تاریخ : Sun 13 Oct 2019 - 11:26
کد خبر : 32327
سرویس خبری : دانشگاه

استفاده از فرمول اسکان عراقی ها در خرمشهر

روایتی از آنچه این روزها در موکب اربعین دانشگاه آزاد اسلامی در خرمشهر می‌گذرد

استفاده از فرمول اسکان عراقی ها در خرمشهر

موکب‌های دانشگاه آزاد اسلامی در خوزستان در مرزهای شلمچه و چذابه و ایستگاه‌های صلواتی در واحدهای دانشگاهی با هماهنگی دستگاه‌های دیگر در مرکز استان و شهرستان‌ها، شبانه‌روز به زوار امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نیمه شهریور ۹۸ بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حکمی احمد صالحی‌آرا را به‌عنوان رئیس ستاد اربعین حسینی این دانشگاه منصوب کرد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی بلافاصله در جلسه ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی که ۱۶ شهریور با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، بر فعالیت ستاد اربعین حسینی این دانشگاه در راستای رفع موانع حضور دانشگاهیان در راهپیمایی اربعین و هدایت سازمان‌یافته پژوهش‌ها برای بررسی این واقعه عظیم تاکید و عنوان کرد که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک محیط آموزشی و تربیتی باید فضا را برای حضور حداکثری دانشجویان، استادان و کارکنان در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی مهیا کند.

صالحی‌آرا نیز به‌منظور انجام سریع و خارج از چارچوب‌های اداری امور از تشکیل هفت کمیته شامل کمیته‌های «فرهنگی»، «پشتیبانی، مالی و رفاهی»، «رسانه و فضای مجازی»، «اعزام»، «درمان»، «مواکب» و «نظارت و بازرسی» ذیل ساختار ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بعد از این انتصاب با سفر به استان‌های هدف در دیدار از این استان‌ها با روسای ستاد اربعین استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام جلسات هماهنگی برگزار کرد.

پیش از این در گزارش‌های مختلفی از این سه استان از اقدامات مختلف آنان نوشتیم؛ این‌بار اما در هفته منتهی به اربعین حسینی و افزایش تعداد زائران در مرزهای جنوبی و غربی، استان خوزستان به مبدا  اصلی حرکت تبدیل شد که موکب‌های دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان هم با مجوز از ستاد اربعین از هفدهم مهر جاری به مدت ۱۵ روز با توزیع روزانه غذای گرم در سه وعده به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

با توجه به اینکه شهرستان اندیمشک به‌عنوان دروازه ورودی زائران به مرزهای شلمچه، چذابه و مهران است و به این دلیل زائران سیدالشهدا(ع) به این شهر ورود می‌کنند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک هم در کنار موکب‌های دیگر در این شهرستان اقدام‌ به راه‌اندازی موکب و ایستگاه صلواتی کرده است. در طرح کمک و یاری به زائران کم‌توان و نیازمند، ۳۰ نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با ۱۵ دستگاه ویلچر از هفدهم مهر فعالیت خود را آغاز کرده و تا پایان اربعین در خدمت زائران امام حسین(ع) خواهند بود.

۱۵ ایستگاه پذیرایی در واحدهای دانشگاهی این استان راه‌اندازی شده و علاوه‌بر این در مرزهای شلمچه، چذابه و شهرهای خرمشهر و اندیمشک نیز موکب‌های دانشگاهی برپا شده است.

با پیگیری‌های صورت‌گرفته، قطعه زمین ۳۰۰ متری از طرف ستاد بازسازی اداره‌کل عتبات عالیات برای برپایی موکب در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان قرار گرفت و در این موکب که به ‌نام شهدای دانشگاه آزاد اسلامی نامگذاری شده، ۱۰ نفر از همکاران به همراه سه دستگاه خودرو به‌صورت شبانه‌روزی به هزار نفر از زائران اباعبدالله الحسین(ع) تا پایان پیاده‌روی اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

ایستگاه‌های صلواتی، فعالیت خود را از هفتم مهرماه در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان آغاز کرده‌اند و تا پایان برگزاری پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی به زائران امام حسین(ع) خدمات ارائه می‌دهند.

