تاریخ : Sun 29 Sep 2024 - 12:07
کد خبر : 195736
سرویس خبری : دانشگاه

قیام دانشگاه در خون‌خواهی نصرالله

دانشجویان به پا خاستند

قیام دانشگاه در خون‌خواهی نصرالله

اولین واکنش دانشجویی به ترور این فرمانده را باید تجمع شبانه آنها در میدان فلسطین دانست. تجمعی که در ساعات اولیه 7 مهر به همراه برخی از مردم در این میدان برگزار شد.

فرهیختگان: دانشجویان روز گذشته [7مهر 1403] در میدان فلسطین با در دست داشتن پلاکاردهایی حمایت خود را از مردم لبنان اعلام کردند. تجمعی که با قرائت بیانیه‌ای به پایان رسید و نشان می‌داد دانشجویان خود را برای واکنش‌های بیشتر آماده می‌کنند. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «... این دیگر تله‌جنگ نیست، این صحنه‌ جنگ واقعی ماست، این دیگر تلاشی برای گسترش جنگ نیست، این تجاوز و حمله آشکار رژیم هار است، تا چه زمانی قرار است فریب گفتارهای تنش‌زایی و صبر استراتژیک را بخورید؟ چه عینکی است که در این وضعیت جنگ را نمی‌بیند و سخن از بر زمین گذاشتن سلاح می‌کند؟ با چه عینکی صحنه را می‌بینید که همچنان سخن از صبر می‌کنید و قرار نیست اتفاقی رقم بزنید؟ مگر رهبر فرزانه و حکیم انقلاب نفرمود که عقب‌نشینی غیرتاکتیکی موجب غضب الهی خواهد شد؟ چرا نمی‌خواهید وعده ‌الهی «ان تنصروالله ینصرکم» را باور کنید و همچون تجربه وعده صادق، با اقدامی شجاعانه و قاطعانه معادلات را به نفع محور مقاومت تغییر دهید و مقابل رژیم بایستید؟» خیابان ولیعصر هم محل تجمع دانشجویان و مردمی بود که خود را مقابل دفتر شورای عالی امنیت ملی رسانده بودند تا شبانه خواستار پاسخ به این تجاوز باشند. 

دانشگاه‌ها به پا خاستند

اعلام همبستگی دانشجویان تنها به نیمه‌های شب خلاصه نشد و بعد از اعلام رسمی موضع حزب‌الله، دانشجویان دانشگاه تهران در محل سردر اصلی این دانشگاه تجمع کردند، همان سردری که تا امروز از خیل مردم و دانشجویان در اتفاقات سخت میزبانی کرده و بار دیگر شاهد حضور دانشجویانی بود که خواستار انتقام از سرمداران این جنایت شده بودند. دانشجویان و مردم شیراز نیز هم‌پای دانشجویان تهرانی نیمه‌های شب به خیابان آمده بودند. دانشگاهیان شهر مشهد هم با حضور درمقابل سردر دانشگاه فردوسی مشهد این اقدام را محکوم کردند. تجمعی که شرکت‌کنندگان در آن با در دست داشتن نوشته‌هایی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی نه‌تنها حمایت‌شان را از محور مقاومت نشان می‌دادند، بلکه خواستار مجازات عاملان این جنایت هم شدند. مسعود میرزایی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم در این تجمع با محکوم کردن جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس گفت: «جنایت روز گذشته این رژیم نشان داد اشغالگران قدس اکنون به جنون رسیده‌اند.» همچنین در پایان این تجمع بیانیه کانون بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد با هدف اعلام آمادگی برای حضور در محور مقاومت و محکومیت جنایات آمریکا و اسرائیل در لبنان و غزه قرائت شد. 

نامه بیش از 1000 فعال دانشجویی برای پاسخ ایران به جنایت ضاحیه

در این میان مسئولان و فعالان سابق دانشجویی نیز خطاب به سرلشکر باقر، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نامه‌ای نوشته و خطاب به او خواستار پاسخ به این جنایت شدند. در بخشی که بیش از 1000 فعال پای آن را امضا کرده بودند آمده است: «ما اکنون در میانه یک جنگ همه‌جانبه هستیم و به مبارزه فراخوانده شده‌ایم. از شما عاجزانه درخواست داریم از موضع «پاسداری بدون مرز انقلاب اسلامی» با این مبارزه مواجه شوید؛ این کشور به اندازه کافی و حتی بیش از حد کفایت «دیپلمات» دارد! مطابق فرمایش امیرمومنان (ع) هر ملتی در خانه خویش مورد حمله قرار گیرد ذلیل خواهد شد. المومن به عمله، وقتی دشمنان کودک‌کش ما به سمت و سوی جنگ حرکت می‌کنند، چرا ما خلاف این مسیر حرکت می‌کنیم؟ با کدامین منطق ملی و دینی؟! امروز نه‌تنها خونخواهی شهید اسماعیل هنیه، بلکه مسئولیت خونخواهی شهید حاج محسن، شهید ابراهیم عقیل و تمام فرماندهان و شهدای یگان رضوان حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی با ماست چون جنگ کنونی مستقیما با ما و موجودیت ما به‌مثابه قلب محور مقاومت مرتبط است. آیا می‌توان جنگی که هست را کتمان کرد و از آن دوری جست؟»

