تاریخ : Tue 19 Nov 2019 - 10:39
کد خبر : 33896
سرویس خبری : دانشگاه

پشتوانه علمی دانشگاه آزاد مهم‌تر از ثروت است

جوانمرد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در کشتی فرنگی به سیستم مالی خودمان باختیم

پشتوانه علمی دانشگاه آزاد مهم‌تر از ثروت است

ما در کشتی فرنگی به حریف‌مان نباختیم و باخت اصلی را به خودمان دادیم. ما به سیستم مالی باختیم و متاسفانه هنوز هم مشکل پرداختی به ورزشکاران فرنگی‌مان برطرف نشده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بدون شک باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از باشگاه‌های بزرگ ورزشی محسوب می‌شود که در بسیاری از رشته‌های ورزشی حضور چشمگیری دارد و تقریبا در تمامی رشته‌های در حال فعالیت یکی از مدعیان اصلی به حساب می‌آید. مطمئنا اداره یک باشگاه با این عظمت و رشته‌های ورزشی متعدد کار بسیار سختی است که کمال جوانمرد، رئیس تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تا امروز تمام تلاش خود را کرده تا با کمترین کاستی تیم‌های تحت مدیریت خود را اداره کند، اما باتوجه به قوانین حاکم بر نظام مالی دانشگاه آزاد اسلامی و بعضا مغایرت آن با بحث اداره تیم‌های ورزشی، بعضا مشکلاتی هم به وجود می‌آید که ما سعی کرده‌ایم در این گفت‌وگو درخصوص همین نقاط ضعف با رئیس تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌وگو بنشینیم که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

با تمام رتبه‌های خوبی که تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات مختلف کسب کرده‌اند اما برخی از آنها انتقادهایی دارند. به‌طور مثال تیم بسکتبال 3 نفره دانشگاه آزاد اسلامی در رقابت‌های دانشجویی جهان که مقام سوم را هم کسب کرد به برخی نکات معترض بودند.

اگر نظر بنده را بخواهید باید بگویم دوستان حق دارند و این را در منصفانه‌ترین حالت ممکن عرض می‌کنم. ما در حال انجام یک‌سری کارهای حرفه‌ای هستیم که به گواه اکثر کارشناسان بازدهی خوبی هم داشته است، اما این کارها را با کمترین بودجه ممکن پیش می‌بریم. دانشگاه آزاد اسلامی از یک موهبت برخوردار است که آن سرمایه نیروی انسانی است و این افراد در سطوح مختلف ازجمله هیات‌علمی، دانشجو  و  ورزشکار است. ما با اتکا به همین پتانسیل شاخص توانستیم بسیاری از معادلات را به‌هم بزنیم. به‌طور مثال در کشتی خیلی‌ها پیش من آمدند و اعتراف کردند که پیش از شروع مسابقات وقتی شرایط را روی کاغذ آوردیم برای دانشگاه آزاد اسلامی حتی شانس صعود از گروه را هم قائل نبودیم.

این مشکلات حل می‌شوند؟

معاون وزارتخانه مصاحبه می‌کند و می‌گوید ما در کشور در وضعیت جنگی به سر می‌بریم. ما که خدای ناکرده این حرف را نزدیم. حرف من این است که باید انضباط اقتصادی در ورزش دانشگاه برقرار باشد. باید بدانیم این پولی که خرج ورزشکار و آن رشته ورزشی می‌شود از پول شهریه دانشجویان است و مقدس به شمار می‌رود. نمی‌توانیم هر طور که دل‌مان بخواهد آن را خرج کنیم و بریز و بپاش داشته باشیم. اعتقاد ما این است که با علم موجود در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذاریم. البته این را هم بگویم که برای حل مشکلات بیکار هم ننشسته‌ایم و پیشنهادهایی را برای موارد مالی ازجمله پول توی جیبی به ورزشکاران در مسابقات برون‌مرزی به هیات‌رئیسه داده‌ایم و منتظریم که در این خصوص مصوبه‌ای بگیریم و بتوانیم از ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی در خور شأن و توان دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کنیم.

این مشکلات در بحث کشتی فرنگی هم به تیم لطمه زد. جایی که 2ورزشکار فرنگی‌کار دانشگاه آزاد اسلامی در بازی رده‌بندی به بهانه بیماری غیبت کردند و ظاهرا مشکل اصلی‌شان پول بود!؟

به‌طور قاطع عرض می‌کنم که ما در کشتی فرنگی به حریف‌مان نباختیم و باخت اصلی را به خودمان دادیم. ما به سیستم مالی باختیم و متاسفانه هنوز هم مشکل پرداختی به ورزشکاران فرنگی‌مان برطرف نشده است. البته قبول دارم ورزش دانشگاه آزاد اسلامی بار سنگینی روی دوش امور مالی گذاشته چراکه تعدد رشته‌های ورزشی فشار زیادی را روی دوش این عزیزان گذاشته است. ولی قاطعانه می‌گویم که اگر اداره مالی دانشگاه آزاد اسلامی کمک می‌کرد ما در کشتی فرنگی نتایج به مراتب بهتری را به دست می‌آوردیم و حداقل اینکه صاحب سکو می‌شدیم.

برای سال آینده برنامه‌ریزی صورت گرفته که این مشکلات به وجود نیاید و در بحث بودجه تجدیدنظری شده که بتوانید در برخی رشته‌ها مدعی‌تر ظاهر شوید؟

ما در حال رایزنی هستیم که در بحث بودجه سال آینده بتوانیم 10 تا 20درصد افزایش داشته باشیم. ببینید در یک رشته ورزشی مثل کشتی که نسبت به سایر رشته‌ها سنگین‌تر است و تیم‌های مدعی 5/3 تا 4 میلیارد تومان هزینه می‌کنند ما نمی‌توانیم با بودجه کم رقابت پایاپای داشته باشیم. من باید از تمام کادر کشتی تشکر کنم که توانستند با یک‌دهم بودجه سایر تیم‌ها بیایند و نتایج در خور شأن بگیرند. البته باید این نکته را هم ذکر کنم که خیلی از مشکلات ما در فصل جاری رقابت‌های ورزشی به خاطر این بود که در برخی از رشته‌ها برای اولین بار حضور پیدا می‌کردیم و تجربه کافی را در اختیار نداشتیم و قطعا با شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آنها، برای فصل آینده می‌توانیم با شرایط بهتری حضور پیدا کنیم.

در کشتی آزاد هم اعتراضاتی به برخی موارد انضباطی داشتید که به موقع پاسخی به اعتراض شما داده نشد.

این بد است که به نامه‌های ما پاسخی داده نمی‌شود. یکشنبه قرار بود جلسه کمیته انضباطی برگزار شود که آن را به دیروز موکول کردند و دیروز هم به ما اعلام شد جلسه برگزار نمی‌شود و هیچ امتیازی هم برنمی‌گردد.

درخصوص استفاده از بازیکن خارجی هم ظاهرا مکاتباتی را با فدراسیون داشتید. آیا به نتیجه‌ای رسیدید؟

در آن بخش هم جوابی به ما ندادند، ظاهرا برای حرف حساب جوابی ندارند. آنها می‌خواهند با کدخدامنشی همه چیز پیش برود و قانون حکمفرما نیست. ما می‌خواهیم همه چیز شفاف باشد و این تنها خواسته ماست!

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار