تاریخ : Fri 14 Jun 2019 - 16:33
کد خبر : 28555
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

گافِ گاج

جوابیه یک موسسه انتشاراتی پر از غلط‌های املایی و تایپی است

گافِ گاج

قطعا کسانی که با حوزه نشر آشنایی دارند، می‌دانند که گزارش منتشر شده «فرهیختگان» به هیچ عنوان براساس فرضیات نبوده است، بلکه همه روایت‌های گفته شده در گزارش براساس مستنداتی است که مطلعان حوزه نشر از آن آگاهی دارند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، گزارشی را در روزنامه فرهیختگان به تاریخ 19 اردیبهشت ماه منتشر کردیم با عنوان «پول زور طاقچه روی کنکور»، در این گزارش به توضیحاتی اشاره کردیم که حاصل مشاهدات خبرنگار روزنامه فرهیختگان در نمایشگاه کتاب بوده است و بعد هم خبری دادیم با این عنوان که آقای ابوالفضل جوکار، یکی از سرمایه‌گذاران اپلیکیشن طاقچه شده است. مطمئنا هر خبرنگاری برای نوشتن گزارش، کانال خبری و گزارش مخصوص به خودش را دارد اما در جوابیه‌ای که از طرف انتشارات گاج به روزنامه داده شده است و متن کامل آن در ادامه می‌آید، کاملا منتشر شده، نوع نگارش خبرنگار در این گزارش مورد تمسخر قرار گرفته و با ادبیاتی عجیب نوشته شده است: «و در جای دیگری جست‌وجوی پلیسی دیگری کرده‌اید که آیا کاج، طاقچه را خرید یا نخریده، فیلمنامه‌ای کوتاه نوشته‌اید و مخاطب را در تعلیق نگاه داشته‌اید؟؟ دوباره اشاره می‌کنم، صفحه، صفحه فرهنگی است البته انتظار ما مخاطبان و اهالی قلم این است که اگر تازه دست به قلم شده‌اید، لااقل دبیران سرویس یا سردبیر یا مدیرمسئول محترم، راهنمایی‌تان کنند؛ نویسنده محترم، به این زحمات و حرکات ژورنالیستی این‌گونه، با این فضاسازی احتیاجی نبود، فاصله این ماجراجویی پرماجرای شما، تا کشف حقیقت یک تلفن ساده بود به دفتر مرکزی گاج و پاسخ یک کلمه‌ای آن هم «بله».» مطمئنا این صفحه جای گفتن از رزومه خبرنگار نیست اما خیلی ساده است که خبرنگار، آن هم خبرنگار حوزه کتاب برای نوشتن گزارشش قلم خودش را داشته باشد. نکته دیگر این گزارش غلط‌های املایی آن است، مثلا در اوایل متن، کلمه قالب، غالب نوشته شده و انتصاب، را «انتساب» نوشته‌اند یا اینکه با غلط تایپی گاج را «کاج» نوشته‌اند.

مطمئنا ناشری که برای دانش‌آموزان قرار است راهی برای کنکور باز کند، باید همین نکات را رعایت کند. نکته دیگر در این جوابیه توهین و افترایی است که به خبرنگار زده شده است. در آن قسمت متن که نوشته شده: «در این فضای آمادگی برای رقابت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها بسیار شنیده‌ایم که مافیای کنکور چنین می‌کند و چنان! و پرواضح است که همه گویندگان و نویسندگان این ادبیات از باب میل بی‌پایان دیده شدن، این‌گونه رفتار می‌کنند.» اگر قرار به دیده شدن باشد مطمئنا جای آن در صفحات یک روزنامه نیست و قلم برای همه ما قداست خودش را دارد و یا غلط تایپی‌ای که در کلماتی مثل «نمی‌دانستنند» «عرصه» که به جای «عرضه» نوشته شد. در این جوابیه تکرار شده است، اینکه نگارنده جوابیه به خبرنگار گفته است که شما باید حامی نشر باشید، به جای اینکه به ماجراجویی‌های پلیسی بپردازید! حرف درستی است، ماجرای پلیسی‌ای در گزارش «فرهیختگان» ذکر نشده است بلکه خبرنگار همه مشاهدات و اطلاعاتی را که در مورد این موضوع داشته است، برای اینکه مخاطب را در جریان همان اتفاقی که افتاده بگذارد، در قالب روایت ماجرا بیان کرده؛ مطمئنا وظیفه حرفه‌ای و اصلی خبرنگاری که در حوزه کتاب قلم می‌زند، این است که حامی نشر باشد در این اوضاع اقتصادی که قیمت کاغذ چندین و چند برابر شده است، مشکلات ریز و درشت بر سر راه ناشران قرار دارد، عدالت و رسالت قلمی که به دست‌مان است ما را موظف می‌کند که بنویسیم از تعداد زیادی از ناشرانی که در این اوضاع نشر با مشکل مواجه شده‌اند، کما اینکه در این چند ساله رویه صفحه فرهنگی «فرهیختگان» همین بوده است که از عدالت بگوید و بنویسد. قطعا کسانی که با حوزه نشر آشنایی دارند، می‌دانند که گزارش منتشر شده «فرهیختگان» به هیچ عنوان براساس فرضیات نبوده است، بلکه همه روایت‌های گفته شده در گزارش براساس مستنداتی است که مطلعان حوزه نشر از آن آگاهی دارند.