موکب‌های دانشگاه آزاد اسلامی در خوزستان در مرزهای شلمچه و چذابه و ایستگاه‌های صلواتی در واحدهای دانشگاهی با هماهنگی دستگاه‌های دیگر در مرکز استان و شهرستان‌ها، شبانه‌روز به زوار امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

عبدالرضا عطاش، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی خرمشهر- خلیج‌فارس که این روزها بی‌وقفه به همراه دانشجویان، اساتید و کارکنان در موکب این واحد دانشگاهی به زائران خدمات‌رسانی می‌کند، به «فرهیختگان» می‌گوید: «ما از ابتدای محرم در واحد خرمشهر برای اقداماتی که در اربعین بنا داشتیم انجام دهیم، هماهنگ کرده بودیم که موکب اربعین را در کجا و چگونه ایجاد کنیم؛ پس از تشکیل ستاد اربعین در دانشگاه و تقسیم کردن وظایف، اجرای این اقدامات را جدی‌تر پیگیری کردیم.

این واحد دانشگاهی در ابتدا بنا بود با واحد آبادان در یک نقطه موکب ایجاد کند، اما در ستاد استان خوزستان تصمیم‌  گرفتند این دو واحد دانشگاهی به صورت جدا موکب‌ها را ایجاد ‌کنند.»

عطاش که حدودا چند روزی است 24 ساعته در این موکب حضور دارد، می‌گوید: «ابتدا قرار بود ما با واحد آبادان به‌صورت یک واحد مشترک خدمت‌رسانی کنیم، اما بنابر دلایلی تصمیم گرفتیم این واحدها به صورت جدا راه‌اندازی شوند. در سال‌های گذشته ما همیشه در یک نقطه مستقر می‌شدیم که امسال نیز همان نقطه را تجهیز و راه‌اندازی کردیم.»

او ادامه داد: «معاونت فرهنگی سپاه استان خوزستان و ما در این نقطه یک کار مشترک را آغاز کردیم. درخصوص فعالیت‌های فرهنگی و اهداف حماسه اربعین کارهای مشترکی را انجام دادیم که شلمچه نیز در این راه به واحد خرمشهر سپرده شد. در این کار مشترک برخی هزینه‌ها از محل ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی که از محل خیرین جمع‌آوری شده است، هزینه می‌شود و فعالیت‌های اجرایی آن نیز توسط سپاه پاسداران صورت می‌گیرد.»

خادمان این واحد دانشگاه حدود 1500 پیکسل را که نماد زیبایی از نام حسین(ع) هم بر آن نقش بسته بین برخی زائران پخش می‌کنند که همین امر باعث ایجاد ازدحام مقابل موکب شده است. وقتی دوباره کمی فرصت حرف زدن پیش می‌آید، رئیس واحد خرمشهر می‌گوید: «موکب واحد خرمشهر در اول میدان مقاومت خرمشهر مستقر شده و به زائران خدمات مختلف پذیرایی و فرهنگی ارائه می‌کند. یکی از این خدمات فرهنگی، پخش کلیپ‌های کوتاه برای زائران است که سیستم صوتی و تصویری برای پخش محتواهای کوتاه چند دقیقه‌ای به صورتی که زائران را زیاد معطل نکند، در این موکب قرار داده شده است؛ علاوه‌بر این اقدامات بحث اسکان در دو بخش خواهران و برادران راه‌اندازی شده است که تمام این خدمات 24ساعته برای زائران انجام می‌شود.»

او که خود درحال خدمات‌رسانی در موکب استان خوزستان در نقطه مرزی بود، پس از وقفه‌ای کوتاه ادامه می‌دهد: «ما در موکب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی خرمشهر– خلیج‌فارس ظرفیت اسکان 100 نفر را داریم که درصورت نیاز میهمانسرای دانشگاه پس از اعلام فرمانداری در اختیار زائران قرار خواهد گرفت. البته بسیاری از کارکنان دانشگاه و دانشجویان، برخی زائران را به منازل شخصی می‌برند تا به صورت ویژه‌تری از آنان پذیرایی کنند.»