تاریخ : Thu 24 Oct 2024 - 13:32
کد خبر : 196724
سرویس خبری : جهان شهر

آنچه روُسای جمهور عضو بریکس در اجلاس امروز گفتند

گزیده‌ای از صحبت‌های پزشکیان و دیگر همتایان در جلسه بریکس پلاس

آنچه روُسای جمهور عضو بریکس در اجلاس امروز گفتند

امروز دومین روز از شانزدهیم نشست سران بریکس در شهر کازان روسیه برگزار شد. در جریان نشست امروز که به نام «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی» نامگذاری شده؛ رهبران و مقامات ارشد ۹ کشور عضو و ۲۷ کشور دوست «بریکس» با یکدیگر دیدار کردند.

امروز دومین روز از شانزدهیم نشست سران بریکس در شهر کازان روسیه برگزار شد. در جریان این نشست که به نام «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی» نامگذاری شده؛ رهبران و مقامات ارشد ۹ کشور عضو و ۲۷ کشور دوست «بریکس» با یکدیگر دیدار کردند.

پزشکیان: تحریم‌های یک‌جانبه هنجارهای بین‌المللی را به چالش کشیده است

رئیس جمهور کشورمان امروز در اجلاس بریکس پلاس با اشاره به این که ائتلاف گرایی بخشی از واقعیت امروز جهان است؛ گفت: ساختار شورای امنیت و سایر ارگان های تک صدای جهان مانع از نقش آفرینی کشورهای جنوب جهانی شده است. رژیم صهیونیستی بدون توجه به قوانین بین المللی جنگ و بحران سازی در منطقه را ادامه می‌دهد.

وی همچنین اشاره کرد که نهادها و مجامع بین‌المللی فاقد کارایی لازم برای خاموش کردن آتش جنگ هستند. پزشکیان ادامه دادحمایت کشورهای غربی و آمریکا از جنگ طلبی رژیم صهیونیستی صلح را دور از دسترس قرار داده است.

پزشکیان گفت: اعمال تحریم های یک جانبه هنجار های بشری را به چالش کشیده است.استفاده از پول های ملی و پلتفرم های پولی نوین و ارزهای دیجیتال در بین کشورهای در حال توسعه اهمیت دارد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به وضعیت منطقه گفت: آتش جنگ در نوار غزه و شهرهای لبنان همچنان زبانه می‌کشد و نهادهای بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت، فاقد کارایی لازم برای مهار این بحران هستند.حمایت‌های بی‌دریغ غرب، به‌ویژه آمریکا، از رژیم صهیونیستی دسترسی به صلح و توقف جنگ را بسیار دشوار کرده است.

پزشکیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بدون تلاش‌های مشترک، بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حل نخواهند شد و ما همواره در چارچوب سیاست‌های اصولی خود در تلاش برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تعمیق دوستی میان کشورها بوده‌ایم.

مسعود پزشکیان در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: تحریم‌های یک‌جانبه، برخلاف موازین بین‌المللی و حقوق بشری، بسیاری از روندهای توسعه را با چالش مواجه کرده و مانع حرکت پایدار به سوی جهانی امن و اخلاق‌محور شده است. بریکس و بریکس‌پلاس باید سازوکاری شفاف، منصفانه و بدون تبعیض برای تجارت چندجانبه، با تمرکز ویژه بر جهان جنوب و کشورهای کمتر توسعه‌یافته طراحی و اجرا کنند.

او ادامه داد: تحریم‌های غیرقانونی، آثار ویران‌کننده‌ای بر روابط بین‌المللی داشته و مانع دسترسی کشورها به منابع مالی خود می‌شود، همچنین تأثیر منفی بر تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و ارائه کمک‌های بشردوستانه دارد.

پزشکیان گفت: کشورهای بریکس با بهره‌مندی از اقتصادی پویا و ظرفیت‌های ارزشمند می‌توانند از طریق همکاری‌های مشترک و تقویت پیوندهای اقتصادی، منافع فراگیری را به ارمغان آورند. استفاده از پول‌های ملی، پلتفرم‌های جدید بانکی، ارزهای دیجیتال و تقویت بانک توسعه، می‌تواند به ساخت جهانی بهتر برای همه کمک کند.

پوتین: راه حل دوکشوری برای حل موضوع فلسطین ضروری‌ است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیان داشت: ما اوضاع خاورمیانه را زیرنظر داریم.بیش از یک و نیم میلیون نفر در غزه آواره هستند. پوتین همچنین یادآور شد: ما بر ضرورت ثبات در اراضی فلسطین مبتنی بر تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل تاکید میکنیم. او تاکید کرد:عضویت کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مورد بازبینی قرار بگیرد. باید دیگر کشورها در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نقش جدی تری داشته باشند.

پوتین همچنین اظهار داشت: کشورهای جنوب باید نقش بیشتری در تعاملات جهانی و سازمان های بین المللی داشته باشند. روسیه و کشورهای بریکس بر توسعه همکاری ها با کشورهای جنوب شرق آسیا تاکید میکنند.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: موانع توسعه مستقل کشورها توسط نیروهای متمایل به برتری منطقه‌ای در حال افزایش است. همکاری‌های صادقانه و احترام به منافع قانونی کشورها، پایه نظم جهانی آینده است. کشورهای بریکس به دنبال نظمی جهانی هستند که تنوع فرهنگی و تمدنی را منعکس کند. جلوگیری از رشد رقبا و توسعه مستقل، سیاستی است که در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین  توسط برخی کشورها دیده می‌شود.