 

جوابیه انتشارات گاج به روزنامه «فرهیختگان»

برادر عزیز جناب آقای ایمانجانی

مدیرمسئول محترم روزنامه فرهیختگان

با سلام؛ احتراما پیرو درج مطالب توهین‌آمیز در صفحه ۱۲ روزنامه شماره ۲۷۶۱ مورخ 1398/2/19 به قلم عاطفه جعفری با تیتر «پول زور کنکور روی طاقچه» وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات مصوب 1364/12/22 نسبت به درج تمامی مطالب زیر در اولین شماره بعد از رویت این جوابیه اقدام نمایید. قبلا از توجه شما سپاسگزارم.

سال‌ها است که در ایران و بسیاری از نقاط دنیا، رقابت برای ورود به دانشگاه از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان و والدین‌شان می‌باشد و طبیعی است که با توجه به ظرفیت محدود رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص، آزمون ورودی، برای گزینش داوطلبان نقش ایفا کند، در این مسیر و با توجه به اینکه در کشور ما غالب خانواده‌ها مسیر رشد و پیشرفت فرزندان‌شان را در دانشگاه جست‌وجو می‌کنند. بدیهی است که عطش ورود به دانشگاه بیشتر و فرآیند گزینش داوطلبان یا همان کنکور نیز بیشتر مورد توجه باشد. در این راستا کتاب‌های کمک‌آموزشی، کلاس‌های کنکور و آزمون‌های آزمایشی، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا این مسیر را با آمادگی بیشتری بپیمایند و در این فضای آمادگی برای رقابت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها بسیار شنیده‌ایم که مافیای کنکور چنین می‌کند و چنان! و پرواضح است که همه گویندگان و نویسندگان این ادبیات از باب میل بی‌پایان دیده شدن، این‌گونه رفتار می‌کنند، چراکه کنکور مساله خانواده‌هاست و پرداختن به این مساله آن هم در غالب یک منجی و درنهایت باز کردن قفل بد قلق این رقابت سخت، برای عوام جامعه شاه‌کلیدی معجزه‌آساست و چه بسیار بوده‌اند از صاحبان مناصب سیاسی که در ایام انتخابات، تبلیغات فراوانی نسبت به موضوع حذف کنکور داشته‌اند و بعد از انتسابه با چرخشی ۳۶۰ درجه‌ای برگزاری کنکور را به‌عنوان تنها راه، برای گزینش متقاضیان معرفی و حذف کنکور را گزینه مناسبی نمی‌دانستنند و امان از کم حافظه بودن بعضی از افراد که برای چندمین بار در دام این کلام خوش ظاهر گرفتار می‌شوند.

