تاریخ : Mon 11 Nov 2019 - 12:05
کد خبر : 33508
سرویس خبری : سیاست

ما تعهدات خود را در برجام پله پله  کاهش می‌دهیم

روحانی در جمع مردم رفسنجان:

ما تعهدات خود را در برجام پله پله کاهش می‌دهیم

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابینی را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند اما در عین حال ما نیز آنچه را در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسن روحانی روز دوشنبه در اجتماع پرشور مردم رفسنجان با اشاره به توافق هسته ای با 6 کشور و قدرت دنیا و خروج آمریکا از برجام ادامه داد: شیوه های مختلفی پیش رو داشتیم که عده ای می گفتند از توافق خارج شوید، برخی گفتند در توافق بمانید و برخی نیز مسیر میانه ای را پیشنهاد کردند که در تجربه متوجه شدیم راه میانه ، به نفع ما است.

دکتر روحانی با اعلام اینکه با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می یابیم، خاطرنشان کرد: سال ها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی توانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه 2231 برجام را حفظ نماییم، سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و به راحتی می توانیم سلاح لازم را بخریم و یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر از برجام خارج شویم ثمرات آن در سال آینده پیش رو نخواهد بود و قطعنامه های شورای امنیت باز خواهد گشت، تاکید کرد: ما باید فکر کنیم و  ببینیم منافع کشور در کجاست؟ حالا که منافع ما در ماندن است آیا اینکه طرف های مقابل دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه صد در صد عمل کنیم، آیا درست است؟ قطعا درست نیست. پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابینی را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند اما در عین حال ما نیز آنچه را در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز شرایط ما در توان هسته ای از گذشته بهتر است، گفت: در این مدت تلاش ،  تحقیق و در حوزه هسته ای توسعه پیدا کردیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش 5 نوع سانتریفیوژ داشتیم اما امروز 15 نوع سانتریفیوژ داریم. پس ما پیشرفت و حرکت کردیم و امروز موانع را از پیش پای‌مان برداشته ایم. این مسیر، مسیر تعادل است، یعنی همزمان با حفظ توافق، حقوق ملت را نیز پاس می داریم و در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم و این فشار دشمن نتوانست ما را بشکند. رئیس جمهور در ادامه به تعداد عظیم افتتاح پروژه ها در استان یزد و همچنین 14000 میلیارد تومان طرح و پروژه  در کرمان اشاره و تاکید کرد: چشم امید ما به بیرون مرزها نیست بلکه اول چشم به آسمان و لطف خداوند و سپس به دست پربرکت ملت ایران داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اعتراض می کنید که چرا غنی سازی هسته ای، فردو و آب سنگین اراک در ایران انجام می شود اما آیا شما به تعهدات خود عمل کردید؟ هر زمان که شما به تعهدات خود بازگشتید ما نیز به تعهدات خود عمل می کنیم چرا که نمی شود ما یکجانبه به تعهد پایبند و شما تماشاچی باشید.

دکتر روحانی با بیان به اینکه آن آقا در کاخ سفید می گوید در برجام بر سر ما کلاه رفته است .  آیا شما وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید، ادامه داد: این چه سری است که هر لحظه کلاه می رود ، به فکر سر خود باشید چرا که ما دو سال مذاکره کردیم ، چانه زدیم ، نوشتیم و حتی دوباره نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم . حال بعد دو سال از توافق اعلام می کنید که سر ما کلاه رفته است؟

خبر خوش روحانی برای 18 میلیون خانوار

رئیس جمهور با اشاره به اینکه می دانیم مردم از لحاظ زندگی در سال 97 و امسال در فشار هستند و درآمد و مخارج زندگی مردم به ویژه حقوق بگیران ثابت در سختی بوده است، ادامه داد: در روزهای آتی طرحی برای خانواده هایی که در فشار اقتصادی هستند اعلام می کنیم و از 24 میلیون و 600 هزار خانوار ایرانی عده ای زندگی مناسبی دارند اما اکثریت 18 میلیون خانوار نیاز به مساعدت و کمک دارند و امیدواریم از ماه آینده به هر خانوار حمایتی ماهانه داشته باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه "این طرح مهم دولت در سال 98 است که در روزهای آینده و هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام خواهد شد"، گفت: این گامی از سوی دولت برای حمایت از مردم است تا ان‌شاء الله بتوانیم با کمک هم از این مرحله تحریم و مشکلات عبور کنیم و راه بزرگان و شهیدانمان را ادامه دهیم.