تاریخ : Mon 14 Oct 2024 - 15:28
کد خبر : 196315
سرویس خبری : ورزش

دیدارهای پایانی نیم‌فصل پرسپولیس فشرده می‌شود

امیرحسین روشنک در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دیدارهای پایانی نیم‌فصل پرسپولیس فشرده می‌شود

امیرحسین روشنک، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ می‌گوید؛ مطمئن باشید ما غیر از هفته یازدهم که مجدد همین شرایط را خواهیم داشت و مجبوریم بازی نمایندگان کشورمان را به تعویق بیندازیم در ادامه مسابقات، بازی‌ها را طبق برنامه برگزار خواهیم کرد. مگر اینکه هر یک از نمایندگان کشورمان راهی مراحل بالاتر شوند که آرزوی همه ماست، در آن صورت طبیعی است که باید برنامه مسابقات این تیم‌ها را جابه‌جا کرد.

هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر درحالی از روز پنجشنبه این هفته آغاز خواهد شد که سازمان لیگ با خواسته دو باشگاه تراکتور و سپاهان برای به‌تعویق‌افتادن بازی‌های آنها موافقت کرد، کاری که پیش‌ازاین در مورد پرسپولیس نیز انجام داده بود. البته چون پرسپولیس دوشنبه در قطر باید به مصاف السد برود تا حدی به‌تعویق‌افتادن دیدار این تیم با ملوان معقول بود؛ اما سپاهان قرار است روز سه‌شنبه هفته بعد به مصاف حریف اماراتی خود برود و تراکتور هم روز چهارشنبه میهمان تیم روشن تاجیکستان خواهد بود.

در این میان فقط تیم استقلال بود که درخواستی مبنی‌بر تعویق بازی این هفته‌اش با ذوب‌آهن نداشت درحالی‌که این تیم هم روز سه‌شنبه هفته بعد باید در دبی به مصاف النصر برود. امیرحسین روشنک، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ در مورد این تصمیمات و مسائل پیرامون آن در گفت‌وگو با «فرهیختگان» پاسخگوی سؤالات شد که صحبت‌های او را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

چرا سازمان لیگ این‌قدر راحت پذیرفت بازی‌های پرسپولیس، تراکتور و سپاهان در هفته هشتم برگزار نشود و به تعویق بیفتد؟
ما هم اصلاً دوست نداشتیم این اتفاق رخ دهد و مخالف جدی هرگونه تغییر در برنامه مسابقاتیم اما وقتی برنامه تیم ملی برای بازی با قطر به یکباره دچار تغییر شد، تیم‌های سپاهان و تراکتور چون تعداد زیادی ملی‌پوش دارند، درخواست کردند این هفته در لیگ بازی نداشته باشند. به‌هرحال ما هم به‌خاطر منافع ملی و در جهت اینکه به نمایندگان کشورمان در مسابقات آسیایی کمک کرده باشیم بازی‌های این هفته آنها را به تعویق انداختیم.

بین بازی ایران و قطر با بازی سپاهان یک هفته و بازی تراکتور 8 روز فاصله است، فکر نمی‌کنید فرصت کافی برای ریکاوری داشتند؟
ما هم اول همین فکر را داشتیم و به این خاطر مخالف تعویق بازی این تیم‌ها بودیم؛ اما مشکل اینجاست که تیم ملی فردای بازی با قطر راهی تهران خواهد شد و از طرفی هم سپاهان و تراکتور هر دو خارج از ایران بازی خواهند داشت. حتی قرار بود سپاهان یک روز جلوتر بازی کند که برای بازی آسیایی‌اش سرحال‌تر باشد. طبق برنامه قرار بود ملی‌پوشان این تیم از مشهد شبانه راهی اصفهان شوند و فردای آن روز ریکاوری داشته باشند که بازی ایران و قطر از مشهد به امارات انتقال داده شد و طبیعتاً برنامه‌ریزی سپاهان هم دچار تغییر شد. باید این موضوع را در نظر گرفت که ما باید به نمایندگانمان در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان2 آسیا کمک کنیم تا در بهترین شرایط به مصاف حریفان بروند. اگر آنها در این مسابقات نتیجه بگیرند به نفع فوتبال کشورمان خواهد بود و سهمیه‌مان نیز بهتر حفظ می‌شود. اگر قرار بود این تیم‌ها در رقابت‌های داخلی بازی کنند به‌هیچ‌عنوان بازی‌هایشان به تعویق نمی‌افتاد.

پس چطور تیم‌های قطری، عربستانی و اماراتی همگی سه روز قبل رویارویی با حریفانشان در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان2 در رقابت‌های داخلی خود به میدان می‌روند؟
اصلاً مقایسه شرایط آنها با تیم‌های ما چه از نظر تعداد بازیکن خارجی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری درست نیست. من تیم‌های عربستانی را مثال می‌زنم که اندازه تعداد انگشتان دو دست بازیکن خارجی در تیمشان دارند و برای بازی‌های داخلی یا خارجی مجبور می‌شوند تعدادی از آنها را از فهرست خود خارج کنند. امکانات دیگرشان را هم که خودتان بهتر می‌دانید. ما براساس ظرفیت و امکاناتی که داریم برنامه‌ریزی‌ها را برای تیم‌ها انجام می‌دهیم. ظرفیت لیگ ما برگزاری مسابقات نهایتاً هر 4 روز یک‌بار است. ضمن اینکه طبق قانونی که داریم تیم‌ها 72 ساعت بعد از فیفا دی باید در مسابقات داخلی به میدان بروند. شما در نظر بگیرید که در هفته اول مسابقات همان استراحتی که ما به استقلال و پرسپولیس دادیم باعث شد نمایش خیلی خوبی مقابل رقبای خود داشته باشند. شما باید شرایط رفت‌وآمد تیم‌ها، زمین‌ها، امکانات باشگاه‌ها برای ریکاوری و... را در نظر بگیرید و نمی‌شود بدون درنظرگرفتن این موارد بخواهیم به‌مانند تیم‌های عربستانی برای باشگاه‌های خودمان برنامه مسابقات را تعیین کنیم.

با شرایط موجود در ادامه بازی‌های لیگ همچنان باید منتظر به‌تعویق‌افتادن مسابقات باشیم؛ چراکه ممکن است نمایندگان کشورمان راهی مراحل بعد شده و بازی‌های بیشتری داشته باشند.
مطمئن باشید ما غیر از هفته یازدهم که مجدد همین شرایط را خواهیم داشت و مجبوریم بازی نمایندگان کشورمان را به تعویق بیندازیم در ادامه مسابقات، بازی‌ها را طبق برنامه برگزار خواهیم کرد. مگر اینکه هر یک از نمایندگان کشورمان راهی مراحل بالاتر شوند که آرزوی همه ماست، در آن صورت طبیعی است که باید برنامه مسابقات این تیم‌ها را جابه‌جا کرد. اتفاقی که در همه لیگ‌های معتبر اروپایی هم رخ می‌دهد و تیم‌هایی که راهی مراحل حذفی و بالاتر می‌شوند برنامه مسابقاتشان در لیگ نیز با جابه‌جایی‌هایی همراه است. الان هم به پرسپولیس گفته‌ایم باتوجه‌به اینکه دو بازی این تیم به‌تعویق‌افتاده است دیدارهای اواخر نیم‌فصل اولشان فشرده برگزار خواهد شد؛ چراکه می‌خواهیم اواسط دی‌ماه نیم‌فصل را به پایان برسانیم.

سازمان لیگ تعیین می‌کند پرسپولیس یا استقلال در ورزشگاه تختی بازی کنند یا ورزشگاه شهر قدس؟
مسلماً باشگاه‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند در چه ورزشگاهی میزبان رقبای خود باشند. همین‌طور که استقلال در شهر قدس می‌خواهد میزبان ذوب‌آهن باشد.

انتظار می‌رفت ورزشگاه تختی بعد از چند سال شرایط بسیار بهتری داشته باشد؛ اما در بازی پرسپولیس و چادرملو مشخص شد خیلی نمی‌شود روی این ورزشگاه برای میزبانی از مسابقات لیگ حساب کرد!
ورزشگاه تختی یک‌سری نواقصی داشت که در حال برطرف‌شدن است. مخصوصاً چمن این ورزشگاه که قرار شده کشت مجدد شود و حدود سه هفته و 25 روز فرصت خواسته‌اند تا چمن را به حد مطلوب برسانند. الان 3، 4 روزی از این مدت سپری شده و ان‌شاءالله این ورزشگاه از سه هفته آینده می‌تواند در شرایط بهتری میزبان مسابقات لیگ برتر باشد. هرچند اعتقادم این است که در مورد چمن ورزشگاه تختی کم‌لطفی شد؛ چراکه واقعا آنقدر هم در بازی پرسپولیس و چادرملو شرایط بدی نداشت.

آیا قرار است شرایط چمن ورزشگاه شهر قدس هم همانی باشد که در بازی‌های اخیر سرخابی‌ها دیدیم؟
نه اتفاقاً اخیرا با شهردار شهر قدس که صحبت می‌کردم گفت شرایط چمن نسبت به بازی استقلال و هوادار خیلی بهتر شده است. چمن زمین آنجا سردسیری است و با خنک‌شدن هوا قطعاً شرایط چمن ورزشگاه شهر قدس هم بهتر خواهد شد.

در صورت آماده‌شدن ورزشگاه آزادی آیا همچنان سیاست فدراسیون و سازمان لیگ این خواهد بود که پرسپولیس و استقلال فقط بازی‌های مهمشان را در این ورزشگاه انجام دهند یا همه چیز به روال قبل باز خواهد گشت؟
واقعیت امر این است که برای سال‌های سال تمرکز همه روی ورزشگاه آزادی بود و به ورزشگاه‌های دیگر تهران آن‌طور که باید اهمیتی داده نشد. نتیجه‌اش این شد که وقتی عملیات به‌روز کردن ورزشگاه آزادی آغاز شد ما در تهران با کمبود ورزشگاه مناسب برای برگزاری مسابقات لیگ برتر مواجه شدیم. در حال حاضر زمان دقیقی برای استفاده از ورزشگاه آزادی مشخص نیست و از طرفی دو ورزشگاه شهر قدس و ورزشگاه تختی هم رفته‌رفته شرایط بهتری برای میزبانی از مسابقات پیدا می‌کنند. حتماً باید این موضوع را در نظر بگیریم که ورزشگاه آزادی نیاز به مراقبت بهتر و استراحت بیشتر دارد.