تاریخ : Sat 12 Oct 2024 - 16:31
کد خبر : 196253
سرویس خبری : نقد روز

چقدر برای خرید فیلترشکن پول می‌دهیم؟

«فرهیختگان» بررسی می‌‌کند

چقدر برای خرید فیلترشکن پول می‌دهیم؟

بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد هر ایرانی به صورت میانگین 190 هزارتومان ماهانه برای استفاده از فیلترشکن هزینه می‌کند.

سه‌شنبه هفتۀ گذشته، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور در اولین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به موضوع فروش سودجویانه فیلترشکن، با بیان اینکه «برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند» دستور داد تا این مسئله به شکل جدی رسیدگی شود.

در همین راستا ستار هاشمی، وزیر ارتباطات توضیحاتی درمورد ساماندهی فیلترشکن‌ها ارائه کرد. چهارشنبه گذشته، هجدهم مهرماه وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت بیان کرد: «حدود دو سوم کاربران از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند. بحث استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه مالی و گردش مالی غیر شفافی دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این اقتصاد غیرشفاف از جیب دولت خارج شده است و به جای اینکه برای توسعه زیرساخت استفاده شود وارد بازار غیر شفاف می‌شود.»

هاشمی همچنین درباره فروشندگان فیلترشکن‌ها تاکید کرد: «کارهای امنیتی و اطلاعاتی در این خصوص انجام شده است اما به دلایل فنی شاید این‌ بررسی‌ها راهگشا نباشد و در کوتاه مدت نتواند موثر باشد، اگر روی گردش مالی فروش فیلترشکن که در داخل کشور اتفاق می‌افتد تمرکز کنید، این مبالغ به سمت رمزارزی می‌رود و امکان پایش وجود ندارد.»

فقدان اطلاعات دقیق درمورد گردش مالی فروش فیلترشکن‌ها
طبق گزارش کمیسیون صنایع و معدن که مربوط به شهریور سال گذشته است،  64 درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند. در این گزارش ذکر شده است که گزارش دقیقی از ارقام هزینه‌های فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینه‌های خانوارها ارائه نشده است. طبق گفتۀ حسین آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در خردادماه سال 1402 ارائه‌دهندگان فیلترشکن‌ها گردش مالی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی دارند. 
ستار هاشمی در حاشیه همان جلسه در جمع خبرنگاران نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: «گردش مالی غیرشفاف فیلترشکن‌ها یک آسیب جداگانه از مشکلات امنیتی و فرهنگی محدودیت‌های ایجاد شده است.»
از طرفی طبق آخرین آمار اعلام شده توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران، گردش مالی بازار خرید و فروش ابزار‌های فیلترشکن در کشور سالانه بالغ بر ۵ هزار میلیارد (ماهانه چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) تومان است.

با ابن حساب و در حالی که از شروع کار دولت چهاردهم حدود چهار ماه گذشته است، در این مدت، ۱۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش فیلترشکن‌ها بوده است.

پرفروش‌ترین فیلترشکن‌ها در ایران کدام‌اند؟
استفاده از فیلترشکن‌های پولی در سال‌های اخیر، افزایش چشم‌گیری داشته است. فیلترشکن‌های رایگان به دلیل شناسایی راحت‌تر و مسدود شدن آی‌پی آن‌ها و کیفیت پایین‌تر نسبت به فیلترشکن‌های پولی بسیاری از کاربران را به سمت خریدن VPN  ترغیب کرده است. همچنین بعد از فیلتر شدن اینستاگرام در سال 1401  آمار خرید فیلترشکن‌ها نیز به شدت افزایش یافته است. 
با این اوصاف با توجه به افزایش تقاضا و کاهش عرضه، سود قابل‌توجهی متوجه فروشندگان VPN  می‌شود. در سال‌های گذشته با ادامه روند فیلترینگ و محدودیت‌های بیشتر و هزینه‌های بالای پشتیبانی سرویس‌های فیلترشکن، قابل پیش‌بینی است که بازار فروش فیلترشکن در کشورمان رو به رشد باشد.

با بررسی سایت‌های محبوب فروش VPN  در کشورمان، پرفروش‌ترین فیلترشکن‌ها در ایران به همراه میانگین قیمت‌های حدودی آن‌ها به شرح زیر است:

با توجه به بررسی‌های «فرهیختگان» در نرخ‌های قیمت فیلترشکن‌های پرفروش در کشورمان، هر فرد به صورت میانگین 190 هزارتومان ماهانه برای استفاده از فیلترشکن هزینه می‌کند.

همچنین براساس گزارش هزینه-درآمد مرکز آمار ایران، طی سال 1402 خانوارهای ایرانی به طور میانگین حدود 2 میلیون و 597 هزار تومان برای بخش اینترنت و تلفن هزینه کرده‌اند که با احتساب 27 میلیون و 651 هزار خانوار در کشور، هزینه اینترنت و تلفن ایرانیان طی سال گذشته به 71 هزار و 801 میلیارد تومان می‌رسد. با این حساب، هر خانوار ایرانی سال گذشته به طور میانگین ماهانه حدود 216 هزار تومان برای اینترنت هزینه کرده است.  

با توجه به اینکه حدود دو سوم کاربران ایرانی به این ابزارها روی آورده‌اند، این موضوع نه تنها بر سبد هزینه‌های خانوارها تأثیر گذاشته، بلکه به ایجاد یک بازار غیرشفاف و سودآور برای فروشندگان فیلترشکن نیز منجر شده است.