تاریخ : Wed 04 Dec 2019 - 11:04
کد خبر : 34651
سرویس خبری : جامعه

رازهای ساختمان صلـح‌ ۲

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر از سمت خود استعفا کرد

رازهای ساختمان صلـح‌ ۲

استعفای پیوندی فقط یک قطعه از پازل بزرگ رسیدگی به تخلفات موجود در هلال‌احمر است که با برگزاری محکمه و حضور تمامی افراد و چهره‌های منتفع و متخلف از این ماجرا منجر به پیدا شدن و پاسخگو شدن سایر قطعات پازل می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، روز گذشته خبر استعفای علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام شد. اتفاقی   که با مرور حواشی مکرر موجود حول مجموعه هلال‌احمر و احضار و بازداشت مدیران ارشد و برخی مرتبطان این نهاد که زودتر از اینها انتظار وقوعش را داشتیم اما به هرحال بخش اندکی از اصلاح‌رویه موجود در هلال‌احمر با این استعفا صورت پذیرفت. هلال‌احمر بیش از یک‌سال است که با وقوع اتفاقات مختلف در این مجموعه دچار حواشی گوناگونی شده است که به خاطر حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بالا نسبت به این نهاد اصلاح آن لازم و ضروری بود.

دستگیری فرجی، رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، دستگیری حسین انگاشته از نزدیکان به مجموعه هلال‌احمر و بازداشت چند‌ساعته علی‌اصغر پیوندی رئیس این مجموعه ولو برای پرونده‌ای دیگر مرتبط با زمان ریاستش در دانشگاه شهید بهشتی همه بخشی از سناریوی موجود در این نهاد مهم و عمومی بوده است. تکرار این مساله که غرض اصلی از پیگیری این موضوعات در رسانه‌ها خصوصا در روزنامه «فرهیختگان» ارزش‌گذاری و حفظ اعتماد عمومی به این نهاد است، شاید مهم‌ترین تکراری باشد که بیان آن لازم و ضروری است. با همین نگاه دلسوزانه به نیروهای خدوم و بدنه خدمتگزار و همچنین سرمایه اجتماعی هلال‌احمر یک بازخوانی از تمام وقایع این یک سال و چند ماه از دوره مدیریت پیوندی در هلال‌احمر را در ادامه خواهیم داشت تا هم استدلالی بر استعفای هرچند دیرهنگام پیوندی باشد و هم مطالبه‌ای در جهت رسیدگی قضایی و قانونی به تمام شبهات موجود حول این مجموعه، چراکه تکیه بر استعفای پیوندی و فرض اینکه با این اقدام تمام حواشی و شبهات پیرامون هلال‌احمر به پایان می‌رسد، همانند پاک‌کردن صورت‌مساله است.

آغاز حواشی حول هلال‌احمر

محمود محمدی‌نسب، دبیرکل سابق هلال‌احمر بعد از بیان انتقاداتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نسبت به رویه مدیریتی در هلال‌احمر 18 آذر 97 در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «مسیر فعالیت‌های داوطلبانه در این جمعیت به انحراف رفته و سیاست‌های هلال‌احمر در این حوزه نیازمند پوست‌اندازی است.»

برکناری دبیرکل

چند ساعت بعد از گفت‌وگوی محمدی‌نسب با ایرنا، پیوندی حکم برکناری او از این سمت را امضا کرد. محمود محمدی‌نسب 26 آذر 96 به‌عنوان دبیرکل هلال‌احمر منصوب شد و 18 آذر 97 توسط پیوندی برکنار شد.

قسمت اول استعفای مدیران

کمی بعد از برکناری محمدی‌نسب از دبیرکلی هلال‌احمر، جمعی از مدیران این مجموعه نیز از سمت خود استعفا کردند. هادی مازوچی، مشاور حوزه ریاست و رئیس کمیسیون اقتصادی شرکت‌ها، داود باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و کاظم شریفی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی هلال ایران از مدیران مستعفی بودند.

جلسه فوق‌العاده شورای عالی

بعد از سکوت معنادار روابط‌عمومی هلال‌احمر، بالاخره سیدسلمان سامانی سخنگوی شورای عالی هلال‌احمر نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و 23 آذر در توئیتر خود نوشت: «براى بررسى اتفاقات اخیر در جمعیت هلال‌احمر جلسه فوق‌العاده شورای عالى خواهیم داشت.»

ادامه استعفای مدیران

25آذر 97، داود حیدرنسب عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران و جواد حاجی‌حسینی مدیرکل اصول، قوانین و حقوق بین‌الملل دو نفر از دیگر مدیران هلال‌احمر بودند که بعد از برکناری دبیرکل از سمت خود کنار رفتند. مدیران مستعفی عدم‌ شفافیت مالی در این جمعیت را علت ترک ساختمان صلح عنوان کردند.

اولین واکنش دبیرکل سابق

محمود محمدی‌نسب که بعد از برکناری خود از سمت دبیرکلی هلال‌احمر سکوت کرده بود 25 آذرماه در یک پست اینستاگرامی توضیحاتی در ارتباط با این ماجرا داد و از مسائل گوناگونی که هلال‌احمر با آنها درگیر بود، پرده برداشت. اولین ادعاها در ارتباط با بیمارستان ایرانیان دبی، ساختمان نیمه‌کاره طالقانی، ملک ازگل و... در این پست محمدی‌نسب بود.

محرومیت از فعالیت‌های اقتصادی

27آذر جلسه شورای عالی هلال‌احمر برگزار شد. سیدسلمان سامانی، سخنگوی شورای عالی هلال‌احمر در ارتباط با تصمیمات گرفته‌شده در این جلسه 6 ساعته گفت: «به‌منظور اطمینان از صحت جریان امور، فعالیت‌هاى اقتصادى عمده در جمعیت هلال‌احمر، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته تا تهیه گزارش (ظرف مدت ۱۵ ) متوقف شود.»

پیگیری تخلفات از مجاری قانونی

پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس‌جمهور حول حواشی ایجاد‌شده پیرامون هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «بین مدیران هلال‌احمر دودستگی به وجود آمده و برخی افراد استعفا کرده و دست به افشاگری زدند که شورای هلال‌احمر مسئول بررسی شده است. اگر بحث تخلفات مطرح است باید در مجاری قانونی پیگیری شود.»

جلسه ویژه شورای عالی هلال‌احمر

فریدون نوری، عضو شورای عالی هلال‌احمر هشتم دی 97 خبر از برگزاری جلسه ویژه دیگری توسط شورای عالی هلال‌احمر برای رسیدگی به موضوعات مالی این مجموعه داد و گفت: «این جلسه به‌ زودی با ابلاغ سیدسلمان سامانی، سخنگوی شورای عالی هلال‌احمر برگزار خواهد شد و بررسی‌های انجام‌شده اعلام می‌شود.»

پایان مهلت 2 هفته‌ای کمیته تحقیق

ماجرای اعطای وکالت برای واگذاری بیمارستان ایرانیان دبی، قیمت‌گذاری مشکوک پروژه خیابان طالقانی، ماجرای پروژه ازگل، ماجرای خرید خط تولید هالوفایبر و... بخشی از سوالاتی بود که حول فعالیت‌های هلال‌احمر وجود داشت. حالا در اواسط دی‌ماه فرصت دوهفته‌ای کمیته تحقیق و تفحص از هلال هم تمام شده بود و هنوز خبری از جزئیات این مساله منتشر نشد.

محدودیت و نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی هلال‌احمر

بعد از پایان مهلت دوهفته‌ای کمیته تحقیق 12 دی ماه جلسه فوق‌العاده دیگری توسط شورای عالی هلال‌احمر برگزار شد. روابط‌عمومی هلال‌احمر در ارتباط با تصمیمات گرفته‌شده در این جلسه نوشت: «از این پس همه معاملات عمده در تمام بخش‌های تابعه منوط به طی تشریفات قانونی حاکم بر بدنه جمعیت شود و مطابق آیین‌نامه مالی و معاملاتی و با اخذ مجوز از کمیسیون معاملات جمعیت صورت پذیرد. مقرر شد هرگونه فروش، مشارکت و انتقال اسناد و املاک شرکت‌ها و موسسات تابعه نیز با مجوز کمیسیون دائمی شورای عالی و عنداللزوم شورای عالی جمعیت هلال‌احمر طبق آیین‌نامه مربوطه انجام شود.» در این جلسه اما گزارش کمیته تحقیق و تفحص ارائه نشد.

فرصت جدید 10روزه به کمیته تحقیق

نوبخت، عضو شورای عالی هلال‌احمر 13 دی در اطلاعی نسبت به خروجی کمیته تحقیق و تفحص از هلال‌احمر گفت: «ضمن اینکه اعضای شورای عالی هلال‌احمر مباحث و موضوعات جدیدی را در این خصوص مطرح کرده و درنهایت ۱۰ روز دیگر به این هیات به‌منظور بررسی‌های بیشتر وقت دادند و قرار شد در ۲۴ دی‌ماه گزارش دیگری تهیه شده و به شورای عالی ارائه دهند، هرچند آنها گزارشی را نیز در جلسه ۱۲ دی‌ماه به شورای عالی هلال‌احمر داده بودند ولی مباحث جدید باعث شد آنها تحقیق و تفحص جدید را انجام دهند.»

متخلفان از هلال‌احمر می‌روند

بالاخره 26 دی جلسه نهایی شورای عالی هلال‌احمر برگزار شد. این جلسه از ساعت ۱۵ بعدازظهر تا ساعت ۲۲ ادامه داشت. یکی از اعضای شورای عالی هلال در ارتباط با خروجی این جلسه گفت: «دستگاه‌های نظارتی اقدامات لازم ر‌ا د‌ر مورد ابهامات اقتصادی هلال‌احمر انجام د‌ا‌ده‌اند و برخی افراد و مدیران به د‌لیل سوءتدبیر و سوءمدیریت و همچنین به این علت که وجود آنها سبب ضرر و زیان د‌ر هلال‌احمر است، از این جمعیت می‌روند.»

جزئیات تخلفات به ‌زودی بیان می‌شود

علی نوبخت، عضو شورای عالی هلال‌احمر نیز اواخر دی درباره جلسه 26 دی شورای عالی هلال‌احمر گفت: «پس از بررسی‌ تخلفات از ابعاد مختلف قرار شد با برگزاری کمیسیون‌های ویژه و هیات‌های بررسی تخلفات، برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد، ضمن اینکه تمامی اسناد و مدارک تخلفات آنها به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. با برگزاری جلسه اخیر شورای عالی هلال‌احمر ماموریت اخیر یعنی بررسی تخلفات صورت‌گرفته در جمعیت هلال‌احمر پایان یافته است و احتمالا در آینده نزدیک برخی موارد و جزئیات تخلفات بیان خواهد شد.»

تکذیب برکناری پیوندی

اواسط بهمن بود که یکی از رسانه‌ها خبر از برکناری علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر داد؛ خبری که دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری درمورد آن در اطلاعیه‌ای نوشت: «درخواست رئیس‌جمهور برای برکناری رئیس جمعیت هلال‌احمر قویا تکذیب می‌شود و از رسانه‌های محترم انتظار دارد صداقت و تقوا را در انتشار اخبار رعایت و از انتشار مطالب کذب یا ناقص پرهیز کنند.»

فعالیت‌های اقتصادی به روال سابق!

بعد از برگزاری جلسات فوق‌العاده شورای عالی و تصمیمات جدید این شورا برای فعالیت‌های هلال‌احمر و اعمال محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی این مجموعه، اواخر بهمن پیوندی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «فعالیت‌های اقتصادی هلال‌احمر از سر گرفته شده و به روال سابق درحال انجام است.» این درحالی است که علی‌رغم اعلام اعضای شورای عالی هلال‌احمر مبنی‌بر انتشار جزئیات تخلفات این مجموعه اتفاقی رخ نداد و خبری منتشر نشد.

سکوت چندماهه و توئیت محمود صادقی

ماجرای هلال‌احمر چند ماهی مسکوت ماند تا اینکه محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی در جریان سیل ابتدای سال ۹۸ در یک توئیت نوشت: «اگر رئیس هلال‌احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود قطعا برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران‌کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است.»

احضار مدیر سازمان تدارکات پزشکی

یکشنبه ۲۷ مرداد 98 بود که به سرعت خبری مبنی‌بر دستگیری مدیر سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر منتشر می‌شد. ابتدا مسئولان مربوطه این خبر را تکذیب می‌کردند اما درنهایت روابط‌عمومی این سازمان در اطلاعیه‌ای نوشت: «ماموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود درخصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی مورد‌نیاز کشور آنها را همراهی کند.»

 تایید بازداشت فرجی توسط قوه قضائیه

علی‌رغم اطلاعیه روابط‌عمومی سازمان تدارکات پزشکی و سعی در ساده‌نمایی احضار فرجی مدیر این سازمان، اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در ارتباط با این ماجرا گفت: «اصل خبر بازداشت این فرد را تایید می‌کنم. ایشان متهم است که با اخذ ارز دولتی تجهیزات و دارو خریداری کرده و گران‌نمایی دارو شده که دارو با ارز آزاد به فروش رسیده است. پرونده‌ای تشکیل شده و اخیرا تعدادی از افراد بازداشت شده و پرونده در مرحله مقدماتی قرار دارد.»

بازداشت جعبه سیاه تخلفات

بعد از بازداشت فرجی، مدیرکل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، حسین انگاشته یکی‌دیگر از متخلفان این سازمان بازداشت شد. مسئولان و مطلعان از موضوعات هلال‌احمر از این فرد به‌عنوان جعبه سیاه تخلفات این مجموعه یاد می‌کنند.

رای منفی به کمیته تفحص از هلال‌احمر

اوایل شهریور 98 و بعد از بازداشت انگاشته، سیدمرتضی خاتمی نایب‌رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با جلسه این کمیسیون حول ماجرای تحقیق و تفحص از هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «درباره اجرای تحقیق و تفحص از عملکرد هلال‌احمر رای‌گیری لازم بین اعضای کمیسیون بهداشت صورت گرفت که درنهایت کمیسیون به این موضوع رای منفی داد.»

جایگزین مدیر بازداشتی

بعد از بازداشت فرجی، مدیرکل تدارکات پزشکی هلال‌احمر، علی‌اصغر پیوندی در 16 شهریور 98 حسن صفاریه را به‌عنوان سرپرست سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر و جایگزین فرجی منصوب کرد.

عدم حضور برخی اعضای شورای عالی در جلسه این شورا

بعد از بگیر و ببندها و احضار و بازداشت‌های مدیران ارشد مجموعه هلال‌احمر توسط نهادهای قضایی و نظارتی، اعضای شورای عالی هلال‌احمر به طرق مختلف منتقد رویه مدیریتی این نهاد شدند. نمود یکی از این انتقادها هم در برگزاری جلسه شورای عالی هلال‌احمر که قرار بود 25 شهریور 98 برگزار شود، نمایان شد. به‌طوری که در این جلسه علی‌رغم ارسال دعوتنامه برای همه اعضا، نماینده ولى‌فقیه، نمایندگان رئیس‌جمهور، اعضاى منتخب شورا و بازرسان جمعیت به دلیل انتقاد از سوءمدیریت پیوندی حاضر نشدند و جلسه با حضور 6 عضو از 18 عضو برگزار شد.

اولین واکنش پیوندی

بالاخره پیوندی در هفتم مهر سال جاری نسبت به اتفاقات و حواشی یک‌سال اخیر هلال‌احمر واکنش کمی نشان داد و در یک سخنرانی در این‌باره گفت: «این سرمایه اجتماعی در هلال‌احمر متعلق به کل مردم و یک اصل حاکمیتی است و ضربه زدن به آن خلاف منافع ملی است. مسائل را باید در داخل خانواده حل و فصل کرد.»

شکایت از 3 مدیر سازمان تجهیزات پزشکی

صفاریه، سرپرست جدید سازمان تجهیزات پزشکی که بعد از بازداشت فرجی جایگزین او شد، اواخر مهرماه سال جاری گفت: «این سازمان در راستای برخورد با تخلفات و جرائم ارتکابی در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران ضمن عزل مدیران متخلف، شکایتی علیه سه نفر از مدیران آن شرکت در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی مطرح کرده که هم‌اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی است.»

بازداشت چند‌ساعته پیوندی

انگار بعد از یک‌سال دوباره زخم کهنه رسیدگی به تخلفات موجود در هلال‌احمر سر باز کرده بود. این بار نوبت به نفر اول این سازمان یعنی علی‌اصغر پیوندی رسیده بود تا 12 آبان 98 طعم بازداشت را بچشد. البته این بازداشت ارتباطی به شبهات موجود در هلال‌احمر نداشت و او به اتهام اختلاس 1.5 میلیاردی در زمان مدیریتش در دانشگاه شهید بهشتی چند ساعتی بازداشت بود. ولی همین هم برای مجموعه هلال‌احمر با این سرمایه اجتماعی عظیم ضربه مهلکی بود. پیوندی چند ساعت بعد با قرار وثیقه سه‌میلیاردی آزاد شد.

جلسه شورای عالی دوباره لغو شد

بعد از بازداشت چند ساعته پیوندی و پیرو انتقادات جدی و قدیمی اعضای شورای عالی هلال به نحوه مدیریت این نهاد، علی‌رغم حضور اکثریت اعضای شورای عالی هلال‌احمر در ساختمان صلح این جلسه در 14 آبان هم برگزار نشد، چراکه اعضای شورای عالی همچنان حاضر نیستند با مدیریت پیوندی بر هلال‌احمر در این جلسه حضور یابند.

