تاریخ : Wed 02 Oct 2024 - 10:03
کد خبر : 195858
سرویس خبری : نقد روز

همسویی با صهیونیسم برای ناامنی ایران

تکفیری‌ها صحبت‌های نتانیاهو را با حمله به غیرنظامیان درشرق کشور ترجمه کردند

همسویی با صهیونیسم برای ناامنی ایران

ترور ناجوانمردانه پلیس در خاش، حمله به خودروی تعدادی از مسئولان شرکت‌کننده در جشن عاطفه‌ها در بخش بنت شهرستان نیکشهر، حمله به هنگ مرزی جکیگور، درگیری مرزبانی در راسک، ترور ناجوانمردانه پلیس در سیب و سوران و یک ترور قبل‌تر در خاش؛ همه این اخبار مربوط به حوادث چند روز اخیر در سیستان‌و‌بلوچستان است که مسئولیت اکثرشان را گروهک تروریستی جیش‌الظلم به عهده گرفته است.

فرهیختگان: ترور ناجوانمردانه پلیس در خاش، حمله به خودروی تعدادی از مسئولان شرکت‌کننده در جشن عاطفه‌ها در بخش بنت شهرستان نیکشهر، حمله به هنگ مرزی جکیگور، درگیری مرزبانی در راسک، ترور ناجوانمردانه پلیس در سیب و سوران و یک ترور قبل‌تر در خاش؛ همه این اخبار مربوط به حوادث چند روز اخیر در سیستان‌و‌بلوچستان است که مسئولیت اکثرشان را گروهک تروریستی جیش‌الظلم  به عهده گرفته است.

اما این عملیات تروریستی با حملات رژیم‌صهیونیستی به جنوب لبنان و لفاظی روز دوشنبه نتانیاهو با عنوان آزادسازی ایران همزمان شده است و به نظر می‌‌رسد که حوادث خارجی منطقه، بی‌ارتباط با حوادث داخلی ایران نیست.

3 حمله تروریستی در یک روز 
روز گذشته درحالی‌که تنها چند ساعت از آغاز روز کاری گذشته بود، حوالی ساعت ۸ صبح سرنشینان مسلح یک خودروی پژو به‌سمت مردم و افرادی که در جشن عاطفه‌ها در مدرسه محسنی شیخان بنت شهرستان نیکشهر شرکت کرده بودند، تیراندازی کردند. این حمله مقابل دیدگان شهروندان بخش بنت و در حضور بخشی از دانش‌آموزان مدرسه بود. در این حمله تروریستی عبدالله کدخدایی، فرمانده بسیج بخش بنت شهرستان نیکشهر، یوسف شیرانی کارمند آموزش‌و‌پرورش و رئیس شورای اسلامی شهر بنت، سیدجواد ساداتی و مجیب بلوچی دو سرباز وظیفه به شهادت رسیدند.

همچنین ساعاتی بعد، هنگام اذان ظهر در ۱۵ کیلومتری شهر خاش، افراد مسلح سوار بر یک دستگاه خودروی پژوپارس سفیدرنگ اقدام به تیراندازی به سوی خودروهای یگان تکاوری کردند که پس از منحرف شدن خودروی یگان تکاوری افراد مسلح به سرنشینان خودروی تکاوری نزدیک شده، تیرخلاص زده و متواری شدند. در این حادثه تروریستی حسینعلی کیخا، از نیروهای هنگ مرزی جکیگور و ابوالفضل جهانی، از ماموران یگان تکاوری شهید شدند.

در جریان عملیات‌های تروریستی صورت‌گرفته در روز گذشته همچنین به خودروی تویوتا هایلوکس متعلق به سپاه در محور چابهار به راسک، حمله شده بود ولی مانند دو عملیات دیگر این حمله تروریستی، شهید و مجروح نداشت. نکته حائز اهمیت در این میان، پس از هر سه عملیات جیش‌الظلم از طریق بسترهای فضای مجازی مسئولیت این حملات را به‌عهده گرفته بود.

همزمانی عملیات تروریستی در داخل ایران با فشار چندجانبه اسرائیل
عملیات‌های گروه جیش‌الظلم در سیستان‌و‌بلوچستان در سال‌های اخیر با تهدیدات و اقدامات اسرائیل علیه ایران به‌طور همزمان مشاهده شده است؛ هرچند به‌طور دقیق نمی‌توان یک همزمانی قطعی و مستقیم بین این عملیات‌ها و اقدامات اسرائیل برقرار کرد، اما برخی تحلیلگران و ناظران مسائل امنیتی معتقدند اینگونه حملات ممکن است در چهارچوب راهبردهای فشار چند‌جانبه به ایران توسط برخی کشورهای خارجی و نیروهای نیابتی انجام شده باشد. یکی از مثال‌های قابل توجه، عملیات‌های جیش‌الظلم در مرزهای شرقی ایران در سال ۲۰۱۹ است که با تشدید تنش‌های ایران و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای و اقدامات نظامی اسرائیل در سوریه همزمان شد.

این دست عملیات‌ها به‌ویژه در زمانی که فشارهای بین‌المللی بر ایران برای مذاکره مجدد درباره برنامه هسته‌ای افزایش می‌یابد، قابل توجه بوده‌اند. به‌طور کلی، اقدامات جیش‌الظلم به‌عنوان بخشی از فشارهای امنیتی در مرزهای شرقی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. این گروهک تروریستی عمدتا با شعارهای نژادپرستانه و قومیتی سعی دارد تا احساسات قوم بلوچ در منطقه را برانگیزد و مردم منطقه را با اقدامات تروریستی خود همراه کند. با این وجود اما در سال‌های اخیر عملیات تروریستی این گروهک با فشارها و حملات اسرائیل به محور مقاومت همراه بوده است.

چند مورد دیگر از عملیات‌های جیش‌الظلم تقریبا همزمان با تهدیدات یا اقدامات اسرائیل علیه ایران رخ داده‌ است؛ مانند حمله به اتوبوس سپاه پاسداران (بهمن ۱۳۹۷): یکی از معروف‌ترین حملات جیش‌الظلم در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ رخ داد که طی آن یک بمب‌گذاری انتحاری علیه اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در جاده خاش- زاهدان صورت گرفت و منجر به شهادت ۲۷ نفر از نیروهای سپاه شد. این حمله تقریبا همزمان با شدت گرفتن حملات اسرائیل به نیروهای وابسته به ایران در سوریه و ادعاهای اسرائیل درباره مقابله با نفوذ ایران در منطقه بود. همچنین حمله به نیروهای مرزبانی (مهر ۱۳۹۶): در این حادثه، ۸ مرزبان ایرانی در منطقه مرزی میرجاوه توسط نیروهای جیش‌الظلم شهید شدند. این حمله همزمان با افزایش فشارهای بین‌المللی به ایران به دلیل برنامه موشکی و نقش‌آفرینی در منطقه‌ بود. در همان زمان، اسرائیل به‌طور فعال علیه مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه اقدام می‌کرد.

همچنین دی‌ماه سال گذشته، درحالی‌که تنها چندماهی از جنگ7 اکتبر و حملات شدید اسرائیل به مردم غزه می‌گذشت، از سویی با حملات سایبری گسترده به زیرساخت‌های کشور مانند پمپ‌بنزین‌ها روبه‌رو بودیم و در سوی دیگر عوامل داعش با حضور در میان شرکت‌کنندگان در سالروز شهادت شهید سلیمانی 103 نفر از هموطنان‌مان را به وسیله انفجارهای تروریستی به شهادت رساندند. هرچند ارتباط مستقیم و صریحی از سوی عوامل تروریستی داخلی ایران با فشارهای اسرائیل به مواضع کشورمان مشخص نیست اما تکرار این همزمانی طی دفعات متعدد و تاریخ‌های مختلف، تئوری همکاری عوامل تروریستی داخلی با اسرائیل را تشدید می‌کند.

همکاری جیش‌الظلم با رژیم برای ناامنی ایران
در طول این سال‌ها یکی از موضوعات اصلی این بوده که حامی اصلی این گروه‌های تروریستی چه کشورهای بودند که امکان انجام اقدامات تروریستی را داشتند. اگرچه در این سال‌ها برخی از کشورهای حامی خلیج‌فارس حامی این گروه‌ها بودند اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص بعد از 1401 حمایت رژیم‌صهیونیستی از این گروهک علنی‌تر شد.

گروه تروریستی جیش‌الظلم و عامل حملات این روزها از طریق درگاه‌های رمزارز در کانال‌های رسانه‌ای مرتبط با اسرائیل حمایت‌های مالی دریافت می‌کند. درگاه‌های مالی این گروهک تروریستی به‌طور گسترده در رسانه‌های صهیونیستی بازنشر شده‌اند و به مخاطبان اسرائیلی پیشنهاد می‌دهند که از «مبارزان آزادی» حمایت کنند.

درواقع اسرائیل با حمایت از این گروه‌ها در تلاش است تا وجهه‌ای از نبود امنیت و آرامش در ایران برساخته کرده و این‌گونه وانمود کند که ایران دچار آشفتگی داخلی است. حمایت اسرائیل از گروهک جیش‌الظلم تنها یک نمونه از سیاست‌های آن کشور در راستای تخریب ثبات و امنیت ایران است. اسرائیل از طریق حمایت مالی، نظامی و تبلیغاتی به این گروه کمک می‌کند تا فعالیت‌های تروریستی خود را در مناطق مختلف ایران ازجمله استان سیستان‌وبلوچستان ادامه دهد.

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم در ادامه اقدامات لفاظی‌های خود علیه ایران پیامی ویدئویی منتشر کرد و تلاش کرد تا این‌طور القا کند که برای رژیم تفاوتی میان نظام حکمرانی و مردم وجود دارد. نتانیاهو در این پیام به‌زعم خود تلاش کرد تا مردم را علیه نظام حکمرانی ایران تحریک کند و اگر اقدام تروریستی انجام داد آن را در تقابل خود با حکومت نه مردم، تعریف کند. روز بعد از این اظهارنظر گروهک تروریستی جیش‌الظلم که یکی از اصلی‌ترین گروه‌های مورد حمایت رژیم است که از آن خط می‌گیرد، عملیاتی را در بنت و خاش و چابهار انجام داد که در جریان آن، فرمانده سپاه بنت و رئیس شورای شهر بنت به شهادت رسیدند. نکته جالب توجه درمورد این عملیات تروریستی این بود که حمله تروریستی که در بنت اتفاق افتاد در جریان جشن عاطفه‌ها و مقابل چشم دانش‌آموزان انجام شد، درحالی‌که پیش از این عموم عملیات‌های تروریستی متمرکز بر  پاسگاه‌ها و مراکز نظامی انجام می‌شد.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.