شی‌جین‌پینگ: باید دردهای مردم در فلسطین و لبنان را تسکین بخشیم

رئیس‌جمهور چین نیز در اجلاس بریکس پلاس با اشاره به بحران های موجود در کشور فلسطین گفت: باید مسیر صلح در خاورمیانه را ادامه دهیم و برای برقراری آتش‌بس فراگیر و اجرای راه‌حل دو دولتی تلاش کنیم.

شی‌جین‌پینگ همچنین ادامه داد: مسیر رفاه هموار و مستقیم نیست، باید برای صلح و توسعه مشترک تلاش کنیم. وی گفت: تنش‌زدایی راهی برای هموار کردن مسیر توسعه است. باید برای ثبات و حکمرانی جدید با حرص برخی کشورها مقابله کنیم.

الکساندر لوکاشنکو: جمهوری بلاروس به ابزاری برای ساختار نظم جهان جدید تبدیل شده است
 رئیس جمهور بلاروس نیز  با بیان که جمهوری بلاروس خواهان همکاری، توسعه و ارتباط بر اساس توسعه و احترام برابر است اعلام کرد:ما در چارچوب بریکس می توانیم موضوعات مشترکی را ایجاد کنیم.

او یادآور شد که امنیت در تمام منطقه به صورت زنجیره ای است. لوکاشنکو ادامه داد: جمهوری بلاروس موفق شده علیرغم تمام فشارهای تحریمی؛ استاندارد های بین المللی سطح قابل قبولی از زندگی را برای کشور خودش ایجاد کند.

وی در ادامه این جلسه اظهار داشت: نمایندگان بیش از کشور دنیا برای کسب علم به کشور ما می آیند. او در تصریح برنامه های کشورش گفت: از جمله اولویت های بلاروس در نانو تکنولوژی، داروسازی و حوزه آی تی است؛ همچنین تلاشمان بر این است که به روند امنیت غذایی در دنیا کمک کنیم.

السیسی: جهان نباید نسبت به جنگ اسرائیل علیه فلسطین بی‌تفاوت باشد

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در اجلاس بریکس پلاس، بیان کرد: اسرائیل به ترساندن مردم روی آورده حملاتی را نیز علیه لبنانی‌ها آغاز کرده است. او گفت:  جنگی که اسرائیل علیه مردم فلسطین به راه انداخته است، بیش از یک سال ادامه دارد و مردم غزه همچنان تحت محاصره هستند.  این وضعیت بخشی از یک بحران بین‌المللی است و جهان نباید نسبت به این فاجعه انسانی بی‌تفاوت باشد.

السیسی ادامه داد: عدم شفافیت و پاسخگویی در استفاده از قوانین بین‌المللی و بشردوستانه باعث تداوم این بحران شده و تلاش‌های بین‌المللی نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.  همچنین، منازعات منطقه‌ای در حال تبدیل شدن به منازعات بین‌المللی هستند و کشتیرانی در خلیج فارس و دریای سرخ نیز با خطرات جدی مواجه است.

اردوغان: اگر در خاورمیانه عدالت برقرار نشود توسعه نخواهیم داشت

رئیس جمهور ترکیه در این جلسه گفت:  در نشست بریکس، از طریق همکاری و چندجانبه گرایی به دنبال توسعه عادلانه هستیم. وی با تاکید بر مسائل اقتصادی گفت: ساختارهای مالی دنیا در دوره  بعد جنگ جهانی دوم دیگر پاسخگوی ما نیست. گسترش اقتصادی از اهداف ما هستند و بریکس به ایجاد نظم عادلانه جهانی به ما کمک خواهد کرد.

اردوغان آنچه در غزه رخ می دهدرا  نسل کشی خواند و ادامه داد: اسرائیل در سراسر منطقه آتش افروزی می کند و همه مرزهای وجدان را در نوردیده. او همچنین گفت: باید به مرزهای 1967 برگردیم و قدس پایتخت فلسطین شود. در ادامه او فروش تسلیحات به اسرائیل محکوم و خواستار متوقف سازی این روند شد.

مادورو: هر موشکی که به غزه اصابت می‌کند، سازمان ملل را ویران می‌کند

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در اجلاس امروز به لزوم اصلاح نظام اقتصادی جهانی اشاره کرد و گفت:ما باید شفاف و آشکارا بگوییم که اصلاح سامانه قدیمی کافی نیست؛ باید یک نظام جدید ایجاد شود. کشورهای استعماری غربی سعی می‌کنند هژمونی خود را از طریق ارزهای مسلط و وام‌های تحمیلی تحمیل کنند. 

او اظهار داشت: ونزوئلا تأکید می‌کند که باید گام‌های جدی برداشته شود، از جمله توسعه بانک‌های بریکس و ایجاد سبد ارزهای جهانی که ارزهای کشورهای ما را شامل شود.

نیکلاس مادورو همچنین درباره مسئله فلسطین گفت: لازم است که سیستم سازمان ملل متحد اصلاح شود. من به آقای دبیرکل گفتم که هر موشکی که به ساختمان‌های مسکونی در غزه یا جنوب لبنان اصابت می‌کند، این سیستم را ویران می‌کند. 

او ادامه داد: دادگاه کیفری بین‌المللی کجاست؟ چه کسی باید به این موارد رسیدگی کند؟ سیستم دادگستری برای انتشار اسناد مربوط کجاست؟ چه کسی به زندگی کودکان فکر می‌کند؟ ما باید برنامه‌ای عملی پیدا کنیم تا سازمان ملل اصلاح شود و برای مقابله با رژیم‌های فاشیستی نوظهور به کار گرفته شود.