تاریخ : Sat 19 Oct 2024 - 10:24
کد خبر : 196495
سرویس خبری : نقد روز

موضع تند اتحادیه اروپا علیه ایران به چه معناست؟

خواندن تاریخ در اروپا ممنوع

موضع تند اتحادیه اروپا علیه ایران به چه معناست؟

اروپایی‌ها با فاصله 14 ساله بیانیه‌ای با شورای همکاری امضا کردند که برای اولین‌بار ادبیاتی تند علیه ایران و تمامیت ارضی آن به کار برده بود. آنها علنا ایران را «اشغالگر» خواندند و جزایر سه‌گانه را متعلق به امارات دانستند.

 اروپایی‌ها با فاصله 14 ساله بیانیه‌ای با شورای همکاری امضا کردند که برای اولین‌بار ادبیاتی تند علیه ایران و تمامیت ارضی آن به کار برده بود. آنها علنا ایران را «اشغالگر» خواندند و جزایر سه‌گانه را متعلق به امارات دانستند. دوسالی می‌شود که بیانیه‌های شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس، علیه جزایر سه‌گانه ایرانی تعدد بیشتری پیدا کرده است، در این مدت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در بیانیه‌های خود جزایر سه‌گانه را «محل اختلاف ایران و امارات» می‌خواندند.

این بار اما شورای همکاری در بیانیه مشترک با اتحادیه اروپا، مشخصاً از لفظ «اشغال» برای جزایر سه‌گانه علیه ایران استفاده کرده، آن‌هم درحالی‌که اتحادیه اروپا پیش‌ازاین «اختلاف امارات و ایران بر سر جزایر سه‌گانه را به‌رسمیت شناخته بود.» ادعای چندین ساله امارات در مورد جزایر سه‌گانه با همکاری اتحادیه اروپا درحالی مطرح می‌شود که منطقه در شرایط حساسی قرار گرفته است. امری که رنگ‌وبوی شیطنت و طمع به تمامیت ارضی ایران می‌دهد و از طرفی هم با توجه به واکنشی که برخی چهره‌های صهیونیستی در مورد این بیانیه منتشر کرده‌اند این گزاره را تقویت می‌کند که این اقدامات تلاشی برای تقویت فشار و تهدید علیه ایران در راستای حمایت اروپایی‌ها از رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته است.

از زمان اعلام رسمی تعلق سه جزیره ایرانی، در 1971، امارات تلاش کرد با همراهی کشورهایی مثل الجزایر و یمن از شورای امنیت بخواهد به اختلاف ایران و امارات بر سر این جزایر رسیدگی کنند. امری که چندان موردتوجه اعضای دائمی شورای امنیت قرار نگرفت. اما در این سال‌ها امارات همواره تلاش کرد رایزنی‌هایی برای باز شدن پرونده ادعایی در مورد این جزایر انجام دهد. شورای همکاری با محوریت امارات در این سال‌ها تلاش کرد با کشورهایی که عضویت دائم شورای امنیت را دارند، بیانیه‌های مشترک همکاری امضا کنند.

ادبیات این بیانیه‌ها عموماً بر به «رسمیت شناختن اختلاف ایران و امارات در مورد جزایر سه‌گانه» متمرکز بود و در ادامه نیز به «لزوم حمایت از تلاش‌های صلح‌آمیز برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز» درباره این جزایر «از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری» تأکید داشت.

ایران در تمام این سال‌ها نسبت به انتشار این بیانیه‌ها اعتراض داشت و اعلام کرد تمامیت ارضی ایران موضوعی نیست که ایران برای پذیرش آن حاضر به مذاکره شود. نکته جالب‌توجه این است که امارات در این سال‌ها تلاش کرد با ادبیاتی محافظه‌کارانه ادعاهایی در مورد جزایر سه‌گانه مطرح کند. اعضای شورای همکاری با همین محور بیانیه‌هایی با کشورهای مثل آمریکا، چین و روسیه امضا کردند.

بعد از انتشار این بیانیه برخی چهره‌های صهیونیستی مواضعی را علیه ایران مطرح کردند، برای مثال مئیر جاودانفر، روزنامه‌نگار صهیونیستی در متنی که در ایکس منتشر کرده بوده ضمن اینکه به این موضوع اشاره کرد که جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است در ادامه نوشت: «این حکومت اسلامی در ایران است که خواسته‌ها و حق موجه مردم ایران را به باد داده است.»

موضع‌گیری‌ای که برمبنای همان اصل همیشگی صهیونیست‌ها در حمله به غزه و لبنان صورت گرفت و ادعا شد ما با حزب‌الله و حماس مشکل داریم اما با مردم جنگی نداریم. درحالی‌که در حملات مستقیم آنها بیشترین آسیب متوجه ساکنان نوار غزه و مردم لبنان شد. این اظهارنظر کارشناس صهیونیستی را می‌توان در راستای به‌راه انداختن یک جنگ روانی، به‌هم ریختن روان مردم و تعمیق شکاف میان مردم و حکومت دانست.

متن کامل گزارش زهرا طیبی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.