوهشی را با عنوان «نقش فضاهای سبز شهری و اثرات آن بر آلودگی هوا» با شهرداری باقرشهر برای مدت یک‌سال منعقد کرده است. یک قرارداد پژوهشی این واحد هم با عنوان «اثرات مدیریت واحد بحران در کاهش آسیب‌های بحران‌های طبیعی» به صورت یک‌ساله با شهرداری باقرشهر منعقد شده است. این واحد دانشگاهی چندی پیش نیز با انجمن علمی آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار ایران قراردادی پنج‌ساله امضا کرد. این تفاهمنامه، در سه حوزه آموزشی (برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری همایش‌ها و بازدیدهای علمی و کارآموزی دانشجویان)، پژوهشی (حمایت از چاپ و انتشار کتاب، کارهای تحقیقاتی مشترک، برگزاری همایش و نشست‌های مشترک، استفاده از توان علمی اعضای هیات‌علمی، استفاده از فناوری نوین و...) و فناوری (حمایت از تجاری‌سازی تحقیقات و فناوری‌های نو با رعایت مقررات مربوط) منعقد شده است.