مجمع عمومی هم لغو شد

لغو جلسات شورای عالی هلال به مجمع عمومی هم سرایت کرد و این مجمع که از بزرگ‌ترین رخدادهای هلال‌احمر محسوب می‌شود هم که قرار بود در اواخر آبان ماه سال جاری برگزار شود، لغو شد تا روزبه‌روز اوضاع ساختمان صلح وخیم‌تر شود.

تداوم مدیریت پیوندی در جمعیت به‌صلاح نیست

محمد‌حسین صوفی، بازرس و عضو شورای عالی هلال‌احمر 21 آبان 98 بعد از لغو چندباره جلسات شورای عالی هلال‌احمر و همچنین لغو مجمع عمومی هلال گفت: «اکثریت اعضای منتخب شورای عالی هلال‌احمر و نیز نوبخت، اعلام کرده‌ایم که تداوم مدیریت پیوندی در جمعیت به صلاح نیست و این موسسه غیردولتی عام‌المنفعه، نیاز به مدیریتی با صلاحیت و کفایت و سلامت در شأن این نهاد بین‌المللی دارد تا جمعیت سامان یافته و از این وضعیت خارج شود. چون آثاری از نظر مدیریتی و جریانات مالی و... از اصلاح نمی‌بینیم. فقط در جلسه شورا با مسئولیت دبیرکل حاضر خواهیم شد تا امورات جمعیت معطل نشود.»

استعفا از نظام پزشکی

درست در روزهایی که همه منتظر برکناری یا استعفای علی‌اصغر پیوندی از ریاست هلال‌احمر بودند، او 23 آبان 98 از دیگر سمت خود یعنی ریاست سازمان نظام پزشکی استان تهران استعفا داد.

بازداشت مشاور رسانه‌ای پیوندی

دو روز بعد در 25 آبان ماه پس از استعفای پیوندی از ریاست نظام پزشکی تهران، شین-الف مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر در امور ارتباطات و منصوب علی‌اصغر پیوندی به دلیل تخلفات در وزارت راه توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شد. او پیش از این مشاور عباس آخوندی، وزیر راه سابق نیز بود.

بازداشت یکی از مدیران تدارکات پزشکی

چند روزی از آخرین تحولات هلال‌احمر نگذشته بود که 5 آذر ماه 98 خبر بازداشت دیگری در این مجموعه در صدر اخبار قرار گرفت. پیرو شکایت سازمان تدارکات پزشکی از برخی مدیران این مجموعه، مدیرعامل سابق یکی از شرکت‌های تابعه این سازمان با حکم دادسرای رسیدگی به جرائم اقتصادی بازداشت شد.

بازداشت مدیر سابق شرکت «سها یک»

نام شرکت دارویی سها یک را شاید خیلی شنیده باشید. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های هلال‌احمر محسوب می‌شود. 5 آذر «س» مدیرعامل سابق شرکت «سُها یک» هلال‌احمر نیز بازداشت شد. علت بازداشت وی سوءاستفاده‌های مالی در ‌هلال‌احمر عنوان شده است.

پایان پیوندی و آغاز رسیدگی جدی به تخلفات

بعد از فراز و نشیب‌های یک‌سال و چند ماهه در مجمع هلال‌احمر بالاخره علی‌اصغر پیوندی از ریاست این مجموعه استعفا کرد. روز گذشته اسماعیل رمضانی، مدیر روابط‌عمومی جمعیت هلال‌احمر در صفحه توئیتر خود نوشت: «رئیس جمعیت هلال‌احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر، استعفای خود را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده است. درصورت پذیرش ایشان، ادامه مسیر قانونی از سوی شورای عالی هلال‌احمر دنبال خواهد شد.»

استعفای پیوندی پاک‌کردن صورت مساله نیست

رسیدگی به پرونده بیمارستان ایرانیان دبی، ساختمان طالقانی، پروژه ازگل، واردات دارو و همه چیزهایی که فعلا سه ضلع مثلث حسین انگاشته، فرجی و پیوندی از آن مطلعند مطالبه جدی ماست که روشن شدن همه وجوه آن برای حفظ سرمایه اجتماعی عظیم هلال‌احمر و اعتماد عمومی نسبت آن لازم و ضروری است. استعفای پیوندی فقط یک قطعه از پازل بزرگ رسیدگی به تخلفات موجود در هلال‌احمر است که با برگزاری محکمه و حضور تمامی افراد و چهره‌های منتفع و متخلف از این ماجرا منجر به پیدا شدن و پاسخگو شدن سایر قطعات پازل می‌شود.
 

* نویسنده: ابوالقاسم رحمانی، دبیرگروه جامعه