حال در این میان مقایسه‌ ساده‌ای وجود دارد میان کارآمدترین شیوه آموزش به‌منظور ارتقای توان علمی نسبت به سایر روش‌ها؛ یعنی مقایسه کتاب با سایر روش‌های تقویت بنیه آموزشی؛ آری اگر از عدالت آموزشی سخن بگویم، بهتر است اندیشه کنیم که طبیعتا بهره بردن دانش‌آموز از کتاب ناشری شناخته شده آن هم به قلم مولفی توانمند، با بهایی حدود ۵۰ هزار تومان به مراتب منطقی‌تر و به صرفه‌تر از برخورداری و یا استفاده از بسته‌های آموزشی بی‌نام و نشان آن هم با قیمت‌های چند میلیونی یا استفاده از کلاس‌های گرانقیمت پایتخت است که تازه امکانش برای همه نیز میسر نیست. ما از اعماق وجود معتقدیم که در تخصص اصیل‌مان، یعنی نگارش کتاب با بالاترین کیفیت محتوا، توسعه‌دهنده عدالت آموزشی هستیم؛ ما با کمترین هزینه در دورترین نقاط کشور به واسطه حضور کتاب‌هایمان، بذر امید را در دل دانش‌آموزانی کاشته‌ایم که شور پیشرفت داشته‌اند و غالب این عزیزان به واسطه حضور در نقاط کمتر برخوردار از امکانات آموزشی ممتازی برخوردار نبوده‌اند و با توکل به خدا، تلاش بی‌وقفه و با صرف هزینه‌ای مناسب و تهیه این کتاب‌های کمک آموزشی توانسته‌اند خود را در تراز دانش‌آموزانی با بالاترین امکانات آموزشی پایتخت، مطرح کرده و محک بزنند، بله، این معنای اصیل عدالت آموزشی از نگاه هر خردمندی است که به شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی کشور عزیزمان ایران آگاهی دارد و بدیهی است که به علت نیاز آموزشی این دانش‌آموزان، کتاب‌های ما با اقبال مواجه شده و می‌شوند، چراکه این کتاب‌ها توانسته‌اند، آنها را از پیچیدگی‌های مسیر ناهموار کنکور به سلامت به مقصد رسانده و حدالامکان به رشته و دانشگاه مطلوب‌شان برسانند. حال در این مجال نگارش تیترهایی نظیر پول زور کنکور مصداق صریح تشویش اذهان جامعه و تقلای دیده شدن، آن هم با سوءاستفاده از نام برند گاج است و این تقلای نافرجام برای شخص نگارنده و مدیران آن روزنامه به‌شدت تاسف‌برانگیز است.

حالا برسیم به موضوع نمایشگاه کتاب، یعنی فرصتی یکسان که همه ناشران می‌توانند کتاب‌هایشان را به علاقمند در بازه زمانی ۱۰ الی ۱۱ روزه عرصه نمایند و ناشران کتاب‌های آموزشی هم همانند سایر ناشران از این امکان بهره‌مند هستند و همان‌گونه که گفته شد با توجه به اینکه کنکور برای خانواده‌ها مساله‌ای جدی و مهم است، بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از سراسر کشور هر ساله در اردیبهشت ماه راهی نمایشگاه کتاب شده تا بتوانند بهترین و به‌روزترین کتاب‌ها را بررسی و درنهایت خریداری نمایند و ناشران آموزشی نیز همانند سایر ناشران به اطلاع‌رسانی در فضای نمایشگاه و معرفی تازه‌های نشر خود می‌پردازند. نگارش جملاتی بی‌پشتوانه و بدون منبع نظیر اینکه «ما نباشیم صنعت نشر زمین می‌خورد» یا «بقیه ناشران برای سرگرمی وارد کارزار نمایشگاه می‌شوند» مصداق صریح دیگری برای تشویق اذهان عمومی است، چراکه منبع این جملات مشخص نبوده و نگارنده تنها با فرضیات و تخیلات ذهنی، این چنین قلم‌فرسایی کرده است و لازم است نگارنده بداند که ناشران آموزشی، همچون همه ناشران دیگر، حرمت صنف خود را نگه داشتند و می‌دانند که خود و همه همکاران‌شان در صنعت نشر، هر یک وظیفه مهم و برجسته‌ای در انتقال دانش و فرهنگ حال حاضر و آینده جامعه خواهند داشت و نگارش جملاتی توسط نویسنده روزنامه فرهیختگان نظیر آنچه ذکرش رفت، خجالت‌آور است.

نگارش این جمله که «نمی‌خواهیم دوباره همان اتفاقات گاج را می‌دانید، بگویم» را اصلا نفهمیدیم!!! گونه‌ای قلم می‌زنید که گویی در فضایی مکاشفات پلیسی و صفحه حوادث روزنامه سیر می‌کنید. سرکار خانم؛ صفحه، صفحه فرهنگی است، از فضای خیال و رویاپردازی پایین‌تر بیاید، بفرمایید روی زمین، کنار ما و همه فعالان حوزه فرهنگ، حامی نشر باشید و در سالی که حمایت از تولید ملی نامگذاری شده است، بدانید که ما تصمیم داریم در یکی از بهترین و ممتازترین صنعت‌ها که همان صنعت نشر است، فعالیت خود را همچون 18 سال گذشته با جدیت ادامه داده و بهتر و بیشتر و با توجه به نیاز مخاطبان‌مان، کتاب‌هایی را در خور و شایسته به چاپ برسانیم. حال اگر اسم این را می‌گذارید افزایش روزبه‌روز قوه و نفوذ در صنعت نشر، صلاح خودتان است، چراکه ما یا هر کارآفرین دیگری در هر کدام از صنایع، روزمان را با بسم‌ا... آغاز کرده و با تمام توان در راستای ماموریت و رسالت حوزه فعالیت‌مان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، خوب است بدانید خانواده بزرگ گاج در دفتر مرکزی و بیش از 250 نمایندگی در سراسر کشور، در حال توسعه فعالیت خود در فضای مجازی هم می‌باشد و تاکنون در راستای توسعه عدالت آموزشی که ذکر مختصرش در ابتدای این متن آمد، فعالیت‌هایی نیز به شرح ذیل داشته و این فعالیت‌ها را در سال آتی نیز دنبال خواهد کرد، گوشه‌ای از فعالیت‌های جاری و نوین‌مان عبارتند از:

 - تولید بیش از 1500 عنوان کتاب آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان با اشتغالزایی بیش از 5000 نفر در سراسر به صورت مستقیم با میانگین سنی 30 سال و اشتغالزایی بیش از 50000 نفر به صورت غیرمستقیم در سراسر ایران عزیز.

- گاج، سالانه بیش از 50 میلیارد ریال کتاب و نوشت‌افزار به دانش‌آموزان و مدارس نقاط کمتر برخوردار هدیه می‌دهد.

- گاج، وب‌سایت www. DriQ. com که شامل بیش از 9000 ساعت «فیلم آموزشی رایگان» می‌باشد را با هدف استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان مناطق کم برخوردار از این فیلم‌های آموزشی و با رویکرد آموزش رایگان برای همه راه‌اندازی کرده است.

- گاج، وب‌سایت www.mygaj.com با هدف هدیه دادن کتاب، مبادله کتاب و فروش کتاب دست دوم را راه‌اندازی کرده است که روزانه هزاران دانش‌آموز و دانشجو در این وب‌سایت کتاب هدیه می‌دهند، کتاب‌هایشان را مبادله می‌کنند و یا کتاب دست دوم را با قیمت  خریداری می‌نمایند.

- گاج، وب‌سایت www.gajmarket.com با هدف عرضه مستقیم همه انواع کتاب و نوشت‌افزار با تخفیف تا 50 درصد را جهت دسترسی آسان و ارزان به کتاب و محصولات آموزشی راه‌اندازی کرده است.

- گاج، اپلیکیشن «ganjino» با هدف ارائه محتوای آموزشی با کیفیت شامل کتاب، آزمون، مشاوره و کلاس، به صورت الکترونیک را  با هزینه بسیار مناسب و همیشه در دسترس برای تمامی اقشار جامعه، راه‌اندازی کرده است.

و در جای دیگری جست‌وجوی پلیسی دیگری کرده‌اید که آیا کاج، طاقچه را خرید یا نخریده، فیلمنامه‌ای کوتاه نوشته‌اید و مخاطب را در تعلیق نگاه داشته‌اید؟؟؟؟ دوباره اشاره می‌کنم، صفحه، صفحه فرهنگی است، البته انتظار ما مخاطبان و اهالی قلم این است که اگر تازه دست به قلم شده‌اید، لااقل دبیران سرویس یا سردبیر و یا مدیرمسئول محترم، راهنمایی‌تان کنند؛ نویسنده محترم، به این زحمات و حرکات ژورنالیستی این‌گونه، با این فضاسازی احتیاجی نبود، فاصله این ماجراجویی پرماجرای شما، تا کشف حقیقت یک تلفن ساده بود به دفتر مرکزی گاج و پاسخ یک کلمه‌ای آن هم «بله»، حال بدانید که گاج بیش از نیمی از سهام اپلیکیشن طاقچه را خریده است، چون که در حال حاضر به علت گرانی کاغذ طبیعتا بهای کتاب هم بالا رفته و با توجه به این شرایط اقتصادی، خرید کتاب الکترونیکی برای مردم مطلوب‌تر است و با توجه به عرضه کتاب‌های همه ناشران در فروشگاه آنلاین گاج مارکت، با تنوع گوناگونی از تخفیف‌ها، ارائه نسخه الکترونیکی کتاب در اپلیکیشن طاقچه نیز در یک همکاری با زیرساخت آی‌تی، میان گاج مارکت و در صورت تمایل نسخه الکترونیک آن را نیز از طاقچه با قیمتی به مراتب پایین‌تر خریداری کنند، مطلع باشید که در طاقچه غالبا کتاب‌هایی غیر از کتاب‌های کمک آموزشی عرضه می‌گردد و همچنین بدانید که دانش‌آموزان کتاب‌های کنکور و کمک آموزشی را بیشتر به صورت فیزیکی خریداری می‌کنند و آنها علاقه‌مندند که در این کتاب‌ها یادداشت‌نویسی کرده و به حل سوالات، تمرین‌ها و تست‌ها بپردازند، در صورتی که طاقچه بیشتر یک فرصت دیده شدن و شنیده شدن کتاب‌ها از جنس کتاب‌های عمومی است، پس ذاتا طاقچه ارتباط مستقیمی با کنکور و کتاب‌های آموزشی این‌چنینی نداشته و نخواهد داشت.

در این میان و با توجه به سابقه ۱۸ ساله در صنعت نشر و شناخت سلیقه مخاطبان کودک نوجوان و جوان و رصد علاقه‌مندی‌های بزرگسالان قصد داریم عناوین کتاب‌های موجود در طاقچه هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی رشد قابل توجهی داشته باشد و برای این منظور تمام قد و در کنار سایر سهامداران طاقچه تلاش می‌کنیم تا مخاطب از اینکه کتاب مورد علاقه‌اش را در طاقچه مطالعه می‌کند، لذت ببرد و تلاش خواهیم کرد عناوین مورد توجه و پسند مخاطبان را نیز به این اپلیکیشن اضافه کرده و خوانندگان و شنوندگان کتاب، منابع مورد نیاز مطالعه خود را در طاقچه بیابند.

در بخش پایانی هم مدعی شده‌اید که سال‌هاست تشکیلات موازی با نظام رسمی آموزش و پرورش راه انداخته‌ایم و با بحران مشروعیت مواجه شده‌ایم. سوال من این است که به کجا چنین شتابان، از کدام خزانه این‌گونه بی‌پروا، مدعی هستید یک انتشارات خصوصی موازی با یک وزارتخانه دولتی است؟! چطور مدعی هستید که با بحران مشروعیت مواجهیم! این رسم مسلمانی شما فرهیختگان است؟ که فعالان بخش خصوصی را در آماج اتهامات خود قرار دهید. خیلی ساده می‌گویم که فهمش هم پیچیده نباشد، ما یک انتشارات فعال در حوزه نشر کتاب‌های آموزشی هستیم و تابع همه قوانین و بخشنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کتاب‌های ما نیز تک‌به‌تک و عنوان‌به‌عنوان با مجوز این وزارتخانه چاپ می‌شود. مشروعیت‌مان هم به واسطه مجوزی است که این وزارتخانه برای فعالیت‌مان صادر کرده و در هر دوره فعالیت نیز آن را تمدید می‌نماید و مشروعیت بالاتری نیز داریم که همان انتخاب ما توسط دانش‌آموزان و خانواده‌هایی است که با توجه به نیازشان در طول ۱۸ سال از تالیفات ما بهره برده‌اند و بدانید و آگاه باشید. بخش خصوصی با توکل به خدا و در سایه اعتماد مردم نفس می‌کشد و ما حیات‌مان را به داشتن این توکل و این اعتماد ۱۸ ساله گره زده‌ایم.

برادرانه توصیه می‌کنم در این اوضاع گرانی کاغذ، بودجه بر گرفته از شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که می‌دانید با مشقتی فراوان توسط ایشان و خانواده‌هایشان تامین می‌شود و بعضا جهت چاپ روزنامه مصروف می‌گردد، خیلی با دقت هزینه کنید. کاری کنید در این سال حمایت از تولید ملی، قلم‌تان راهگشا و گره‌گشا باشد و نه اینکه قلم‌تان خالق تهمت باشد، آن هم نسبت به کارآفرینان.

در پایان به اطلاع می‌رسانم در پی چاپ مطالب مندرج در صفحه 12 روزنامه شماره 2761 مورخ 1389/2/19 گاج از آن روزنامه درخصوص خسارت‌های مادی و معنوی وارده به مراجع قضایی شکایت کرده و به‌منظور احقاق حقش از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

با تجدید احترام
ابوالفضل جوکارقهرودی
مدیرعامل