تاریخ : Sun 05 Jan 2020 - 21:15
کد خبر : 35986
سرویس خبری : سیاست

 پایان محدودیت‌های برجـام

دولت گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام‌ کرد

پایان محدودیت‌های برجـام

شب گذشته دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  امروز 16 دی‌ماه قرار بود گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران اعلام شود، اما با شهادت سردار سلیمانی تصمیم نهایی تغییر کرد. آنچنان‌که پیش از این گفته بودیم، پیش‌بینی‌ها این بود که در این برهه یا گام‌های قبلی تکمیل شوند یا یکی دو اقدام دیگر به مجموعه تعهداتی که ایران گذاشته بود، اضافه شود اما جنایت ایالات متحده و سپس واکنش حمایتی برخی کشورهای اروپایی ازجمله آلمان نسبت به هدف قرار دادن فرمانده سپاه قدس ایران شرایط را تغییر داد.

شامگاه دیشب و پس از تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی، اولین قدم ایران در پاسخ به اقدام آمریکا برداشته شد؛ تمامی تعهدات ایران ذیل برجام به‌صورت یکجا کنار گذاشته شد تا جمهوری اسلامی نشان دهد قرار نیست با خباثت کنار بیاید و از طرفی دست بازی در مواجهه با غرب دارد.البته این اقدام از مدت‌ها پیش در راس پیشنهادهای بسیاری از کارشناسان سیاسی، حقوقی و البته هسته‌ای قرار داشت، چراکه همواره گفته شده بود بعد از گذشت بیش از یک‌سال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و درحالی‌که اروپایی‌ها در عمل به‌صورت کامل متعهد به تحریم‌های ظالمانه آمریکا بوده‌اند، امتیازاتی در برجام برای ایران نمانده که به تعهدات آن پایبند باشد. حالا اما بعد از دقیقا 20 ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تصمیم بر آن شده که تمامی محدودیت‌های برجامی کنار گذاشته شود.

شب گذشته دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران شب گذشته و همزمان با سومین شب شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست ولی همچنان به اجرای پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد. البته در این بیانیه اشاره نشده است که ایران بنا دارد از این توافق خارج شود، اما آنچنان‌که به‌نظر می‌رسد عملا از برجام چیزی باقی نمانده است و باید منتظر بود و دید که چه سرنوشتی مقابل یک توافق صرفا کاغذی خواهد بود.

«فرهیختگان» در روزهای آتی اخبار و تحلیل‌های جزئی‌تری از برجام و سرنوشت آن ارائه خواهد کرد.

 مشروح بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین‌ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. درصورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس‌جمهور اتخاذ نماید.»