تاریخ : Wed 13 Nov 2019 - 22:28
کد خبر : 33655
سرویس خبری : ورزش

شیشه عمر کاتانچ دست یوزها

جدال با شیرهای بین‌النهرین؛ قسمت بیست‌ونهم

شیشه عمر کاتانچ دست یوزها

3 امتیاز این دیدار از نان شب هم برای تیم ملی کشورمان واجب‌تر است و اگر هر نتیجه دیگری به جز پیروزی برای تیم ملی کشورمان در این دیدار به دست بیاید، چه‌بسا کار ما برای رسیدن به دور نهایی انتخابی جام‌جهانی نیز سخت‌تر از هر زمان دیگری شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق از هفته پنجم مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر از ساعت 17:30 امشب در امان پایتخت اردن به مصاف هم می‌روند. این دیدار قرار بود در بصره برگزار شود، اما به خاطر ناآرامی‌ها و با تصمیم فیفا به کشور ثالث منتقل و با پیشنهاد عراقی‌ها و موافقت فیفا مقرر شد دو تیم در اردن به مصاف هم بروند.

3 امتیاز واجب‌تر از نان شب

عراق می‌تواند با توجه به مرز مشترک وسیعی که با اردن دارد از تعداد زیادی از هوادارانش در این دیدار بهره ببرد و این دقیقا برعکس شرایطی است که برای ایران وجود دارد، از این جهت که با توجه به روابط نه‌چندان مساعد بین ایران و اردن در این دیدار کمتر شاهد هواداران ایرانی در ورزشگاه خواهیم بود تا به این ترتیب و از بعد روحی و روانی، این میزبان باشد که یک گام از تیم ملی کشورمان پیش می‌افتد.  تیم ملی کشورمان سال‌هاست در رنکینگ فیفا حرف اول را بین کشورهای آسیایی می‌زند و همین موضوع می‌تواند به قول حشمت مهاجرانی؛ پیر فوتبال ایران تضمین صعود کشورمان از گروه سوم منطقه آسیا به دور نهایی این رقابت‌ها باشد. با این حال از نظر فنی، شاگردان ویلموتس در دیدار با بحرین هرگز عملکرد مطمئنی نداشتند و اگر همین روند در بازی امشب نیز ادامه پیدا کند، شاید نتیجه‌ای به دست بیاید که در پایان دور رفت، کار صعود را بعد از یک دهه دوباره به اما و اگر بکشاند. دو تیم از لحاظ شاکله فوتبالی از ساختاری شبیه به هم بهره می‌برند و تلفیق بازیکنان خلاق و فیزیکی در ترکیب دو تیم می‌تواند از حالا وعده یک دیدار پایاپای و جذاب را بدهد. با همه این تفاسیر، 3 امتیاز این دیدار از نان شب هم برای تیم ملی کشورمان واجب‌تر است و اگر هر نتیجه دیگری به جز پیروزی برای تیم ملی کشورمان در این دیدار به دست بیاید، چه‌بسا کار ما برای رسیدن به دور نهایی انتخابی جام‌جهانی نیز سخت‌تر از هر زمان دیگری شود.

نگرانی کارشناسان

طی یک هفته اخیر کارشناسان زیادی درخصوص دیدار ایران و عراق به صحبت پرداخته و این دیدار را از ابعاد مختلف بررسی کردند، نگرانی و احتیاط کلیدواژه مشترک همه آنها نسبت به این بازی بوده و اتفاقات قبل از دیدار با عراق ازجمله قهر بدموقع ویلموتس و آغاز دیرهنگام تمرینات باعث شده یک فضای ناامیدی بین کارشناسان و علاقه‌مندان به فوتبال قبل از این دیدار حساس به وجود بیاید.

چهره‌های ویژه

این دیدار درحالی برگزار می‌شود که تیم ملی کشورمان در برهه زمانی فعلی از مهاجمان آماده‌ای در ترکیب خود بهره می‌برد؛ از سردار تا کریم و طارمی. با این حال، بین این نفرات سردار آزمون که در زنیت خوش درخشیده در بهترین فرم خود قرار دارد. از سوی دیگر سردار بین بازیکنان فعلی تیم ملی بهترین گلزن کشورمان مقابل عراق به شمار می‌رود و می‌تواند در این دیدار نیز چهره تاثیرگذار و ویژه مسابقه لقب بگیرد. درمقابل، بشار رسن قرار دارد که با توجه به حضورش در فوتبال ایران برای علاقه‌مندان و هواداران ایرانی از این جهت یک چهره شاخص به شمار می‌رود، هرچند این بازیکن بعد از عمل جراحی در پیش‌فصل جاری هنوز به فرم اصلی خود بازنگشته و شاید این موضوع نیز یک پوئن مثبت برای تیم ملی ایران به شمار برود.

غایب بزرگ

باید از علیرضا جهانبخش، هافبک مهاجم برایتون انگلیس برای این دیدار به‌عنوان غایب بزرگ نام برد. مدیربرنامه‌های این بازیکن روز گذشته در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نسبت به این موضوع انتقادهایی را مطرح و اعلام کرد ویلموتس باید برای دیدارهای حساس و بزرگ از بازیکنان باتجربه‌ای چون جهانبخش و عزت‌اللهی نیز استفاده کند.

نگاه آماری

ایران و عراق تاکنون ۲۸ بار برابر هم به میدان رفته‌اند که ۱۶ بازی به سود ایران و پنج بازی هم به نفع عراق پایان یافته است. در این بین علی دایی با زدن چهار گل، بهترین گلزن ایران برابر عراق است. سردار آزمون هم بهترین گلزن حال حاضر ایران است که توانسته دو گل به عراق بزند. از سوی دیگر یونس محمود، بهترین گلزن عراق برابر ایران به شمار می‌رود. تیم ملی در چند سال گذشته توفیق چندانی برابر عراق نداشته و آخرین برد یوز‌های ایرانی برابر عراق به دی‌ماه ۱۳۹۳ و قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. در آن بازی آزمون برای ایران گل زد و یونس محمود پنالتی تیمش را از دست داد. همچنین مهم‌ترین ناکامی سال‌های اخیر ایران برابر عراق به جام ملت‌های آسیا بازمی‌گردد که تیم ملی در ضربات پنالتی به این تیم باخت، اما آخرین شکست ایران برابر عراق در سال ۱۳۹۵ و در بازی دوستانه دو تیم در ورزشگاه آزادی و پشت در‌های بسته رقم خورد که ایران با یک گل نتیجه این دیدار را از دست داد. دو تیم تنها سه بار در انتخابی جام‌جهانی به مصاف هم رفتند که دو بازی با برد ایران و یک بازی هم با برد عراق تمام شده است.

کاتانچ روی لبه تیغ

سرمربی اسلوونیایی عراق اوضاع مساعدی در این تیم ندارد و قبلا هم بحث احتمال برکناری‌اش مطرح شد. او، اما ماند و تیمش فعلا نتایج بدی نگرفته، از نظر عراقی‌ها مهم‌ترین بازی او امروز است و اگر تیمش مغلوب ایران شود، ممکن است دوباره بحث کنار رفتنش جدی شود.

تازه‌ترین خبرها

بازیکنان تیم ملی روز گذشته در جلسه فنی مربیان شرکت کردند. در این نشست، توصیه‌های مدنظر کادرفنی منتقل و همچنین فیلم آنالیز حریف فردا برای ملی‌پوشان به تصویر کشیده شد. همچنین جلسه هماهنگی دیدار تیم‌های ملی عراق و ایران با حضور ناظر و مسئولان برگزاری بازی و مدیران دو تیم برگزار شد. براین اساس، تیم ملی در دیدار فردا یک‌دست سفیدپوش خواهد بود. ضمن اینکه عراق هم در این بازی پیراهن سبز را بر تن خواهد کرد.  تیم ملی کشورمان آخرین تمرین قبل از دیدار با عراق را روز گذشته زیر نظر کادرفنی انجام داد تا ملی‌پوشان بیش از هر زمان دیگری برای این دیدار آماده شوند.

دیدگاه مربیان و کاپیتان‌ها در نشست خبری

مارک ویلموتس: به اهمیت بازی واقف هستیم، اما این موضوع نباید فشاری ایجاد کند. همه بازی‌ها همین است؛ یا می‌بریم یا می‌بازیم و باید روی هدف نهایی یعنی صعود به جام‌جهانی متمرکز باشیم. 3 بازی از 4 بازی ما خارج از خانه بوده و 3 بازی هم در داخل خانه داریم. همه بازی‌ها برای ما مهم است و مثل همه بازی‌ها به صورت حرفه‌ای برای این بازی هم آماده شدیم. محل انجام بازی هم برای ما تفاوتی ایجاد نمی‌کند، همیشه به بازیکنانم می‌گویم که همه تمرکزشان روی بازی باشد، نه روی مباحث اطراف بازی و اینکه تعداد تماشاگر چه میزان باشد، مهم نیست. مهم موارد تکنیکی و تاکتیکی است که در زمین اجرا می‌شود.

کاتانچ: هدف اصلی ما در این دیدار پیروزی است، اما باید در این بازی با واقع‌نگری به میدان برویم، چون مقابل تیمی خطرناک و مشهور بازی داریم. شرایط کنونی دست ما نیست و این‌طور رقم خورد که ما در خارج از خانه بازی کنیم. بدون‌شک اگر بازی‌های ما در بصره برگزار می‌شد، متفاوت بود. چون حضور هواداران در ورزشگاه خانگی ما موثر بود. الان منطقی نیست که درباره تاکتیک بازی خودمان سخن بگوییم. در شرایط کنونی نمی‌توانیم بگویم که چرا با این تاکتیک بازی نکردیم و باید چه کار کنیم.

مسعود شجاعی: مطمئنا بازی مهمی برای ماست. در این مدت کوتاه سعی کردیم تیم عراق را آنالیز کنیم و می‌دانیم تیم خوبی دارد و بازی سختی در پیش داریم. اما ما هم برای این بازی آماده هستیم و‌ انگیزه داریم. درواقع می‌خواهیم بازی قبلی‌ای را که در آن خوب نبودیم، جبران کنیم و بتوانیم یک بازی خوب را به نمایش بگذاریم. امیدوارم بازی خوبی باشد. همه می‌دانند این بازی برای هر دو تیم حساس است و هر تیمی که بیشتر تلاش کند می‌تواند برنده دیدار باشد. بی‌تردید برای هر مربی‌ای که تازه از راه می‌رسد و تیم را در درست می‌گیرد، شناخت بازیکنان خیلی سخت و زمانبر است، به‌خصوص در بحث تیم‌های ملی. این موضوع درباره آقای ویلموتس هم صدق می‌کند، اما فکر می‌کنم با توجه به مدت کوتاهی که ایشان تیم را در اختیار گرفته، نتایج و بازی‌های خیلی خوبی را شاهد بودیم، او شناخت خیلی خوبی در این مدت به دست آورده است و مطمئنا با گذشت زمان و در آینده شاهد بازی‌ها و نتایج بهتری هم خواهیم بود.

محمد حمید: هدف ما در این بازی خوشحال کردن هواداران عراقی است. از شرایط مردم اطلاع داریم، به همین خاطر برای خوشحال کردن آنها با تمام قوا وارد بازی می‌شویم تا به پیروزی برسیم.

*  نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار