تاریخ : Wed 16 Oct 2024 - 16:11
کد خبر : 196395
سرویس خبری : جهان شهر

نماینده مردم باشید، نه جنایتکاران کودک‌کش

پاسخ محکم متکی به نماینده نروژ:

نماینده مردم باشید، نه جنایتکاران کودک‌کش

نماینده مجلس شورای اسلامی در اجلاس بین المجالس ژنو گفت: اگر دیپلماسی راه‌حل بود، توافق اسلو نتیجه می‌داد. اسلام‌هراسی در اروپا توسط شما آغاز شد؛ حال که مخالفت با صهیونیست‌ها در اروپا مشاهده می‌شود، چرا باید مردم فلسطین در آسیا هزینه آن را بپردازند؟ جنایات هیتلر در اروپا رخ داد و هزینه آن را کشورهای دیگر نباید متحمل شوند. آیا بنای یادبودی برای ۱۰ هزار کودک شهید فلسطینی برپا کرده‌اید؟ آیا جنایات رژیم اسرائیل در فلسطین و لبنان را محکوم کرده‌اید؟

منوچهر متکی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در اجلاس بین‌المجالس ژنو به اظهارات نماینده نروژ که حاوی اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، واکنش نشان داد و به چند نکته مهم اشاره کرد.

او در نخستین بخش از سخنان خود به عملیات ۷ اکتبر پرداخت و آن را واکنش مشروع و حداقلی از سوی مردم تحت ستم فلسطین، به‌ویژه جنبش حماس، در مقابل جنایات ۷۵ ساله اسرائیل دانست. متکی انتقاد کرد که نماینده نروژ این عملیات را تروریستی نامیده است و افزود که با توجه به قطعنامه‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل، جنایات اسرائیل اگر با مذاکره و دیپلماسی قابل حل بود، توافقنامه اسلو که ۳۰ سال پیش امضا شد، به نتیجه می‌رسید. به گفته او، اسرائیل با بی‌اعتنایی به تمامی این توافقات حداقلی، از کنار آن‌ها عبور کرده است.

در ادامه، وی به موضوع اسلام‌هراسی در اروپا پرداخت و نروژ را به آغازگری این موج متهم کرد. متکی تصریح کرد که مخالفت با صهیونیسم در اروپا امروز در حال افزایش است و این پرسش را مطرح کرد که چرا مردم فلسطین باید هزینه این مخالفت‌ها را در قاره آسیا بپردازند. او افزود که هزینه جنایات هیتلر باید توسط خود اروپا پرداخت شود، نه سایر قاره‌ها.

در بخش دیگری از سخنانش، متکی از نماینده نروژ پرسید که آیا برای ده هزار کودک شهید فلسطینی و حدود ۵۰ هزار زن و مرد بی‌گناه که در فلسطین و لبنان توسط بمباران‌های اسرائیلی کشته شده‌اند، یادبودی برپا کرده‌اند. او نماینده نروژ را به عنوان نماینده مردمی که در خیابان‌های اسلو علیه جنایات رژیم اسرائیل و در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات می‌کنند، فراخواند که به خواست مردم کشورش پایبند باشد و از جنایتکاران کودک‌کش حمایت نکند.

او همچنین از نماینده نروژ پرسید که آیا جنایات اسرائیل، از جمله ترور رهبران فلسطینی مانند اسماعیل هنیه، بمباران کنسولگری ایران در دمشق، و ترور رهبران حزب‌الله نظیر سید حسن نصرالله را محکوم کرده‌اند. متکی در پایان سخنانش تأکید کرد که نروژ و نمایندگان آن باید در تعامل با ملت بزرگ و متمدن ایران، با ادب سخن بگویند و در سمت درست تاریخ قرار گیرند.