تاریخ : Tue 05 Nov 2019 - 12:26
کد خبر : 33231
سرویس خبری : دانشگاه

شیمیدان‌ها بر صدر

با پراستنادترین استادان آذربایجان‌شرقی آشنا شوید

شیمیدان‌ها بر صدر

استادان آذربایجان‌شرقی از 25 واحد دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است و در این میان، واحد تبریز در سال 97 موفق به کسب رتبه هجدهم کشوری شد. استادان حوزه شیمی بیش از هر حوزه دیگری موفق بوده‌اند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، میزان استناد به استادان و اعضای هیات‌علمی دانشگاهی به نوعی می‌تواند بیانگر جایگاه و فعالیت علمی آنها در میان دیگر استادان دانشگاهی باشد. در ادامه گزارش‌های معرفی پراستنادترین استادان استان‌های کشور، این‌بار به سراغ استان آذربایجان‌شرقی رفته‌ایم. این استان از 25 واحد دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است و در این میان، واحد تبریز در سال 97 موفق به کسب رتبه هجدهم کشوری شد. استادان حوزه شیمی بیش از هر حوزه دیگری موفق بوده‌اند.

محمد‌علی بهنژادی/ تبریز

محمدعلی بهنژادی در رشته دکتری شیمی کاربردی تحصیل کرده و درحال حاضر به‌عنوان عضو هیات‌علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مشغول فعالیت است. او با کسب استناد 5228، شاخص اچ‌ایندکس 36 و شاخص i10 حدود 74 موفق به کسب رتبه نخست پراستنادترین استادان استان آذربایجان شرقی شده است. او در سال 2006 مقاله‌ای پیرامون «مطالعه جنبشی درباره تخریب فوتوکاتالیستی اسید زرد CI 23 توسط فوتوکاتالیست اکسید روی» منتشر کرد که تاکنون 776 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. قابلیت نیمه‌رسانا بودن اکسید روی، آن را به‌عنوان یک کاتالیست موثر برای اسید زرد Cl به محققان معرفی کرده است. او در این مقاله، اثر پارامترهای فرآیندهایی چون بارگیری کاتالیست، تمرکز رنگ اولیه، شدت نور و PH روی میزان تجزیه نوری را بررسی کرده است. 
محمد کوهی/ تبریز
محمد کوهی دارای مدرک دکتری فیزیک پلاسماست و به‌عنوان استادیار در رشته فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، مشغول فعالیت است. او با کسب استناد 2496، شاخص اچ‌ایندکس 12 و شاخص i10 حدود 13 به‌عنوان دومین استاد پراستناد استان آذربایجان‌شرقی شناخته می‌شود. از او در سال 2013 مقاله‌ای تحت‌عنوان «لیپوزوم: طبقه‌بندی، آماده‌سازی و کاربردهای آن» منتشر شده که 1173 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. در این مقاله به این مورد اشاره شده است که لیپوزوم‌ها، وزیکول‌های دایره‌ای‌شکل هستند که از یک یا چند لایه فسفولیپید تشکیل شده‌اند و در حال حاضر، در اصول مختلف علمی مانند ریاضیات؛ فیزیک نظری، بیوفیزیک، شیمی بیوشیمی و زیست‌شناسی، از نظر بازتولید، ابزار مفیدی به شمار می‌روند. از آن زمان لیپوزوم‌ها وارد بازار شدند.
آرش خاکی/ تبریز
آرش خاکی به‌عنوان عضو هیات‌علمی دانشگاه تبریز درحال حاضر در مرکز تحقیقات باروری زنان در واحد تبریز مشغول فعالیت است. او با کسب استناد 2388، شاخص اچ‌ایندکس 24 و شاخص i10 حدود 65 سومین استاد پراستناد استان آذربایجان‌شرقی است. از او در سال 2009 مقاله‌ای با عنوان «تاثیر زنجبیل در پارامترهای ایجاد نطفه و اسپرم در موش‌ها» ارائه شده که تاکنون توانسته 188بار مورد استناد قرار گیرد. ادویه زنجبیل علاوه‌بر اینکه در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در موارد پزشکی نیز به کار می‌رود. از زنجبیل در چین و هند باستان استفاده می‌شد. زنجبیل و مواد تشکیل‌دهنده آن اثرات ضدمیکروبی، ضدترومبوتیک، ضدنفخ، ضد‌التهاب، محرک و آنتی‌اکسیدانی دارد. در زمان‌های قدیم از این ماده در موادغذایی و داروها به کار می‌رفت. این ماده به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان، روی پارامترهای ایجاد نطفه و اسپرم تاثیر می‌گذارد.
حامد علی‌پوربنایی/ تبریز
حامد علی‌پوربنایی در مقطع دکتری تخصصی برق- الکترونیک تحصیل کرده و درحال حاضر به‌عنوان دانشیار در گروه الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز فعالیت می‌کند. او با کسب استناد 2014، شاخص اچ‌ایندکس 27 و شاخص i10 حدود 48 به عنوان چهارمین استاد پراستناد استان آذربایجان‌شرقی لقب گرفته است. از او در سال 2011 مقاله‌ای با موضوع «دی‌مالتی‌پلکسر تقسیم طول موج کریستالی فوتونی خیلی کوچک با استفاده از حفره‌های بازآوایی در ساختار شاخه‌ای Y اصلاح‌شده» منتشر شد که تاکنون 119 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. طول موج‌های خروجی ساختار تعبیه‌شده را می‌توان با انتخاب پارامترهای مناسب در کناره هر حفره بازآوایی و هدایت موج خروجی برای کاربردهای ارتباطی تنظیم کرد. سطح مقطع سازه μm2 313. 28 بوده و برای ادغام براساس فناوری یک‌سطحی مطلوب است.
فرهاد مهدی‌‌زاده/ اهر
فرهاد مهدی‌زاده، در گروه الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر مشغول تدریس است. او براساس استناد 1674، شاخص اچ‌ایندکس 27 و شاخص i10 حدود 40 به‌عنوان پنجمین استاد پراستناد استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود. او در سال 2013 مقاله‌ای را تحت‌عنوان «اهمیت حفره‌های بازآوایی کریستال فوتونی در فیلترهای ارتباطی تنظیم صدای WDM و DWDM» منتشر کرد که 90 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. برای طراحی این ساختار، از جابه‌جایی نقصان‌ها به‌عنوان حفره‌های بازآوایی استفاده می‌شود. تنظیم طول‌موج‌های موردنظر با ویژگی‌های منطبق بر استاندارد ITU-T نشان داده می‌شود. با تغییر ویژگی‌هایی چون شعاع نقص‌ها، فاصله از آنها از یکدیگر و محل نقص‌ها و فیلتر نوری کوچک برای مدارهای یکپارچه نوری مدنظر است.
نادر جعفرزاده/ میانه
نادر جعفرزاده دکتری خود را در رشته شیمی اخذ کرده و درحال حاضر به‌عنوان دانشیار شیمی کاربردی در گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه مشغول فعالیت است. او با کسب استناد 1488، شاخص اچ‌ایندکس 6 و شاخص i10 حدود 5، ششمین استاد پراستناد استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. او در سال 2006، مقاله‌ای با عنوان «روش‌های شیمیایی و فیزیکی برای از بین بردن آلاینده‌های برگشت‌ناپذیر از محلول دفع زباله» منتشر کرد که تاکنون حدود 653 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. در این مقاله، کاربردهای فنی و عملکرد تکنیک‌های شیمیایی و فیزیکی برای شیرابه زباله مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی‌های صورت‌گرفته در این مقاله نشان می‌دهد هیچ‌یک از روش‌های فیزیکی و شیمیایی فردی در از بین بردن ترکیبات شیرابه‌ای موثر نیستند.
ناصر ماهری‌سیس/ شبستر
ناصر ماهری‌سیس در مقطع دکتری رشته تغذیه دام تحصیل کرده است. او درحال حاضر به‌عنوان عضو هیات‌علمی واحد شبستر مشغول فعالیت است. ماهری با کسب استناد 1221، شاخص اچ‌ایندکس 18 و شاخص i10 حدود 37 عنوان هفتمین استاد پراستناد استان را از آن خود کرده است. او در سال 2008 مقاله‌ای با موضوع «ارزش‌غذایی برخی فرآورده‌های زراعتی صنعتی برای نشخوارکنندگان» منتشر کرد که تاکنون 115 مرتبه مورداستناد قرار گرفته است. در این مقاله به این نکته اشاره شده است که زباله‌هایی که دفع یا سوزانده می‌شوند یا فرآورده‌های زراعتی صنعتی موجود در هوا و آب مشکلات آلودگی هوا را به دنبال دارند. سوزاندن زباله‌هایی که رطوبت بالایی دارند، دشوار است. بسیاری از فرآورده‌های جانبی برای خوراک حیوانات ارزش بالایی دارند. به‌ویژه نشخوارکنندگان ظرفیت بالایی برای استفاده از فیبر به‌عنوان ماده غذایی دارند و این بدان‌معناست که غلات را می‌توان با این فرآورده‌های جانبی جایگزین کرد.
بهروز وحید/ تبریز
بهروز وحید درحال حاضر به‌عنوان استادیار در گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مشغول فعالیت است. او با کسب استناد 1084، شاخص اچ‌ایندکس 21 و شاخص i10 حدود 36، هشتمین استاد پراستناد استان آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود. از او در سال 2008 مقاله‌ای تحت‌عنوان «اثر پارامترهای عملیاتی بر تخریب مالاکیت سبز با تابش فراصوت» منتشر شد که تاکنون 73 مرتبه به آن استناد شده است.هدف از انجام این مقاله، استفاده از روش فراصوت برای خارج کردن مالاکیت اگزالات سبز از محلول آبدار است. برای این منظور از محلول اولتراسونیک به همراه فرکانس kHz 35 استفاده شده تا اثر پارامترهای عملیاتی مختلف مانند تمرکز MG، تراکم نیرو، دما، تحریک مکانیکی و... بررسی شود.
میرزاآقا بابازاده/ تبریز
میــرزاآقا بــابازاده، تحصیلکرده دکتری رشته شیمی است و درحال حاضر در گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مشغول فعالیت است. او با کسب استناد 1060، شاخص اچ‌ایندکس 20 و شاخص i10 حدود 39 نهمین استاد پراستناد استان آذربایجان‌شرقی شناخته می‌شود. او در سال 2006 مقاله‌ای را با عنوان «سنتز و مطالعه آزادسازی کنترل‌شده ایبوپروفن از پلیمرهای جدید نوع آکرلیک» منتشر کرد که تاکنون 83 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است.
در این مقاله آمده سیستم‌های پلیمری جدید نوع آکرلیک دارای پیوندهای استری ‌تجزیه‌پذیری مرتبط با ایبوپروفن هستند که سنتز شده و به‌عنوان موادی برای ارائه دارو ارزیابی شد. MOPE نوعی متاآکرلیک جدید مشتق‌شده از ایبوپروفن است که در آن، دارو از متاآکرلیک جدا شده است.
علی خانی/ میانه
علی خانی در مقطع دکتری رشته شیمی تحصیل کرده و درحال حاضر به‌عنوان استادیار رشته شیمی کاربردی در گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه مشغول تدریس است. او با کسب استناد 926، شاخص اچ‌ایندکس 16 و شاخص i10 حدود 25 دهمین استاد پراستناد استان آذربایجان‌شرقی است.در سال 2011 از او مقاله‌ای با عنوان «طراحی پنل‌های سخت متغیر برای استفاده از پارامترهای لمینت با حداکثر مقاومت» منتشر شد که تاکنون 96 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. جورکردن سازه‌های کامپوزیتی چندلایه با تغییر زاویه و ضخامت فرصتی مناسبی را فراهم می‌کند تا بتوان از مزایای ناهمگون مواد کامپوزیتی به‌طور کامل استفاده کرد. طراحی سختی متغیر با توسعه دستگاه‌های نصب فیبر صنعتی جاذبه بیشتری پیدا کرده است.
* مترجم: ندا اظهری