تاریخ : Mon 04 Nov 2019 - 10:33
کد خبر : 33168
سرویس خبری : ورزش

 در مورد بصره توافقی نشد/ درباره محل میزبانی عراق از ایران، فیفا حرف آخر را می‌زند

رئیس حراست فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در مورد بصره توافقی نشد/ درباره محل میزبانی عراق از ایران، فیفا حرف آخر را می‌زند

رئیس حراست فدراسیون فوتبال گفت: «برخلاف نوشته رسانه‌های عراقی هیچ‌توافقی برای برگزاری دیدار ایران و عراق در بصره انجام نشده و این موضوع حقیقت ندارد. همان‌طور که از قبل هم اعلام شده قرار است درخصوص این دیدار و میزبان آن، فیفا تصمیم نهایی را بگیرد.»

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، خبر برگزاری دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق از هفته پنجم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در ۲۳ آبان‌ماه در شهر بصره عراق همچنان خبر داغ محافل خبری به شمار می‌رود و از آنجایی که برخی ناآرامی‌ها همچنان در کشور همسایه ایران ادامه دارد، برگزاری یا عدم برگزاری این مسابقه در این کشور و به‌ویژه در شهر بصره مورد توجه قرار گرفته و چه‌بسا در این خصوص نیز به‌زودی تصمیماتی اتخاذ و اعلام شود.

 فیفا ۳ روز پیش: بازی در بصره

بعد از سکوت کنفدراسیون آسیا درخصوص برگزاری دیدار ایران و عراق در بصره، فیفا در این خصوص یادآور شد مسابقه دو تیم با تضمین فدراسیون فوتبال عراق در تاریخ و مکان اعلام شده(۲۳ آبان در بصره) برگزار می‌شود. درواقع بخش رسانه‌ای فیفا اعلام کرد این پاسخ می‌تواند در واقع موضع سخنگوی فیفا باشد و به وی نسبت داده شود. این در حالی است که طی روزهای گذشته مسابقات هفته پنجم لیگ عراق به تعویق افتاد و تیم مولودیه الجزایر زیر بار برگزاری مسابقه با تیم نیروی هوایی عراق در یک جام عربی نرفته است. همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار مرحله مقدماتی فوتبال جوانان را که قرار بود با حضور چند کشور در عراق برگزار شود، لغو کرد.

 مجموع این اتفاقات و تداوم ناآرامی‌ها باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها از تغییر زمان یا مکان بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق هم بالا بگیرد. هرچند فدراسیون فوتبال عراق بارها اعلام کرده که این بازی در تاریخ و مکان اعلام شده برگزار خواهد شد اما یک هیات چند نفره از فدراسیون ایران برای بررسی شرایط بصره عازم عراق شد.

همچنین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از عبدالخالق مسعود همتای عراقی‌اش خواسته است تا به تهران سفر کند و دو طرف در این ارتباط با هم رایزنی کنند.

 ادعای سرپرست تیم ملی عراق: توافق برای بازی در بصره!

باسل کورکیس، مدیر تیم ملی فوتبال عراق بعد از دیدار با محمدرضا ساکت اعلام کرد برای برگزاری دیدار تیم ملی عراق با ایران در بصره به توافق رسیده است. کورکیس در مصاحبه با نشریه «الصباح» عراق گفت: «سرپرست تیم ملی ایران و هیات همراهش بعد از دیدن وضعیت ورزشگاه بصره و هتل اقامتگاه تیم‌ملی ایران برای برگزاری این بازی در بصره موافقت کردند. در پایان این جلسات توافق شد تا بازی‌های رفت و برگشت در مکان و موعد قبلی برگزار شود.»

همچنین دو روز پیش خبرگزاری «موازین» عراق مدعی شده بود که فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده بازی ایران با عراق در بصره و در همان زمان قبلی برگزار می‌شود. این ادعای رسانه عراقی درحالی است که فدراسیون فوتبال بحرین به میزبانی عراقی‌ها اعتراض کرده و از فیفا خواسته تا دیدار تیم‌ملی این کشور با عراق در کشور ثالث برگزار شود. همچنین بنابر اعلام رسانه‌های بحرین، فدراسیون عراق می‌خواهد بازی‌ها را از بصره به اربیل منتقل کند.

 نقی‌پور: با هیچ‌کس در بصره توافق نکردیم

در همین راستا سراغ رئیس حراست فدراسیون فوتبال که به همراه هیات ایرانی در بصره حضور یافت، رفتیم. رضا نقی‌پور ضمن تکذیب خبر توافق صورت‌گرفته بین مسئولان دو کشور به «فرهیختگان» گفت: «برای بررسی شرایط میزبانی بصره از تیم ملی فوتبال ایران در قالب هیاتی از سوی فدراسیون فوتبال عازم این شهر مرزی شده و شرایط و کلیات کار را بررسی کردیم. در هر میزبانی یک‌سری اشتراکات وجود دارد که باید توسط کشور میزبان رعایت شود که الزامات انجام آنها توسط میزبان تضمین شده و این موارد برای هر کشوری که میزبان هست باید طبق قواعد و قوانین رعایت شود. شرایط میزبانی عراقی‌ها ازجمله محل استقرار تیم ملی، مباحث امنیتی ازجمله اسکورت تیم و نحوه میزبانی در ورزشگاه بصره و امکانات جانبی این ورزشگاه و هر چیزی که مربوط به انجام دیدار دو کشور بود، مورد بازدید قرار گرفت و در بازگشت نیز گزارشی تهیه و به مقامات عالی فدراسیون فوتبال تقدیم شد.»

رئیس حراست فدراسیون فوتبال گفت: «برخلاف نوشته رسانه‌های عراقی هیچ‌توافقی برای برگزاری دیدار ایران و عراق در بصره انجام نشده و این موضوع حقیقت ندارد. همان‌طور که از قبل هم اعلام شده قرار است درخصوص این دیدار و میزبان آن، فیفا تصمیم نهایی را بگیرد.»

 این تیم ملی بدشانس

این اتفاقات قبل از دیدار ایران و هنگ‌کنگ از هفته دوم رقابت‌ها نیز وجود داشت و تیم ملی با وجود ناآرامی‌ها، راهی این کشور شد و در دیداری که تحت‌الشعاع این امر قرار داشت، حریفش را ۲ بر صفر شکست داد. حالا شلوغی‌ها به عراق رسیده و تیم ملی فوتبال ایران باید در این کشور حساس‌ترین دیدار این مرحله از رقابت‌ها را برگزار کند و به نظر می‌رسد سوای مسائل فنی، تیم ملی کشورمان در ابعاد حاشیه‌ای یکی از بدشانس‌های مسابقات مقدماتی جام‌جهانی تا اینجای کار به شمار می‌رود.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار