تاریخ : Sat 05 Oct 2024 - 10:09
کد خبر : 195971
سرویس خبری : نقد روز

۱۰ نکته از نماز جمعه تاریخی

فرمول فرستادن رژیم‌صهیونیستی به قعر تاریخ جعلی‌اش

۱۰ نکته از نماز جمعه تاریخی

پیام اصلی سخنرانی نماز جمعه تاریخی تاکید بر این نکته است که اتحاد مسلمانان نه‌تنها در مواجهه با دشمن مشترک بلکه به‌عنوان یک اصل الهی و قرآنی ضامن عزت و پیروزی است. آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به مفاهیم قرآنی، مسلمانان را به همبستگی دعوت می‌کنند و این اتحاد را شرط ضروری برای برخورداری از نصرت الهی و شکست دادن دشمنان می‌دانند.

فرهیختگان: «داغ بزرگی دیده‌ایم اما داغ ما زنده‌کننده و پیشبرنده است نه منفعل‌کننده.» اینها تعابیری است که رهبر انقلاب از چهارشنبه تاکنون دو بار متذکر شده‌اند و تبلورش را می‌توان در رفتار تمام مقامات جمهوری اسلامی از جمله خود ایشان مشاهده کرد. هیچ‌یک از کارها تعطیل نشده است.
هواپیمای ایرانی حامل وزیر خارجه درحالی در فرودگاه بیروت می‌نشیند که رژیم‌صهیونیستی تهدید کرده هر هواپیمای ایرانی را می‌زند، مسعود پزشکیان فردای عملیات وعده صادق 2 عازم قطر شده و برای مقابله با اسرائیل رجز می‌خواند و رهبر انقلاب نیز بدون آنکه دیدار با نخبگان را تعطیل کنند از داغ بزرگ خود پس از شهادت سیدحسن می‌گویند و درحالی‌که این داغ را پیشبرنده می‌دانند، راهبردهایشان را خطاب به پیشرانان چرخ توسعه کشور ارائه می‌دهند و از آنها آغاز یک نهضت علمی جدید را مطالبه می‌کنند.
این عزای زنده‌کننده باعث می‌شود تا رهبر انقلاب پس از پنج سال بار دیگر در تریبون نمازجمعه حاضر شده و از این تریبون با زبانی عربی جهان اسلام را خطاب قرار دهند. ایشان این‌بار تنها برای نمازجمعه نیامده بودند، حضور در مراسم عزاداری سیدشهدای مقاومت پیش از خطبه‌های نمازجمعه و همچنین اقامه نماز عصر برخلاف روال معمول دو پیام مهم در دل خود دارد. این حضور کامل در مراسم روز جمعه هم بزرگی غم در دل ایشان را نشان می‌دهد و هم افزایش انگیزه برای حضور در میدان مبارزه را. از این میزانسن هیچ چیزی جز تشدید‌ انگیزه برای مبارزه برداشت نمی‌شود؛ مبارزه‌ای که به گفته ایشان بنیانش بر عقلانیت و منطق بنا نهاده شده و هیچ تعلل و شتابزدگی در آن قابل توجیه نیست. 

1- نه تعلل نه شتابزدگی
بعد از شهادت سیدحسن نصرالله در فضای اجتماعی و رسانه‌ای جبهه مقاومت این مطالبه به وجود آمده بود که ایران باید این اقدام را پاسخ دهد. درحالی‌که برخی پس از ترور شهید اسماعیل هنیه مطالبه واکنش سریع ایران را داشتند جمهوری اسلامی در دام شتابزدگی نیفتاد و درنهایت با اقدامی قاطعانه و دقیق با صدها موشک بالستیک و هایپرسونیک مناطق نظامی رژیم‌صهیونیستی را هدف قرار داد.
موفقیت این اقدام باعث شد تا موجی از شادی در بین مردم منطقه و حامیان جبهه مقاومت به وجود بیاید. رهبر انقلاب  در صحبت‌های روز جمعه خود  با اشاره به اقدام نیروهای مسلح ایران پس از آنکه این اقدام را کمترین مجازات برای رژیم‌صهیونیستی در برابر انبوه جنایات این رژیم توصیف کردند بر بعد عقلانی مواجهه با رژیم‌صهیونیستی  تاکید داشته و بیان کردند: «ما در انجام این وظیفه نه تعلل و کوتاهی می‌کنیم نه دچار شتابزدگی می‌شویم و آنچه معقول، منطقی و درست است طبق نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی در وقت خود عمل می‌شود.»

2- حمایت از تقابل مشروع جبهه مقاومت با رژیم‌صهیونیستی
پس از این اقدام قاطعانه ایران در برابر جنایات رژیم‌صهیونیستی این الزام به وجود می‌آید که برای جلوگیری از تحریف ماجرا و تبدیل رفتار واکنشی ایران به ابزاری برای توجیه جنایات رژیم‌صهیونیستی بر مشروعیت اقدامات ایران و سایر ارکان جبهه مقاومت تاکید شده و این مشروعیت برای جهانیان تشریح شود.
رهبر انقلاب نیز بر همین اساس، اقدام درخشان چند شب قبل نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم‌صهیونیستی را کاملا مشروع و قانونی خواندند و گفتند: «اقدام نیروهای مسلح ما کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم خون‌آشام، گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه بود.» تلاش غرب برای تحریف واقعیت و نشاندن رژیم‌صهیونیستی بر صندلی مظلوم به حدی است که علاوه‌بر اقدام تقابلی ایران، دفاع مردم فلسطین از حقوق اولیه‌شان نیز غیرمنطقی و بحران‌زا تصویر می‌شود. در برابر این جعل روایت تشریح چرایی مشروعیت این واکنش دفاعی نیز امری ضروری است که مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار می‌گیرد.
رهبر انقلاب در همین راستا با اشاره به احکام روشن دفاعی اسلام درباره مشروعیت و عقلانیت دفاع از خاک و خانه و منافع خود افزودند: «براساس قانون اساسی و همچنین قوانین بین‌المللی دفاع ملت‌ها از جمله ملت فلسطین در قبال مهاجمان و اشغالگران، کاملا مشروع و دارای منطقی مستحکم است و هیچ‌کس و هیچ مرکز و سازمان جهانی حق ندارد به آنها اعتراض کند.» رهبر انقلاب همچنین با اشاره به مشروعیت کمک به ملتی که براساس اسلام، عقل و قوانین بین‌المللی، از خود در مقابل اشغالگران دفاع می‌کند، اعتراض به حزب‌الله لبنان بابت کمک به مردم مظلوم غزه را نهی کرده و افزودند: «هیچ‌کس حق ندارد به ملت لبنان و حزب‌الله لبنان درباره کمک به مردم مظلوم غزه و حمایت از قیام ملت فلسطین اعتراض کند.»

3- آغاز مرحله نوین مبارزه
پیام اصلی این سخنرانی تاکید بر این نکته است که اتحاد مسلمانان نه‌تنها در مواجهه با دشمن مشترک بلکه به‌عنوان یک اصل الهی و قرآنی ضامن عزت و پیروزی است. آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به مفاهیم قرآنی، مسلمانان را به همبستگی دعوت می‌کنند و این اتحاد را شرط ضروری برای برخورداری از نصرت الهی و شکست دادن دشمنان می‌دانند.
در صحبت‌های روز جمعه ایشان مفهوم ولایت به معنای عمیق‌تری از صرفا ارتباط سیاسی و اجتماعی مطرح می‌شود؛ ولایت یعنی هم‌افزایی قدرت و همدلی میان مسلمانان که منجر به پیروزی قطعی بر دشمنان خواهد شد. ایشان در ادامه با اشاره به شهید سیدحسن نصرالله به‌عنوان نماد مقاومت و الهام‌بخش جهان اسلام، شهادت او را آغاز مرحله‌ای نوین از مبارزه و ایمان راسخ‌تر به آرمان‌های مقاومت می‌دانند. این نگاه، مبارزه را نه‌فقط وظیفه‌ای تاکتیکی بلکه جهادی مقدس و با بعدی معنوی معرفی می‌کنند که تا پیروزی نهایی بر دشمنان ادامه خواهد یافت. 

4- ملت‌های مسلمان باید کمربند استقلال طلبی را محکم کنند
در این سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی بر اهمیت «همبستگی مسلمانان» و نتایج آن تاکید کرده‌اند. این همبستگی که از مفاهیم قرآنی گرفته شده نه‌تنها باعث ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان بلکه باعث جذب یاری الهی نیز می‌شود. این یاری الهی درنهایت به پیروزی بر دشمنان و رفع موانع منجر خواهد شد. رهبر انقلاب معتقدند که یکی از دلایل ضعف و عقب‌ماندگی امت اسلامی در طول تاریخ، تفرقه‌ای است که مستکبران و متجاوزان با سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» ایجاد کرده‌اند. اما امروز به دلیل بیداری مسلمانان فرصتی برای جلوگیری از تکرار این سیاست شوم وجود دارد.
ایشان به شکل‌های مختلف تفرقه‌افکنی دشمنان در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره می‌کنند و تاکید دارند دشمن مسلمانان در ایران همان دشمنی است که در کشورهای دیگری همچون فلسطین، لبنان، مصر و یمن مشغول به تفرقه‌افکنی است. به عبارت دیگر این دشمنان از یک مرکز مشترک هدایت می‌شوند و صرفا روش‌هایشان در کشورهای مختلف تفاوت دارد.
رهبر انقلاب با تاکید بر لزوم هوشیاری و بیداری ملت‌ها خواستار اینند که در صورت تهدید یک ملت اسلامی توسط دشمن سایر ملت‌های مسلمان به یاری آن ملت بشتابند تا خود نیز در آینده در معرض حمله قرار نگیرند. ایشان همچنین بر اهمیت «کمربند دفاعی» و حفظ استقلال و عزت در کشورهای اسلامی از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان تاکید می‌کنند. 

5- هرچه تبر زدی مرا زخم نشد، جوانه شد
رهبر انقلاب بر ناتوانی دشمنان در ضربه زدن به تشکیلات مستحکم مقاومت مانند حزب‌الله و حماس تاکید می‌کنند. این ناتوانی باعث شده که دشمن به ترور و کشتار غیرنظامیان روی آورد تا خود را پیروز جلوه دهد. اما در واقع، این اقدامات تنها منجر به افزایش خشم و ‌انگیزه مردم می‌شود. نمونه‌ای از ظهور این خشم را می‌توان در عدم توقف مبارزات در طی یک سالی دانست که رژیم‌صهیونیستی با رو آوردن به کشتار حداکثری به امید دستاوردسازی برای خود و توقف مبارزان فلسطینی و لبنانی بوده اما چیزی جز یأس و ترس برداشت نکرده است.

6- دِینی که به لبنان داریم
رسانه‌های غربی با مانور روی کمک‌های مادی و معنوی ایران از جبهه مقاومت و اغراق درمورد آن در پی ساختن دوگانه جعلی، ایرانی بودن و اسلامی بودن رفته‌اند و از این دریچه تامین رفاه و آسایش مردم را در تقابل با تامین امنیت‌شان تصویر می‌کنند. اما واقعیات تاریخی کاملا وارونه با روایت‌های معجول امروزی است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آشنایی ایرانیان با لبنان و امتیازهای آن و بهره‌مندی ایران از برکات و دانش شخصیت‌های بزرگ دینی و علمی لبنانی در دولت‌های سربداران و صفوی، گفتند: «ادای دِین به لبنان مجروح و خونین وظیفه ما و وظیفه همه مسلمان‌هاست.»
ایشان استفاده ایرانیان از برکات دانش شخصیت‌های برجسته لبنانی را این‌گونه تشریح می‌کنند: «ما ایرانی‌ها از زمانی دور با لبنان و امتیازهایش آشناییم؛ کسانی چون شهید محمد بن مکی عاملی‌ و علیّ بن عبدالعال کَرَکی‌ و شهید زین‌الدّین عاملی‌ و حسین بن عبدالصّمد عاملی‌ و پسرش محمّد بهاءالدّین، معروف به شیخ بهائی و غیر آنها از مردان علم و دین، ایران را در دولت‌های سربداران و صفوی در قرن‌های هشتم و دهم و یازدهم هجری از برکات دانش سرشار خود بهره‌مند کرده‌اند.»

7- دلیل جنایات رژیم‌صهیونیستی طمع تبدیل شدن به دروازه انتقال انرژی و فناوری است
رهبر انقلاب بر این نکته تاکید دارند که تکیه آمریکا بر امنیت رژیم‌صهیونیستی نه‌تنها به معنای حمایت از آن رژیم، بلکه به‌عنوان ابزاری برای کنترل و بهره‌برداری از منابع غنی خاورمیانه است. این نکته، نشان‌دهنده رویکرد استعماری آمریکا در قبال کشورهای اسلامی و منابع طبیعی منطقه است. این سیاست‌ها به‌منظور حفظ منافع اقتصادی و سیاسی ایالات متحده و تبدیل رژیم‌صهیونیستی به دروازه‌ای برای صادرات انرژی و واردات کالا و فناوری از غرب به منطقه، پی‌ریزی شده‌اند. رهبر انقلاب اسلامی تصریح می‌کنند که این سیاست‌های استعماری به معنای وابستگی کل منطقه به رژیم‌صهیونیستی است.
تاکید بر این وابستگی، زنگ خطری است که باید توسط کشورهای اسلامی شنیده شود و به آن واکنش نشان دهند. رهبر انقلاب همچنین به بررسی وضعیت رژیم‌صهیونیستی پرداخته و آن را به‌عنوان یک شجره خبیثه و بی‌ریشه توصیف می‌کنند. این تشبیه به‌ویژه به معنی ناپایداری رژیم‌صهیونیستی و ناتوانی آن در مواجهه با چالش‌های داخلی و بین‌المللی است. از دیدگاه ایشان، حمایت‌های ایالات متحده، اگرچه برای حفظ رژیم‌صهیونیستی ضروری است، اما نمی‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل پایدار برای ادامه وجود این رژیم به حساب ‌آید. 

8- اسرائیل به 70 سال قبل بازگشت
درحالی که رژیم‌صهیونیستی دلیل حملات به اماکن غیر‌نظامی و بیمارستان‌ها در غزه را نابودی حماس عنوان می‌کرد، بعد از گذشته یک سال هیچ یک از اهداف این رژیم از جمله این مساله محقق نشد. به همین دلیل نیز رژیم‌صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بتواند با گسترش دامنه جنگ به لبنان پای آمریکا را به منطقه باز کرده و اهداف ادعایی خود را با مشارکت آمریکا به پیش ببرد. این مساله به نوعی اعتراف به شکست در راهبرد نابودی حماس تلقی می‌شود. پس از حماس، رژیم‌صهیونیستی با توجیهی مشابه، ترور رهبران حزب‌الله را در دستور کار قرار داد.
پس از آنکه سید‌حسن نصرالله به شهادت رسید نتانیاهو این تلقی خام را به ساکنان سرزمین‌های اشغالی تزریق کرد که با شهادت سید‌حسن نصرالله حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی نیز پایان می‌یابد. حال نه‌تنها این هدف محقق نشده بلکه اسرائیل ناچار شده برای تحقق وعده دروغین خود مبنی‌بر نابودی حماس بار دیگر ضاحیه بیروت را شدید‌تر از قبل بمباران کند به این امید که گزینه احتمالی دبیرکلی حزب‌الله را نیز از بین ببرد. این تلاش به نوعی اعتراف به این واقعیت است که شاکله حزب‌الله با ترور شخصیت‌ها از هم نمی‌پاشد؛ همان‌طور که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
رژیم‌صهیونیستی که تا پیش از عملیات طوفان الاقصی با ایده‌هایی همچون «آی‌مک» به دنبال تبدیل شدن به قطب اقتصادی بود اکنون برای حفظ موجودیت خود وارد درگیری همه‌جانبه با جبهه مقاومت شده است. رهبر انقلاب این مساله را عقبگرد به 70 سال پیش توصیف کرده و می‌گویند: «طوفان الاقصی‌ و مقاومت یک‌ساله‌‌ غزه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رساندند که مهم‌ترین دغدغه‌اش، حفظ موجودیت خود است؛ یعنی همان دغدغه‌ای که این رژیم در سال‌های اول ولادت نحسش داشت.»

