تاریخ : Tue 24 Dec 2019 - 10:52
کد خبر : 35466
سرویس خبری : ورزش

ضـرر 125 میلیون یورویـی

شالکه علاقه‌ای به درآمدزایی از بازیکنانش ندارد

ضـرر 125 میلیون یورویـی

شالکه از فصل 2016-2015 تاکنون 10 بازیکن خود را بدون دریافت حتی یک یورو از دست داده و درآمدی از جدایی آنها نداشته است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، باشگاه شالکه آلمان رسما اعلام کرد الکساندر نوبل، دروازه‌بان جوان این تیم در پایان فصل راهی باشگاه دیگری خواهد شد. نوبل که عضو تیم ملی زیر 21ساله‌های آلمان است قراردادش در پایان این فصل به پایان می‌رسد و گفته می‌شود تمایلی به تمدید آن با شالکه نشان نداده است. شاید این اتفاق در فوتبال چندان غیرمعمول نباشد اما وقتی پای باشگاه شالکه به میان می‌آید و البته دروازه‌بانی که یکی از ستاره‌های آینده‌دار ژرمن‌ها محسوب می‌شود، اوضاع متفاوت خواهد بود. نوبل مدت‌هاست مورد توجه بایرن مونیخ قرار گرفته و به احتمال زیاد مقصد بعدی او این باشگاه متمول آلمانی خواهد بود. شالکه از فصل 2016-2015 تاکنون 10 بازیکن خود را بدون دریافت حتی یک یورو از دست داده و درآمدی از جدایی آنها نداشته است. بازیکنانی مثل جوئل ماتیپ، لئون گورتزکا، سئاد کولاسیناچ، مکس مه‌یر، رومن نیوستادر، دنیس آئوگو، آتسوتو اوچیدا، اریک چوپو موتینگ، کریستین فوکس و درنهایت نوبل. با وجود اینکه همه آنها بازیکنان نامدار و ستاره‌های بزرگی نبودند اما اگر شالکه قرار بود از آنها درآمدی کسب کند در طول این پنج سال بیش از 125 میلیون یورو به حساب باشگاه واریز می‌شد. در چنین شرایطی مسلما مشکل اصلی به مدیران ورزشی باشگاه برمی‌گردد که هم در تمدید قرارداد ستاره‌های خود ناتوان هستند و هم پیش از پایان قرارداد نمی‌توانند آنها را بفروشند تا درآمدی نصیب باشگاه شود.

الکساندر نوبل

گلر جوان شالکه همان مسیری را طی می‌کند که سال‌ها پیش مانوئل نویر در پیش گرفت. نویر از همین تیم راهی بایرن مونیخ شد و در این مدت دروازه‌بان اصلی باواریایی‌ها و تیم ملی آلمان بوده است. نوبل در این سن و سال به سرعت در مسیر پیشرفت قرار دارد و براساس قیمت‌گذاری سایت ترانسفر مارکت، 16 میلیون یورو قیمت دارد. براساس خبرهایی که رسانه‌های آلمانی منتشر کرده‌اند کار او برای پیوستن به بایرن تقریبا تمام شده است و قرار است کم‌کم جای نویر را در این تیم بگیرد.

جوئل ماتیپ

یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های شالکه در حفظ بازیکنانش این مدافع کامرونی بود که در سال 2016 و در حالی که گفته می‌شد حداقل 18 میلیون یورو قیمت دارد به‌عنوان بازیکن آزاد راهی لیورپول شد. ماتیپ هم قراردادش را تمدید نکرد تا به جمع شاگردان یورگن کلوپ اضافه شود. او حالا پس از چهار فصل حضور در آنفیلد موفق شده دو بار به همراه تیمش به فینال لیگ قهرمانان برسد. ماتیپ در کنار ویرجیل فن‌دایک به یکی از بهترین زوج‌های خط دفاعی فوتبال جهان تبدیل شده‌اند و حالا حداقل 40 میلیون یورو قیمت دارد.

لئون گورتزکا

در فصل 2014-2013 شالکه این پدیده جوان را در ازای 25/3میلیون یورو از بوخوم خرید و طی پنج سال در ترکیب این تیم به یکی از بهترین‌ها تبدیل شد. او در اوج درخشش و در حالی که 40 میلیون یورو ارزش‌گذاری شده بود بدون پرداخت هیچ پولی از شالکه جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست. گورتزکا که به تیم ملی آلمان هم دعوت شده بود به راحتی شالکه را ترک کرد و حالا در 24 سالگی، 25 بار در ترکیب ژرمن‌ها به میدان رفته و 11 گل نیز به ثمر رسانده است. همین پیشرفت باعث شده هم قیمت او 10 میلیون یورو افزایش پیدا کند و هم به همراه بایرن مونیخ روزهای خوبی را سپری ‌کند.

سئاد کولاسیناچ

این مدافع چپ بوسنیایی در فصل 2011-2010 به شالکه پیوست و پیشرفتش در این باشگاه بسیار عالی بود. همین درخشش باعث شد تا در تابستان 2017 آرسنال برای به خدمت گرفتن او اقدام کند و به راحتی نیز با کولاسیناچ به توافق رسید چراکه قراردادش با شالکه به پایان رسیده بود و نیازی به رضایت باشگاه آلمانی نبود. او در آن زمان حدود 15 میلیون یورو قیمت داشت اما هیچ پولی عاید شالکه نشد. در لندن او به مدافع چپ ثابت تیمش تبدیل شد و حالا در 26 سالگی آرسنال در صورت فروش او می‌تواند حداقل 20 میلیون یورو درآمد کسب کند.

مکس مه‌یر

شاید تنها بازنده در این نقل و انتقالات این پدیده آلمانی باشد که گفته می‌شد می‌تواند به یکی از ستارگان فوتبال این کشور تبدیل شود در ابتدای فصل قبل از شالکه جدا شد تا فوتبالش را در لیگ برتر انگلیس ادامه دهد. با این حال نمایش ضعیف او در ترکیب کریستال پالاس باعث شد تا نیمکت‌نشین شود و ارزش او هم از 18 میلیون به 10 میلیون یورو کاهش پیدا کرده است.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار