تاریخ : Sat 21 Dec 2019 - 10:37
کد خبر : 35338
سرویس خبری : ورزش

کلوپ در فکر طلسم‌شکنی

جدال لیورپول و فلامنگو در فینال جام‌جهانی باشگاه‌ها

کلوپ در فکر طلسم‌شکنی

حریف لیورپول در مسابقه امشب فلامنگوی برزیل است که با قهرمانی در لیبرتادورس راهی این مسابقات شده و امیدوار است تا دومین شکست قرمزها در فینال این تورنمنت برابر حریفی از برزیل را رقم بزند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاگردان یورگن کلوپ امشب در فینال جام‌جهانی باشگاه‌ها در دوحه قطر به دنبال نخستین قهرمانی خود در این تورنمنت هستند تا این جام را نیز به تالار افتخارات خود اضافه کنند. البته حریف لیورپول در مسابقه امشب فلامنگوی برزیل است که با قهرمانی در لیبرتادورس راهی این مسابقات شده و امیدوار است تا دومین شکست قرمزها در فینال این تورنمنت برابر حریفی از برزیل را رقم بزند. لیورپولی‌ها پس از قهرمانی دراماتیک در سال 2005 راهی این مسابقات شدند اما در دیدار نهایی برابر سانتوس شکست خوردند تا جام قهرمانی به نماینده آمریکای جنوبی برسد.

فرصت انتقام پس از 38 سال

لیورپول در نخستین بازی خود در این مسابقات و در نیمه‌نهایی به زحمت و با گل روبرتو فرمینو در آخرین دقیقه توانست مونتری مکزیک را شکست دهد و راهی دیدار نهایی شود. فلامنگو نیز در حالی که از الهلال عربستان عقب بود درنهایت 3 بر یک قهرمان آسیا را مغلوب کرد و فینالیست شد. هیچ‌کدام از این دو تیم هنوز نتوانسته‌اند این جام را فتح کنند و به دنبال این هستند که در سال 2019 عنوان بهترین تیم باشگاهی دنیا را به نام خود ثبت کنند. بدون شک با توجه به فصل فوق‌العاده‌ای که کلوپ و تیمش تا اینجا داشته‌اند شانس اصلی فتح این مسابقات هستند اما فلامنگو هم حریف دست‌وپا بسته‌ای نیست و در تلاش است تا به مدت‌ها یکه‌تازی اروپایی‌ها در جام‌جهانی باشگاه‌ها خاتمه دهد.

آخرین بار در سال 2012 بود که کورنتیانس برزیل موفق شد چلسی را مغلوب کرده و این جام را به آمریکای جنوبی ببرد و پس از آن اروپایی‌ها 6دوره پیاپی فاتح این تورنمنت شدند.دو تیم پیش از این یک‌بار در سال 1981 که این مسابقات با نام جام بین‌قاره‌ای و بین دو قهرمان اروپا و لیبرتادورس برگزار می‌شد به مصاف هم رفته‌اند که در آن مسابقه تیم برزیلی موفق شد با سه گل سرخ‌پوشان آنفیلد را شکست داده و قهرمان آن مسابقات شود. لیورپولی‌ها در آن دوره نفراتی چون کنی دالگلیش، گریم سونیس، سمی لی و تری مک‌درموت را در اختیار داشت اما درنهایت برابر تیمی که زیکوی معروف را در ترکیب داشت، با سه گل مغلوب شد.  لیورپول در دیدار نیمه‌نهایی ویرجیل فن‌دایک را به دلیل بیماری در اختیار نداشت اما گفته می‌شود به بازی امشب خواهد رسید. مدافع هلندی دیروز در تمرین تیمش حضور داشت و بدون مشکل در کنار همبازیانش تمرین کرد. جورجینیو واینالدوم دیگر مصدوم این تیم هم به تمرینات برگشته و در صورت صلاحدید سرمربی در این دیدار در ترکیب قرار می‌گیرد. بازگشت فن‌دایک خبر بسیار خوبی برای کلوپ است چراکه در بازی قبلی مجبور شد جوردن هندرسون را یک خط عقب‌تر برده و در کنار جو گومز در پست دفاع ویانی قرار دهد و غیبت مدافع تاثیرگذار هلندی نزدیک بود به قیمت از دست دادن دیدار نهایی تمام شود.

قهرمانی مقتدرانه در برزیل

کلوپ و تیمش در این سال‌ها تنها دو فینال را با برد پشت سر گذاشته‌اند که هر دو مورد آن در سال جاری میلادی بود. ابتدا فتح لیگ قهرمانان اروپا و سپس برتری برابر چلسی در ضربات پنالتی و در سوپر جام اروپا. جیمز میلنر، هافبک باتجربه لیورپول درباره این تورنمنت می‌گوید: «تنها بردن یک جام ما را راضی نمی‌کند. خیلی برای ما مهم است که نخستین قهرمانی فصل را کسب کرده و با روحیه‌ای خوب در ادامه مسابقات گام برداریم. متاسفانه در چند فینال بازنده بوده‌ایم، اما تیم روند بسیار خوبی دارد و می‌توانیم به موفقیت امیدوار باشیم. قبلا هم گفته‌ام که دوست نداریم به‌عنوان تیمی از ما یاد شود که تنها یک بار فاتح جام شده و می‌خواهیم قهرمانی‌های دیگری نیز کسب کنیم.»

فلامنگو در ماه‌ها اخیر نتایج بسیار خوبی داشته و در 31 بازی اخیرش 25 برد و تنها یک شکست را تجربه کرده است. آنها ماه گذشته میلادی در فینال لیبرتادورس توانستند ریورپلاته آرژانتین را شکست داده و قهرمانی را جشن بگیرند. شاگردان خورخه خسوس در آخرین بازی فصل خود در لیگ برزیل اگر چه با 4 گل مغلوب سانتوس شدند، اما این شکست تاثیری در قهرمانی آنها نداشت چراکه پیش از این دیدار قهرمانی آنها مسجل شده بود و درنهایت با 16 امتیاز اختلاف نسبت به سانتوس و پالمیراس در صدر جدول قرار گرفتند.مهم‌ترین نقطه ضعف فلامنگو این است که برابر تیم‌هایی که از جلو پرس می‌کنند و همچنین مهاجمان سرعتی در ترکیب خود دارند، به مشکل بر  می‌خورند و دقیقا لیورپول این دو خصیصه را دارد که می‌تواند برای قهرمان برزیل دردسرساز شود. این دیدار را عبدالرحمان الجاسم قطری به همراه دو هموطنش سوت خواهد زد.

* نویسنده:  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار