تاریخ : Wed 20 Nov 2019 - 09:35
کد خبر : 33954
سرویس خبری : دانشگاه

خانه تکانی در دانشگاه علمی کاربردی

خانه تکانی در دانشگاه علمی کاربردی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به ارزیابی واحدهای علمی کاربردی گفت: تاکنون بیش از نصف مراکز علمی کاربردی در کشور تعطیل شدند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمد حسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی در گفتگویی در خصوص پیگیری تخصیص بودجه به دانشگاه علمی کاربردی گفت: سال گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تخصیص بودجه به دانشگاه علمی کاربردی تصویب شد و پس از آن به کمیسیون تلفیق رفت که در مرحله اول موافقت شد، اما در مراحل آخر به دلیل کمبود‌های بودجه نتوانستیم این کار را به نتیجه برسانیم، اما امسال مجددا پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم و رایزنی‌ها را با نمایندگان مجلس انجام دادیم و احتمال اینکه امسال این بودجه را تخصیص دهند زیاد است؛ چرا که پیگیری‌ها به نتیجه رسیده است.
 
وی افزود: پیشنهاد ما به دولت این است که در قانون برنامه ششم که باید ۳۰ درصد دانشجویان کشور مهارتی باشند این ۳۰ درصد که در حال حاضر کاهش دانشجو را هم داریم از میان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو یک میلیون دانشجو باید مهارتی شوند، اما در حال حاضر جمعیت دانشجویان مهارتی کشور کمتر از ۱۵ درصد است. برای اینکه به این جمعیت برسیم باید ظرفیت ایجاد شود و اینکه دانشجو استقبال کند دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر ظرفیت یک میلیون نفری برای دانشجویان مهارتی را دارد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در کنار این دانشگاه ظرفیت ویژه‌ای دارد.

امید ادامه داد: ظرفیت در حال حاضر وجود دارد، ولی اینکه چرا دانشجویان استقبال نمی‌کنند که دلیل آن هزینه‌های بالا است، از دولت درخواست کردیم برای برخی از رشته‌های مورد نیاز دولت در مناطق مختلف که خودشان تعیین می‌کنند، ۳۰ درصد دانشجویان کشور را که دولت تعیین می‌کند ۳۰ درصد شهریه آن‌ها را پرداخت کند.

تعداد دانشجویان مهارتی باید به ۳۰ درصد برسد

رئیس دانشگاه علمی کاربردی یادآور شد: تا پایان برنامه ششم باید این ۳۰ درصد تحقق پیدا کند، اما با این اوصاف این آمار تحقق پیدا نخواهد کرد و در برنامه بعدی توسعه به ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و دولت تنها راه برون رفت از بیکاری را دانشجویان مهارتی می‌داند؛ اما اجزا و سازمان‌ها وظایف خودشان را به درستی انجام نمی‌دهند. جایی که باید حمایت کنند متاسفانه حمایتی صورت نمی‌گیرد.

مشکلی با دانشگاه فنی و حرفه ای نداریم

وی در خصوص ارتباط این دانشگاه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ما هیچ مشکلی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای نداریم؛ بلکه با یکدیگر هماهنگ هستیم و تقسیم کار انجام دادیم. وظیفه دانشگاه علمی کاربردی آموزش مهارت‌های خاص است، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش مهارت‌های عام را برای دانشگاه خود دارد. اختلافی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای نداریم و هر دانشگاه وظایف خودش را انجام می‌دهد و کارگروه مشترک این دو دانشگاه در حال فعالیت است. هیئت علمی دو دانشگاه مشترک است و بسیاری از جلسات دو دانشگاه با یکدیگر برگزار می‌شود.
امید خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی ۸۰۰ رشته مهارت خاص دارد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص پرداخت وام‌های دانشجویی گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد شهریه دانشجویان از سوی صندوق رفاه دانشجویان به عنوان وام پرداخت می‌شود و دانشگاه علمی کاربردی برای دانشجویانی که در مراکز نوآوری شرکت تاسیس می‌کنند به این شرکت‌ها تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی داده می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ وام‌های شهریه ۷۵۰ هزار تومان است و ۷۵ درصد شهریه دانشجویان محسوب می‌شود و این مبلغ هر ترم اختصاص داده می‌شود.

امید گفت: در بین دانشگاه‌های کشور کمترین افزایش شهریه را که حدود ۱۰ درصد بود، داشتیم و باوجود تورمی که داشتیم شهریه افزایش چندانی نداشت.

وی یادآور شد: اینکه گفته می‌شود به دانشجویان شاغل وام شهریه تعلق نمی‌گیرد. دانشگاه علمی کاربردی نیز به دانشجویان غیرشاغل وام می‌دهد و در صورت پوشش دانشجویان غیرشاغل اگر درخواستی باشد وام شهریه را به دانشجویان شاغل هم اختصاص می‌دهیم اصراری نداریم به دانشجویان شاغل وام تعلق بگیرد.

جذب دانشجوی خارجی به مراحل نهایی خود رسیده است

وی ادامه داد: فعالیت‌های بین المللی دانشگاه علمی کاربردی در چند محور در حال پیگیری است؛ اول اینکه آمادگی پیدا کردیم و مجوز گرفتیم تا بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم این مجوز‌ها با سختی دریافت شد، اما در حال حاضر چند مرکز علمی کاربردی امکانات جذب دانشجوی خارجی را دارند و آخرین مرکزی که این مجوز را دریافت کرده ماشین سازی تبریز است که مجوز وزارت علوم را دریافت کرده است و تقریبا در چند شهر بزرگ مراکز علمی کاربردی دانشجوی خارجی جذب می‌کنند و رفته رفته در کل کشور این ظرفیت ایجاد خواهد شد که بتوانیم دانشجوی خارجی در تمام واحد‌ها داشته باشیم.
امید ادامه داد: در حال برنامه ریزی و آماده سازی هستیم که در کشور‌های همسایه مراکز علمی کاربردی دایر کنیم مشخصا برخی از مراکز علمی کاربردی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان با طرف‌های عراقی مذاکره کرده اند که بتوانیم در شهر‌های نزدیک مرزی مراکزی را در داخل خاک عراق دایر کنیم که زیرساخت از کشور مربوطه باشد و برنامه و مدرس از دانشگاه علمی کاربردی باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از دیگر فعالیت‌های بین المللی برگزاری دوره‌های آموزشی را عنوان کرد و گفت: در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم و با دو دانشگاه آلمانی مذاکره کردیم و به زودی اولین دوره مشترک را در کیش با موضوع گردشگری برگزار می‌کنیم و امیدواریم دوره‌های کوتاه مدت امسال برگزار شود که این دوره‌ها متقاضیان زیادی دارند و گواهی‌هایی که صادر می‌شود، بین المللی است در دنیا هیچ کشوری در زمینه آموزش مهارتی به پیشرفت آلمان نیست و هر چه به نظام مهارتی این کشور نزدیک‌تر شویم آموزش‌های پیشرفته تری را دریافت می‌کنیم.

اعزام دانشجویان علمی کاربردی به دوره های آموزشی دانشگاه های آلمان

وی همچنین در خصوص تبادل دانشجو با کشور‌های خارجی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در حوزه بین المللی تبادل دانشجوست، دانشجویان برتر علمی کاربردی را انتخاب و به کشور آلمان اعزام می‌کنیم که هزینه رفت و برگشت با خود دانشجوست، اما هزینه اقامت و تحصیل به عهده دانشگاه آلمان است. توافقات این طرح انجام شده و آمادگی وجود دارد که دوره‌های کوتاه مدت امسال برگزار شود.

امید یادآور شد: ظرفیت این دوره‌ها فعلا محدود است و احتمالا در سال جاری ۵۰ دانشجو را انتخاب می‌کنیم که دانشجویان رشته‌های خاص باشند هنوز رشته‌ها مشخص نیستند و به زودی اعلام خواهد شد. شرط حضور در این دوره‌ها تسلط بر زبان انگلیسی است که بتوانیم از این دوره‌ها استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می‌کنند دانشجویانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند که از کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان و کشور‌های همجوار هستند. اینکه پذیرش خارجی بگیریم هنوز شرایطش فراهم نشده است.

تعلل وزارت علوم در جذب دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی

وی در خصوص جذب دانشجویان جدید در دانشگاه علمی کاربردی در سال جاری گفت: امسال مشکلات زیادی در جذب دانشجو داشتیم. وزارت علوم اینقدر تعلل کرد که بسیاری از دانشگاه‌ها جذب دانشجو را انجام دادند و صندلی‌های دانشگاه علمی کاربردی خالی ماند.

امید یادآور شد: صندلی خالی در دانشگاه علمی کاربردی افزایش یافته و دلیل آن مازاد ظرفیتی است که انجام شد سال ۹۴، ۴ میلیون و ۸۰۰ دانشجو داشتیم، اما امسال به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده که ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی در کشور کاهش یافته است، اما وضعیت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه جذب دانشجو نسبت به دانشگاه‌های دیگر بهتر است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: در شرایط فعلی دانشجویان دانشگاه‌های مهارتی را انتخاب می‌کنند و این که به سمت دانشگاه‌های دولتی می‌روند به دلیل هزینه‌هایی است که دانشگاه مهارتی دارد.

۴۰۰ هزار ظرفیت خالی داریم

وی افزود: در دانشگاه علمی کاربردی ۴۰۰ هزار ظرفیت خالی داشتیم، اما بعید است در تکمیل ظرفیت بتوانیم ۸۰ هزار ظرفیت را پر کنیم یعنی ۲۰ درصد از این ظرفیت پر می‌شود و ۸۰ درصد آن خالی است، اما در بعضی از زیرنظام‌های دانشگاه‌های دیگر بیشتر از این ظرفیت خالی دارند.

امید در خصوص تعطیلی واحد‌های بی کیفیت گفت: سال قبل در دانشگاه علمی کاربردی خانه تکانی محکمی انجام شد سال ۹۵، ۱۰۷۲ مرکز علمی کاربردی داشتیم در حال حاضر ۶۳۲ مرکز داریم که نزدیک به نصف مراکز تعطیل شدند بخشی از این مراکز توسط دولت تعطیل شد و بخش دیگر در نظام جدید آموزش علمی کاربردی که نیاز به امکانات خاص داشت نتوانستند ادامه دهند و بخش دیگر به دلیل کسب نکردن امتیاز لازم توسط دانشگاه علمی کاربردی حذف شدند و هر سال این ارزیابی‌ها و سطح بندی‌ها انجام می‌شود و مراکزی که در سطح چهار قرار می‌گیرند اگر دو سال پیاپی در این سطح بمانند حذف می‌شوند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص فراخوان جذب مدرس اظهار داشت: فراخوان جذب مدرس اواسط ماه آینده اعلام می‌شود در حال حاضر کار‌های آن انجام شده نیازسنجی‌ها اعلام شده و تا نیمه‌های آذر اعلام خواهد شد.

واحدهایی که زیر بار اساسنامه جدید نرفتند حذف می شوند

وی ادامه داد: واحد‌هایی که زیر بار اساسنامه نمی‌رفتند تکلیفشان مشخص شد و دانشگاه علمی کاربردی فرصتی به این واحد‌ها داد که ۹۵ درصد مراجعه کردند و مشکلاتشان را برطرف کردند، اما ۴، ۵ درصدی که مراجعه نکردند حذف خواهند شد.
امید در خصوص مشکلات دانشگاه صدا و سیما گفت: مشکل این دانشگاه در حال برطرف شدن است./ خبرگزاری دانشجو