9- توصیف شخصیت محوری سید‌حسن نصرالله
در خطبه‌ عربی نمازجمعه، مقام‌معظم‌رهبری، با تمرکز بر شخصیت سید‌حسن نصرالله‌ و تأثیرات عمیق وی بر دنیای اسلام، به تبیین وضعیت کنونی مقاومت اسلامی و پیام‌های آن برای ملت‌ها و کشورهای اسلامی پرداختند. در این خطبه، رهبر انقلاب تلاش کردند تا ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهید‌‌ سید‌حسن نصرالله، پیامی از وحدت، مقاومت و ادامه‌‌ مبارزه علیه ظلم و استبداد را به شنوندگان خود برسانند. نخستین نکته‌ای که در این خطبه به چشم می‌خورد، تقدیر و تمجید از شخصیت سید‌حسن نصرالله است.
ایشان به‌عنوان «چهره‌‌ محبوب دنیای اسلام» و «زبان گویای ملت‌های منطقه» توصیف شدند. این تعابیر نشان‌دهنده‌‌ محبوبیت و تاثیر عمیق ایشان بر احساسات و آرمان‌های مسلمانان در مناطق مختلف است. فقدان ایشان، به‌عنوان یک شخصیت موثر و محوری، نه‌تنها برای لبنان بلکه برای تمامی کشورهای اسلامی مصیبت‌بار است. رهبر انقلاب با اشاره به این فقدان، بر اهمیت ادامه‌‌ مسیر شهید سید‌حسن نصرالله و یادآوری ارزش‌های او تاکید کردند. 

10- در مسیر مبارزه تردید نکنید
در ادامه‌‌ خطبه، رهبر انقلاب به پیام‌های مثبت و امیدبخش سید‌حسن نصرالله در برابر مشکلات و چالش‌های پیش‌رو اشاره کردند. ایشان مهم‌ترین پیام گفتاری و عملی شهید نصرالله در زمان حیاتش برای ملت لبنان را پرهیز از ناامیدی و پریشان شدن در اثر از دست دادن شخصیت‌های برجسته‌ای چون امام موسی صدر و سید‌عباس موسوی‌ خواندند و گفتند: «پیام شهید نصرالله این بود که در مسیر مبارزه تردید نکنید.»
ایشان در این خطبه تاکید دارند که «عزاداری» به معنای ناامیدی و پریشانی نیست، بلکه باید به‌عنوان یک منبع‌ انگیزه و انرژی برای ادامه‌‌ مبارزه و مقاومت در برابر ظلم و استبداد تلقی شود. این نوع نگاه به عزاداری که در دیدار روز چهارشنبه با نخبگان نیز بیان شده بود به نوعی بر الگوی عاشورا و آموزه‌های آن تاکید دارد. الگویی که می‌تواند ‌انگیزه‌ای برای مبارزان و نیروهای مقاومت‌ باشد.