تاریخ : Wed 16 Oct 2019 - 09:57
کد خبر : 32500
سرویس خبری : ورزش

صادقیان: از خودتان خبر نسازید!/ زنوزی سکوت کرد، نماینده ارومیه ابراز بی‌خبری

گزارش «فرهیختگان» از حمایت‌های منتسب به تراکتور از اقدام نظامی ترکیه

صادقیان: از خودتان خبر نسازید!/ زنوزی سکوت کرد، نماینده ارومیه ابراز بی‌خبری

واکنش حیرت‌انگیز صادقیان، نمایش عریان احترام مسئولان تراکتور به رسانه‌هاست، حتی اگر اقدام اشتباهی صورت گرفته باشد آنها خبرنگاران را متهم به خبرسازی می‌کنند، اما کاش در این میان کمی هم به فکر بازتاب اقداماتی باشند که توسط بازیکنان و کانال‌های حامی آنها در فضای مجازی رخ می‌دهد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فوتبال از سیاست جداست! این جمله به ظاهر زیبا بارها از سوی مسئولان فیفا و AFC عنوان شده، در عمل اما این جمله، کاربردی نداشته است. «سلام نظامی»؛ این سرآغاز ورود فوتبال به «چشمه صلح» بود. جایی که بازیکنان تیم ملی ترکیه، فوتبال را وارد جنگ کشورشان در سوریه کردند و باعث واکنش‌های بسیاری شدند. حمایت از جنگ به هر شکل و در هر جایی مذموم است، حساب مستطیل سبز هم از اتفاقات سیاسی جداست. شاید به همین دلیل است که وقتی پائولو دی‌کانیو ایتالیایی به‌عنوان فدایی لاتزیو، پس از باز کردن دروازه رم به سمت طرفداران خودی سلام نظامی داد و در واقع به بنیتو موسولینی، رهبر فاشیست ایتالیا ادای احترام کرد، محروم و جریمه نقدی شد یا وقتی خاکا و شکیری در قالب تیم ملی سوئیس و در جام جهانی 2018، موفق به گل زدن به صربستان شدند و با «عقاب آلبانی» که نماد مقاومت در برابر کشتار صرب‌ها بود، گل‌شان را به مردم کوزوو تقدیم کردند، بازتاب‌ها در فضای مجازی فراتر از حد تصور بود یا مارک بوسنیچ، سنگربان افسانه‌ای استرالیا که در استون‌ویلا بازی می‌کرد وقتی در مقابل هواداران تاتنهام ایستاد و با سلام هیتلری به آنها جنگ جهانی دوم را یادآور شد، از سوی رسانه‌های بریتانیایی به نازیست بودن متهم شد.

این مثال‌ها نشان می‌دهد در سراسر دنیا، حمایت از کشتار و جنگ با واکنش‌های متعددی مواجه می‌شود و محکوم است. حال تصور کنید این اقدام ترکیه، پس از حمایت از سوی بازیکنان تیم ملی این کشور از سوی یک بازیکن تراکتور و کانال منتسب به این تیم نیز حمایت شد. اتفاقی که واکنش بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت و هموطنان کشورمان آن را محکوم کردند. کار تا جایی پیش رفته که یوفا اعلام کرده ممکن است میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از استانبول گرفته شود. رئیس فیفا نیز بارها تاکید کرده که مسائل مربوط به حقوق بشر و نژادپرستی برای فدراسیون بین‌المللی اهمیت بسیار زیادی دارد.

صادقیان: این حرف‌ها را جمع کنید

«سکوت» این تنها واکنش باشگاه تراکتور به اتفاق سیاسی چند روز اخیر است. نمایندگان تبریز و ارومیه هم که معمولا در برابر هر اقدامی علیه تراکتور بیانیه می‌نویسند و حتی داوری‌ها را زیر سوال می‌برند، در این باره سکوت کرده‌اند. روز گذشته با نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه تماس گرفتیم تا از او درباره این اتفاق بپرسیم. او در گفت‌وگوی کوتاهی با «فرهیختگان» عنوان کرد: «در این باره اطلاعی ندارد و تلفنش را قطع کرد.»

واکنش عجیب‌تر اما از سوی غلامرضا صادقیان، مدیرعامل تراکتور اتفاق افتاد، او پس از اصرار «فرهیختگان» برای انجام مصاحبه و دلیل حمایت بازیکن تراکتور از اقدامات ترکیه در سوریه، عنوان کرد: «بروید به پیج اینستاگرامی بازیکنان و ببینید کسی از این کار حمایت کرده است؟» وقتی به او گفتیم بازیکن تراکتور این استوری را از صفحه اینستاگرامش حذف کرده، بیان کرد: «حتما چیزی بوده که آن استوری را حذف کرده است.» از صادقیان پرسیدیم آیا شما از آن بازیکن خواسته‌اید که استوری‌اش را بردارد؟ گفت: «خیر، ما نگفته‌ایم، اما حتما خودش فهمیده که باید بردارد. از خودتان خبرسازی دروغین نکنید، این حرف‌ها را جمع کنید. از بیکاری، خبر می‌سازید.»

مشاوره بگیرید آقای صادقیان

واکنش حیرت‌انگیز صادقیان، نمایش عریان احترام مسئولان تراکتور به رسانه‌هاست، حتی اگر اقدام اشتباهی صورت گرفته باشد آنها خبرنگاران را متهم به خبرسازی می‌کنند، اما کاش در این میان کمی هم به فکر بازتاب اقداماتی باشند که توسط بازیکنان و کانال‌های حامی آنها در فضای مجازی رخ می‌دهد. اگر صادقیان ما را متهم به حاشیه‌سازی نمی‌کند باید بداند که این باشگاه هیچ واکنشی به کانالی که منتسب به تراکتور (و نه کانال رسمی این تیم) است، نشان نداده. فارغ از هر اتفاقی، از مسئولان باشگاه تراکتور انتظار می‌رفت با سعه صدر، مشاوره‌های درست و نگاه مدیریتی به این ماجرا نگاه می‌کردند و با بیکار جلوه دادن خبرنگاران، آنها را در مقابل هواداران این باشگاه قرار ندهند که هواداران فهیم این تیم، هرگز در پی حمایت از جنگ در هر نقطه‌ای از دنیا نیستند.

   محرومیت بازیکنان تراکتور و نفت

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال درباره اقدامات و انتشار تصویر غیراخلاقی توسط برخی از بازیکنان بیانیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «درباره انتشار پست غیراخلاقی و غیرورزشی آقای مهدی ببری، بازیکن تیم فوتبال تراکتور و متقابل آن پست توهین‌آمیز آقای سیروان قربانی، بازیکن تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان، این کمیته ضمن صدور دستور موقت برای جلوگیری از فعالیت‌های فوتبالی ایشان، پرونده‌ای تشکیل داده و نامبردگان به همراه مدیران عامل باشگاه‌های مربوطه برای ادای توضیحات احضار شده‌اند. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از کلیه اهالی فوتبال اعم از بازیکنان، کادرفنی و مسئولان باشگاه خواست تا صرفا در حوزه تخصص و فنی خود اظهارنظر داشته باشند و اخلاق حرفه‌ای ورزشی را رعایت کنند. لازم به ذکر است عواقب این‌چنین اقدامات علاوه‌بر مسئولیت شخص بازیکن متوجه باشگاه و مدیران باشگاه نیز هست که به دلیل آگاهی ندادن باید در قبال رفتار بازیکنان خود پاسخگو باشند.»

 
* نویسنده : محمد آقایی‌فرد روزنامه‌نگار