تاریخ : Sat 02 Nov 2019 - 10:38
کد خبر : 33074
سرویس خبری : دانشگاه

باید به جای مدرک‌­گرایی، حرفه­‌گرایی و مهارت­‌ورزی را گسترش دهیم

دکتر طهرانچی:

باید به جای مدرک‌­گرایی، حرفه­‌گرایی و مهارت­‌ورزی را گسترش دهیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صندلی خالی به علت ناکارآمد بودن است، نه تنها بایستی صندلی‌ها را احیا کنیم، بلکه باید به جای مدرک‌­گرایی، حرفه­‌گرایی و مهارت­‌ورزی را گسترش دهیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی به موضوعات مختلفی پیرامون این دانشگاه پاسخ داده است. او از بدهی حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت به دانشگاه آزاد خبر داده و گفته است دولت بدهی این دانشگاه را که از سال ۹۱ انباشته شده است پرداخت نمی‌کند!

او همچنین خبر خوبی برای دانشجویان این دانشگاه داشته و اعلام کرده از اول شهریور ماه سال جاری اعلام کردیم کسانی که دچار وقفه تحصیلی شده باشند بدون پرداخت جریمه می‌توانند ثبت­ نام کنند. ضمن اینکه اگر دانشجویان از مهر امسال دوباره وقفه تحصیلی خود را کنار بگذارند و در دانشگاه ثبت­­ نام کنند شامل بخشودگی ۸۰ درصدی خواهند بود.

مهمترین محورهای گفتگوی دکتر طهرانچی با خبرگزاری ایسنا را در ذیل بخوانید:

- در حال حاضر ۷ هزار هکتار زمین، ۲۰ میلیون متر مربع ساختمان، ۲۴ هزار استاد تمام وقت، ۳۴ هزار کارمند، یک مجموعه عظیمی به عنوان دانشگاه آزاد را تشکیل داده‌اند که با پول مردم اداره می‌شود و این مجموعه ۳۸ درصد آموزش عالی را تشکیل داده است و در مقابل آموزش پزشکی ۵ درصد و مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم ۱۷ درصد آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

- سازمان سنجش آموزش کشور امسال تکمیل ظرفیت دو بخش پزشکی و غیر پزشکی را جدا کرد و تاکید داشت دانشگاه آزاد در رشته‌های غیر پزشکی تکمیل ظرفیت نداشته باشد و فقط در رشته‌های پزشکی به این شیوه دانشجو جذب کند. این در حالی است که در تکمیل ظرفیت رشته‌های پزشکی، ظرفیت پذیرش دانشجو ۲۷ هزار نفر بود اما در تکمیل ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی ۱۳۰۰ نفر دانشجو جذب می‌شد و همه جنجال‌ها در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد برای جذب ۱۳۰۰ دانشجو بود.

- مگر می‌شود کسی در جمهوری اسلامی کُنشگر عرصه آموزش عالی باشد اما قوانین بالادستی آن را نپذیرد. من یک بحث تخصصی با مسئولان وزارت علوم دارم و آن این است که می‌پرسم شما در ملاحظات خود «وزارت علوم دانشگاه‌های دولتی» محسوب می‌شوید و یا این که «وزارت علوم کشور»؟

- در حال حاضر دانشگاه آزاد علاوه بر این که ۳۸ درصد بار آموزش عالی کشور را بر دوش دارد، مدرسه نیز دارد و در حوزه پزشکی نیز دانشجویانی تربیت می‌کند. پس ما در دانشگاه آزاد با ۴ وزارت خانه به طور مستقیم کار می‌کنیم اما چرا باید بیشترین چالش ما با تصمیمات دولتی‌محور وزارت علوم باشد؟! که البته خود آنها نیز به وزارت علوم، آموزش عالی می‌گویند و گویا بخش علوم و تحقیقات آن را قبول ندارند!

- در واقع اگر بخواهم شفاف عنوان کنم نظارت­‌پذیر کردن دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک وظیفه جدی مدیریتی خود می‌دانم چرا که اعتبار بخشی به دانشگاه آزاد فقط زمانی اتفاق می‌افتد که همه چیز شفاف، نظارت­‌پذیر برای دولت و مردم باشد اما این که ما با تصمیمات نادرست مواجه باشیم را نمی‌پذیریم.

- در زمینه «پذیرش دانشجو» از طریق تکمیل ظرفیت شکایت خود از سازمان سنجش آموزش کشور را به شورای عالی سنجش و پذیرش بردم و به بیرون شکایتی نداشتم و عنوان کردم به اعتقاد من این چالش، چالش مشکل‌زا است به همین جهت ما هم مشروعیت وزارت علوم برای نظارت و راهبری را تایید کردیم اما بحث این است که راهبری یک موسسه‌ای که ۳۸ درصد آموزش عالی کشور را عهده ­دار است با راهبری یک موسسه غیر انتفاعی که ۵۰۰ هزار دانشجو دارد قابل مقایسه نیست.

-درباره وضعیت دانشجویانی که در تکمیل ظرفیت رشته‌های غیر علوم پزشکی این دانشگاه ثبت نام کردند و بعد از این اتفاق بلاتکلیف ماندند): اگر چه دانشجویان ثبت نامی در مرحله تکمیل ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی در دانشگاه‌ها یا رشته‌های دیگر به عنوان دانشجو پذیرش شدند، اما با این وجود ما اعلام کردیم که داوطلبان با ارائه شماره شبای خود وجه پرداختی خود را دریافت کنند.

- در راستای تعامل با وزارت علوم تا جایی که قانون اجازه می‌دهد تعامل بر مبنای راهکارهای قانونی را ترجیح می‌دهیم. در واقع در رشته‌های پزشکی یک سوم ظرفیت دانشگاه آزاد تکمیل نمی‌شد که البته در سال‌های گذشته هم دانشگاه آزاد ظرفیت پزشکی خود را در سه مرحله تکمیل می‌کرد. اما امسال این ظرفیت در دو مرحله پذیرش تکمیل شد اما بحث تکمیل ظرفیت نباید وارد مرحله اعلام بیانیه علیه ما می‌شد چرا که این اقدام، مساله‌ای داخلی، حرفه‌ای و فنی بود و حق مردم هم در این زمینه رعایت شد.

- اقتصاد آموزش عالی در دنیا تغییر کرده و در سایر کشورهای دنیا، دانشگاه‌ها به مردم متکی هستند، اما دانشگاه‌های ما به پول نفت متکی شده‌اند و تنها دانشگاه آزاد اقتصاد مبتنی بر شهریه دارد. در این شرایط ما یک الزام داریم و آن این است که باید آموزش عالی از منظر مردم هواخواه داشته باشد، به طوری که اگر مردم حس کنند رشته‌ای در آموزش عالی کاربردی ندارد برای تحصیل در آن هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد اما آموزش عالی دولتی به این موضوعات اهمیتی نمی‌دهد چرا که در مراکز دولتی چه داوطلب وجود نداشته باشد و چه داشته باشد هزینه‌ها را در پایان هر ماه از دولت دریافت می‌کنند.سال گذشته که من این دانشگاه را تحویل گرفتم ۸۶ درصد درآمد دانشگاه آزاد به شهریه متکی بوده و ۱۴ درصد وابستگی دانشگاه به سپرده‌های بانکی بود.

- در حال حاضر این گفتمان با عنوان «از مردم برای مردم» شروع شده است، به این معنی که دانشگاه آزاد توسط مردم پایه‌گذاری شده و باید در خدمت مردم باشد. بنابراین اگر قسمت «برای مردم» را از این دانشگاه حذف کنیم دانشگاه آزاد هویت خود را از دست خواهد داد، البته در حال حاضر مردم به دانشگاه آزاد نمره قبولی داده‌اند. 

-(با اشاره به رشد ۲۵ درصدی پذیرش دانشجوی کارشناسی سال جاری دانشگاه آزاد) دانشگاه آزاد در سال جاری از نظر جذب دانشجوی رشته کارشناسی بر خلاف موسسات دیگر رشد قابل توجهی داشته‌ است.

- رشد پذیرش دانشجو در دوره‌ کارشناسی این دانشگاه در حالی اتفاق افتاد که پذیرش در دوره کارشناسی ارشد کاهش یافت. به طوری که دانشگاه آزاد در سال گذشته ۷۹ هزار دانشجوی جدید کارشناسی ارشد داشت اما این آمار در سال جاری به ۴۲ هزار نفر کاهش یافت. در واقع با ۳۰ هزار نفر کاهش پذیرش مواجه شدیم که البته در دانشگاه‌های دولتی نیز این کاهش صورت گرفت.

- وقتی مسئولیت دانشگاه آزاد را پذیرفتم ۷ هزار دانشجوی کشاورزی در دانشگاه مشغول تحصیل بودند و ۱۷۰۰ استاد نیز فعال بودند. اما در حال حاضر ما رشد ۳۰ درصدی متقاضیان ورود به رشته‌ کشاورزی را شاهد هستیم. همچنین دکترای حرفه‌ای کشاورزی را منطبق با کشاورزی پزشکی در دانشگاه تدوین کردیم و برای ارائه آن منتظر تایید وزارت علوم هستیم. حتی در این رابطه طرح‌هایی ارتباط با صنعت را آغاز کردیم بطوریکه در استان اصفهان دانشجوی کشاورزی ما از همان ابتدای ورود هفته‌ای دو روز در کارخانه حضور دارد و ۲۵ صنعت اعلام آمادگی کردند تا با دانشگاه همکاری کنند.

-در حال حاضر دانشگاه آزاد مزارع آموزشی در رشته کشاورزی دارد و بذر صیفی‌جات را تولید کرده و ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی موثر در کشور دارد به گونه‌ای که در مرحله اول ۱۰ گلخانه راه­‌اندازی شده است تا دانشجویان در این مراکز آموزش ببینند.

- وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه را از ۸۶ به ۸۰ درصد کاهش دادیم، برنامه ما این است که در سال آینده این میزان ۵ تا ۷ درصد نیز کاهش داشته باشد.

- ما در دانشگاه از نظر اقتصادی با یکسری چالش‌هایی مواجه هستیم؛ مثلا بنیاد شهید حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی این دانشگاه را که از سال ۹۱ انباشته شده است را پرداخت نمی‌کند!! در واقع بیش از ۸۰ هزار دانشجوی مشمول قانونی، در دانشگاه تحصیل می‌کنند که شهریه این دانشجویان را دولت تقبل کرده اما این شهریه از سوی دولت به دانشگاه پرداخت نشده است. در نتیجه دچار مشکل شدید اقتصادی شده‌ایم.

- از اول شهریور ماه سال جاری اعلام کردیم کسانی که دچار وقفه تحصیلی شده باشند بدون پرداخت جریمه می‌توانند ثبت­نام کنند. ضمن اینکه اگر دانشجویان از مهر امسال دوباره وقفه تحصیلی خود را کنار بگذارند و در دانشگاه ثبت­­ نام کنند شامل بخشودگی ۸۰ درصدی خواهند بود.

- برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۴ دانشگاه آزاد به انتخاب اول دانشجویان تبدیل شود. یعنی این که اساتید دانشگاه باید سرآمدان حوزه دانشگاهی باشند و حضور در دانشگاه آزاد را به دانشگاه‌های دولتی ترجیح بدهند.

- فراخوان جذب هیات علمی تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد اما هنوز در مورد تعداد جذب، تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم و بنا داریم جریان ورود اعضای هیات علمی به دانشگاه یک جریان با طراوت باشد. در حال حاضر این نسبت یک به ۴۳ است که البته برای دانشگاه آزاد این وضعیت یک به ۵۰ تعیین شده بود؛ ضمن اینکه در برخی از رشته‌ها مثل کشاورزی و علوم پایه این نسبت به عدد یک به ۱۷ و ۱۵ نیز می‌رسد، بنابراین وضعیت استاد و دانشجو با توجه به شرایط هر رشته‌، متفاوت است. - قرارداد متروی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات منعقد شده و زمینی که قرار بود در اختیار مترو قرار بگیرد را تعیین کردیم و در حال حاضر توافق کلی در این زمینه صورت گرفته است.

- در مجموع ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای مجموعه اقدامات ایمنی که دانشگاه باید انجام می داد؛ تخصیص یافت. از جمله آنکه آسفالت جاده را اصلاح کردیم و خوشبختانه این کار در تابستان انجام شد.این هزینه را در شرایطی صرف کردیم که با کاهش تعداد دانشجو و محدودیت برای پرداخت حقوق مواجه بودیم. دستور العمل ایمنی را تمام دانشگاه‌های کشور دریافت کردند و فقط به واحد علوم و تحقیقات مربوط نمی‌شود.

- قصد داریم ۱۱۰ مدرسه نمونه سند تحولی در کشور بسازیم که از این تعداد ۴۰ مدرسه امسال ساخته می شوند. در حال حاضر ۷۰۳ مدرسه در کل کشور فعالیت دارند و طرح ۱۱۰ مدرسه نمونه سند تحولی تحت عنوان «دارالفنون سما» هم ساخته خواهد شد و این‌ها مدارسی هستند که در تراز سند تحول طراحی شده‌اند.

- صندلی خالی به علت ناکارآمد بودن است، نه تنها بایستی صندلی‌ها را احیا کنیم، بلکه باید به جای مدرک‌­گرایی، حرفه­‌گرایی و مهارت­‌ورزی را گسترش دهیم. محیط‌هایی که به مردم تعلق دارد را به عنوان بستر اشتغال دانش بنیان مناطق احیا می‌کنیم.

- سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که در آن انتخاب واحد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نظارت‌پذیر است. بنابراین فرآیند پایان‌نامه‌نویسی دانشجو و تحویل پروپوزال از لحظه‌ای که دانشجو پروپوزالش را در سامانه بارگذاری می‌کند تا لحظه‌ای که تأیید مربوطه را دریافت می‌کند، نظارت‌پذیر بوده و در صورتی که پایان‌نامه یا پروپوزال یک روز اضافه‌تر در دست استاد باقی بماند، استاد و مدیر گروه از طریق پیامک این تذکر را دریافت می‌کنند که بایستی رسیدگی کنند.

- در نظام پایش تاکنون حدود ۱۳ چالش ملی و منطقه‌ای شناسایی و ۹ هزار و ۶۰۰ موضوع تحقیق احصاء شده است و از آغاز ماه ربیع‌الاول، نظام پایش به نظام «پژوهش‌یار» وصل شده و مأموریت محور کار خواهند کرد.