تاریخ : Thu 03 Oct 2024 - 10:06
کد خبر : 195903
سرویس خبری : جهان شهر

برنامه ایران در صورت حمله رژیم به مراکز هسته‌ای و اقتصادی

در پناهگاه بمانید

برنامه ایران در صورت حمله رژیم به مراکز هسته‌ای و اقتصادی

روز سه‌شنبه، پایستگی معادله وعده صادق اثبات شد. ایران پس از پایان سیاست بلندمدت صبر استراتژیک خود، به هرگونه اقدام علیه منافعش در منطقه پاسخی قوی داد.

روز سه‌شنبه، پایستگی معادله وعده صادق اثبات شد. ایران پس از پایان سیاست بلندمدت صبر استراتژیک خود، به هرگونه اقدام علیه منافعش در منطقه پاسخی قوی داد. شامگاه سه‌شنبه، سپاه پاسداران در قالب عملیات «وعده صادق2» و در پاسخ به ترور رهبران مقاومت منطقه، 200 موشک بالستیک به‌سمت 4 هدف در سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد؛ 3 پایگاه هوایی و همچنین مقر موساد در تل‌آویو.

این واقعه با توجه به اجرای عملیات وعده صادق که 6 ماه قبل اجرا شد، حاوی مسائل مهمی در‌خصوص مناسبات منطقه‌ای و توازن استراتژیک جهانی است. همزمان با ویژگی‌ها و تاثیرات عملیات 10 مهر، احتمال حماقت رژیم در حمله به منافع ایران در منطقه و یا تاسیساتی در خاک کشور نیز حائز اهمیت است که در این گزارش تلاش شده به آنها پرداخته شود. 

اهداف هسته‌ای در سرزمین‌های اشغالی

در صورت اقدام صهیونیست‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، تهران علاوه‌بر تغییر دکترین هسته‌ای، بانک اهداف متعددی برای حمله به مراکز هسته‌ای رژیم دارد. این اهداف به شرح ذیل اند:

1- دیمونا
رآکتور هسته‌ای دیمونا که تنها محل تولید پلوتونیوم در سرزمین‌های اشغالی است. در صورت منهدم شدن این رآکتور، تمام شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرکز و جنوب رژیم با بحران مواجه می‌شوند. 

2- ایلابون
تاسیسات ایلابون محل نگهداری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی رژیم است. این تسلیحات که قدرت انفجاری کمتری نسبت به سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک دارند، برای دفاع سرزمینی توسط صهیونیست‌ها به کار می‌روند. 

3- تیروش
بخشی از تسلیحات هسته‌ای استراتژیک صهیونیست‌ها در تاسیسات تیروش نگهداری می‌شوند. انهدام این مرکز ضمن نابودی ابزارهای اساسی رژیم، می‌تواند خطرات بزرگی برای صهیونیست‌ها ایجاد کند. 

4- یودفت
تاسیسات یودفت، محلی است که برخی اطلاعات نشان می‌دهد در آن تسلیحات هسته‌ای مونتاژ می‌شوند. 

5- شرکت رافائل در حیفا
تاسیسات شرکت رافائل که مقر آن در شهر بندری حیفا واقع شده است، محل اصلی مونتاژ تسلیحات هسته‌ای رژیم به شمار می‌رود. 

6- پایگاه سدوت میخا
پایگاه سدوت میخا محل نگهداری موشک‌های بالستیک جریکو مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای است. 

مراکز اقتصادی صهیونیست‌ها 

اگر رژیم تصمیم بگیرد به یک یا چند مرکز اقتصادی در ایران حمله کند، تهران اهداف زیرساختی رژیم را به شکل گسترده تخریب خواهد کرد. 

1- بندر حیفا
حیفا بزرگ‌ترین بندر رژیم بوده و همزمان مقر شرکت‌های فناوری به شمار می‌رود. مقر شرکت بزرگ تسلیحاتی رافائل که سازنده طیف وسیعی از تسلیحات بوده و سالانه میلیاردها دلار درآمد صادراتی برای رژیم به دست می‌آورد، در این شهر واقع شده است. این شهر همچنین میزبان بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت سرزمین‌های اشغالی است. 

2- تل‌آویو
تل‌آویو بزرگ‌ترین نقطه تجمع جمعیتی صهیونیست‌ها و پایتخت اقتصادی رژیم است. حمله به تاسیسات اقتصادی موجود در آن علاوه‌بر ضربه مالی، می‌تواند صهیونیست‌ها را از جنبه‌های اجتماعی و امنیتی نیز به‌شدت تحت فشار قرار دهد. 

3- بندر اشکلون
این بندر برای کاهش فشار روی بندر حیفا توسعه یافته است. همچنین یکی دیگر از طرح‌های موجود در رابطه با این بندر، انتقال نفت خلیج‌فارس از طریق آن است. این بندر دارای مخازن نفت متعددی است. 

4- میدان نفتی کاریش
نابودی تاسیسات نفتی کاریش و تضمین عدم بازسازی آن به وسیله گروه‌های مقاومت می‌تواند برنامه‌های بلندمدت رژیم را دچار اختلالی جدی کند. 

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.