تاریخ : Wed 09 Oct 2019 - 11:07
کد خبر : 32148
سرویس خبری : دانشگاه

تجهیز 2 ساختمان آموزشی برای اسکان زائران در مهران و دهلران

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تجهیز 2 ساختمان آموزشی برای اسکان زائران در مهران و دهلران

میرزایی‌حیدری خاطرنشان کرد: «برای رفاه حال اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی که از مرز مهران عبور می‌کنند، موکب پذیرایی، پارکینگ و اسکان موقت در محل دانشگاه آزاد اسلامی مهران آماده خدمت به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، 10 روز مانده به اربعین حسینی، مرزهای غرب و جنوب کشور تقریبا به اوج شلوغی خود رسیده‌اند. لحظه به لحظه و روزبه‌روز به جمعیت زائرانی که مرز مهران را برای مشرف‌شدن به ‌عتبات‌عالیات انتخاب می‌کنند افزوده می‌شود، به‌طوری که جمعیت در روز 16 مهر ‌نسبت به روزهای دیگر هفته جاری سه‌برابر شد. لهجه‌ها،چهره‌ها،شماره‌پلاک ماشین‌ها و آدرس روی اتوبوس‌های خط‌واحد از مهران، ایرانی کوچک ساخته‌اند، اینجا تکیه‌کلام همه مرز است و زیارت و کربلا و بین‌الحرمین و بر در منازل و معابر و ادارات و مساجد این شهر تابلویی زیبا با این کلمات که  «بیت‌الحسین آماده پذیرایی از میهمانان حضرت عشق(ع) است؛ قدم‌تان روی چشم، لطفا بر ما منت بگذارید» نصب شده است.

آمارها از عبور‌ 122هزار زائر در مرز مهران طی 24 ساعت گذشته خبر می‌دهند. در ایلام 21 موکب دایر شده است. بیش از چهارمیلیون و 800 هزار خودرو در استان ایلام در بازه زمانی ابتدای ماه محرم تاکنون تردد داشته‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 12درصد افزایش داشته است.دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این میان اما سهم عظیمی از خدمات‌رسانی به زائران سیدالشهدا(ع) را برعهده گرفته است.

محمد میرزایی‌حیدری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «به فضل خدا توفیقی به ما عنایت شده است که در خدمت زائران حضرت اباعبدالله(ع) در ایران باشیم و جمعیتی که از مهران می‌گذرد 70 تا 80 درصد کل زائران اربعین هستند. خدا را شکر می‌کنیم به خاطر چنین فرصتی که به ما داده شده است.

 ایلام باستان قبلا خیلی معرفی نشده بود و ایلام جنگ نیز ناشناخته مانده بود اما به برکت مسیر زائران سیدالشهدا(ع) حالا شهر مهران و استان ایلام جهانی شده و دنیا حالا دیگر می‌داند مهران و ایلام مسیری استراتژیک است. این فرصت را غنیمت می‌دانیم و از زائران حضرت اباعبدالله(ع) به بهترین شکل پذیرایی به عمل خواهیم آورد. البته تمام آنچه ما برای این زائران انجام می‌دهیم در شأن آنان نیست بلکه در حد بضاعت ماست، چون شأن و منزلت این عزیزان را هیچ‌کس جز خداوند نمی‌تواند درک کند. با توجه به اینکه بیشترین حجم تردد زائران اربعین حسینی از مرز مهران صورت می‌گیرد، این دانشگاه 6 موکب برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی برپا کرده و با تمام توان در خدمت آنهاست.»

او در تشریح موقعیت موکب‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: «با هماهنگی‌های صورت گرفته یکی از این موکب‌ها در میدان اربعین شهر مهران واقع در نقطه صفر مرزی با محوریت بسیج دانشجویی راه‌اندازی شده است.»

میرزایی‌حیدری خاطرنشان کرد: «همچنین برای رفاه حال اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی که از مرز مهران عبور می‌کنند، موکب پذیرایی، پارکینگ و اسکان موقت در محل دانشگاه آزاد اسلامی مهران آماده خدمت به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است. روز گذشته میهمانسرا و استادسرای این واحد کاملا تکمیل‌ظرفیت شد و عزیزانی که از شهرهای دور و نزدیک به مهران آمده بودند با یک شب استراحت در این میهمانسرا و استادسرا راهی کشور عراق شدند.»

او افزود: «ما از 17 مرداد کل ساختمان آموزشی این واحد را برای پذیرایی از زائران اباعبدالله(ع) تعطیل و تبدیل به سوئیت‌هایی کرده‌ایم و هر کلاس آموزشی فرش شده و ملزومات استراحت در آن فراهم است تا زائران برای یک شبی که می‌خواهند در مهران استراحت کنند بتوانند به خوبی از این فضا‌ استفاده کنند. این ساختمان دو طبقه است. یک طبقه در اختیار خواهران و یک طبقه برای برادران طراحی شده است.  در دهلران نیز یک ساختمان آموزشی کامل به همین صورت آماده شده تا زائران از آن استفاده کنند. براساس آمارهای ارائه‌شده، شاهد افزایش چندبرابری حجم زائران نسبت به سال گذشته هستیم. همچنین با توجه به حضور صالحی‌آرا، رئیس ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی در مهران و تاکید او بر افزایش حجم خدمات‌رسانی به زائران اربعین، طی روزهای آینده همه امکانات دانشگاه آزاد اسلامی مهران شامل کلاس‌های آموزشی، اداری، رفاهی و... به محل اسکان موقت تبدیل می‌شود؛ البته تمام هزینه‌های صرف‌شده از محل خیریه‌هایی است که دانشگاه توانسته ایجاد کند و یک ریال هم از شهریه دانشجویان در این مسیر نخواهد بود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: «در شهر دهلران و در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهر نیز موکب دیگری شامل ایستگاه صلواتی، اسکان موقت و پارکینگ راه‌اندازی می‌شود و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از امکانات فراهم‌شده استفاده کنند، ما در تمام موکب‌ها از دانشجویان برای خدمات‌رسانی استفاده خواهیم کرد که این کار با مدیریت بسیج دانشجویی، اساتید و کارکنان صورت خواهد گرفت، یعنی تمام اقدامات تحت‌نظارت دانشجویان است و دانشگاه فقط تجهیزات را فراهم کرده است.»

میرزایی‌حیدری افزود: «در شهر ایلام نیز دو موکب راه‌اندازی می‌شود که شامل موکب شهید گمنام دانشگاه آزاد اسلامی ایلام است. در محل این موکب علاوه‌بر پذیرایی و اسکان از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه برای شرکت در کنگره بزرگ اربعین دعوت می‌شود. موکب دیگری نیز در مسیر ورودی شهر ایلام با محوریت بسیج کارکنان و در مجمع مواکب شهر ایلام برای پذیرایی راه‌اندازی می‌شود. ما چون در نزدیک‌ترین نقطه به عراق هستیم در روزهای پایانی نیز برای حضور در کربلا عازم کشور عراق خواهیم شد و پس از زیارت دوباره به موکب‌های خود در مناطق مشخص‌شده برمی‌گردیم تا زائران پس از بازگشت از کربلا مورداستقبال و پذیرایی قرار گیرند.»

میرزایی‌حیدری تصریح کرد: «علاوه‌بر اقدامات فوق در محل همه مواکب دانشگاه آزاد اسلامی ایلام اقدامات فرهنگی ازجمله راهنمایی زائران، پخش زیارتنامه اربعین، پخش تراکت ویژه زیارت نیابتی شهدای مدافع حرم و... صورت می‌گیرد. ایلام و شهر مهران به برکت حضور میلیونی زائران حسینی امروز به دروازه ورود به عتبات‌عالیات تبدیل شده و دانشگاه آزاد اسلامی با هدایت و حمایت دکتر ولایتی رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه در خدمت اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور است.»