تاریخ : Wed 18 Dec 2019 - 10:55
کد خبر : 35280
سرویس خبری : دانشگاه

اهدای کارانه پژوهشی به پژوهشگران دانشگاه آزاد

نگاهداری در جشنواره فرهیختگان خبر داد

اهدای کارانه پژوهشی به پژوهشگران دانشگاه آزاد

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس تصمیم دکتر طهرانچی از این پس کارانه پژوهشی در حکم کارگزینی و فیش حقوقی پژوهشگران تعریف می شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بابک نگاهداری معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در هفتمین جشنواره فرهیختگان که صبح امروز در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، گفت: ایجاد بستری مناسب جهت تکریم مقام والای اندیشمندان و نخبگان عرصه علم و فناوری، شناسایی و معرفی پژوهشگران، فناوران و نوآوران و کشف استعدادهای برتر در زمینه های مختلف علمی و صنعتی، ایجاد انگیزه در مخترعان، مبتکران، نوآوران، فن آفرینان، گسترش تجربه های علمی و فنی در سطح دانشگاه و فراهم سازی فضایی پرشور و رقابتی بین اندیشمندان و دانشمندان از اهداف این جشنواره است.

وی اظهار داشت: بخش ها و محورهای پژوهشی جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی شامل پژوهشگر، قرآن پژوه، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی، کرسی های ترویجی، اختراع، کارآفرینی، رساله دکتری، پایان نامه کارشناسی ارشد، معاون پژوهش و فناوری، مجله علمی، واحد دانشگاهی، مرکز تحقیقاتی، انجمن علمی، ادبی و هنری، مرکز رشد، فناور ، شرکت دانش بنیان، آزمایشگاه، کارشناس پژوهش، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، آموزشکده و مدرسه سما است.

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 435 اثر به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان ارسال شده و از 22 استان و 37 واحد دانشگاهی 77 برگزیده را انتخاب شده، گفت: استان اصفهان با 15 برگزیده رتبه اول، استان یزد با 8 برگزیده رتبه دوم، استان تهران با 7 برگزیده رتبه سوم، استان قزوین با 6 برگزیده رتبه چهارم و استان آذربایجان شرقی با 5 برگزیده رتبه پنجم را کسب کردند.

پژوهش و فناوری درآمد است، نه هزینه

دکتر نگاهداری با تأکید بر اینکه پژوهش و فناوری درآمد است، نه هزینه، خاطرنشان کرد: باورم بر این است که یکی از موانع رشد پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی این است که پژوهش را همچنان هزینه می بینیم، نه سرمایه گذاری. پژوهش اگر در مسیر درست، مبتنی بر نیازها، هدفمند و براساس مسائل کشور تعریف شود، سرمایه گذاری است. خوشبختانه جهت گیری مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحول در پژوهش و فناوری است.

وی با بیان اینکه پژوهشگران باید پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی را ضرورت و نیاز واقعی ببینند، گفت: تا زمانی که پژوهشگر، پژوهش را کالای لوکس و فانتزی قلمداد کند و ضرورت آن را برای حل مسائل کشور احساس نکند، قطعاً پژوهش از نظر کیفیت کاهش می یابد و صاحبان صنایع تمایلی به ارتباط و تعامل با دانشگاه پیدا نمی کنند.

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رؤسای واحدها و مراکز دانشگاهی اظهار داشت: مسأله محوری و هدفمند کردن پژوهش ها جز با هم افزایی تمامی ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی امکان پذیر نیست. همه امکانات و توانمندی های واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی باید در زمینه هدفمند کردن پژوهش بسیج شوند.

راه حل برون رفت از مشکلات کشور پژوهش و فناوری درون زاست

دکتر نگاهداری به تفکیک معاونت فناوری و نوآوری از حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: این تفکیک به معنای جدایی نیست، بلکه این دو معاونت را مجزا کردیم تا تمامی ارکان به صورت جز به جز مورد توجه قرار بگیرد. پژوهش برندساز هر مجموعه دانشگاهی و اصلی ترین رکن ارتقاء جایگاه هر واحد دانشگاهی در رتبه بندی های بین المللی است. توسعه پژوهش و فناوری در ارتقاء آموزش تأثیرگذار خواهد بود.

وی راه حل برون رفت از مشکلات و وضعیت موجود کشور را پژوهش و فناوری درون زا دانست و افزود: اشتغال های دانش بنیان با هزینه های کمتر دارای ارزش افزوده و بازده بسیار بالایی هستند؛ اگر دنبال حل مشکل اشتغال کشور هستیم، باید به پژوهش و فناوری توجه کنیم.

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این دانشگاه با 60 هزار عضو هیأت علمی، 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه، 137 مرکز تحقیقاتی، 125 مرکز رشد، 1135 شرکت سهم بزرگی از پژوهش کشور را در اختیار دارد و می تواند به تنهایی مسیر پژوهش و فناوری را با قدرت طی کند.

دکتر نگاهداری تأکید کرد: خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که رهبر معظم انقلاب تأکید فراوان و ویژه ای بر روی مباحث علم و فناوری دارد و علم و فناوری محور اصلی و اساسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه جهت گیری مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحول در پژوهش و فناوری است، گفت: براساس تصمیم دکتر طهرانچی از این پس کارانه پژوهشی در حکم کارگزینی و فیش حقوقی پژوهشگران تعریف می شود.