رژیم سفاک برای فرار از شکست قطعی دست به جنایت زده است

انتشار بیانیه از سوی تشکل‌های مختلف هم به‌عنوان یکی دیگر از مسیرهای ابراز همدردی و همبستگی با مردم لبنان و مبارزان حزب‌الله بود که روز گذشته در رسانه‌های مختلف منتشر شد. اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه خود آورده بود: «سال‌هاست که رژیم حرام‌زاده و سفاک صهیونیستی در منطقه و جهان به پشتیبانی شیطان بزرگ و ایادی استکبار جهانی دست به جنایاتی فراتر از آنچه اذهان می‌توانند به آن حتی دست پیدا کنند، می‌زند؛ این حیوانات وحشی، گستاخ و سفیه این بار هم پس از نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه مظلوم و مقتدر که دستاوردی جز خواری و ذلالت و خروش عالمیان علیه آنها برایشان نداشته است، برای فرار از شکست قطعی و به خیال خودشان تأخیر در نابودی همیشگی‌شان، اقدام به جنایتی دیگر نسبت به حزب‌الله پیروز و ملت عزیز لبنان کرده است تا شاید با ترور فرماندهان مقاومت و کشتار بی‌رحمانه مردم و غیرنظامیان جبهه‌ مقاومت را مذبذب و وادار به عقب‌نشینی کند.»

دکترین هسته‌ای را تغییر دهید 

دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازنگری نسبت به دکترین اتمی کشور شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اکنون که در آستانه سالگرد عملیات تاریخ‌ساز طوفان الاقصی هستیم روند وقایع و حوادث تسریع گردیده است. نگاهی گذرا به اتفاقات یک سال اخیر نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر قدس موجودیت خویش را در معرض نابودی دیده و به همین دلیل دست به هر جنایت ددمنشانه‌ای زده است. حمله به غرب و به شهادت رساندن ده‌ها هزار کودک و زن و غیرنظامی، حمله به بیمارستان المعمدانی و قتل‌عام مردم مجروح فلسطینی، ترور فرماندهان در غزه و لبنان، حمله به کنسولگری ایران در سوریه و ترور جمعی از پاسداران غیور انقلاب اسلامی نظیر سردار شهید زاهدی و... همگی نشان از آن دارد که اسرائیل جنایتکار در محاسبات خویش گمان بر دست برتر در نبرد امنیتی و اطلاعاتی و قوی‌تر بودن ادوات و تجهیزات نظامی دارد. هم‌اکنون که یک‌سال از این جنگ می‌گذرد و پس از جانفشانی‌های فراوان مردم این منطقه همچنان دولت صهیونیسم قصد ادامه دادن شرارت‌های خویش را دارد و جامعه جهانی با سکوت بزدلانه خود به جنایت‌های این دولت کمک می‌کند و جان ده‌ها میلیون مردم این منطقه از مسلمان و مسیحی گرفته تا عراقی، یمنی، فلسطینی، لبنانی و ایرانی را در خطر ترورهای کور، هدفمند و حملات دسته‌جمعی و بی‌محابا این رژیم قرار گرفته و راهی نمانده است، جز آنکه به دستور قرآن کریم ایران اسلامی از هر وقتی مستطیع گردد تا بتوان در جهت دفاع از ملت‌های منطقه حرکت نمود.»

بیرون راندن رژیم‌صهیونیستی نیازمند تعامل گسترده مردم منطقه است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار همبستگی برای بیرون راندن اسرائیل از منطقه شد و نوشت: «تعامل گسترده و اجتماعی مردم منطقه در حمایت از ملت لبنان و فلسطین برای بیرون راندن این توده سرطانی در منطقه بسیار موثراست. اکنون تمامی جبهه حق دربرابر تمامی جبهه کفار قرار گرفته است، فرصتی برای کنار گذاشتن سلاح‌هایمان در منطقه نیست. اینک زمان ارسال پیام صلح توسط سیاسیون حاضر در کشور‌های مقاومت در منطقه نه‌تنها جایز نیست، بلکه کاهنده اعتماد مقاومت به نیروهای خود است. باید با تمامی قوا دربرابر این رژیم کودک‌کش ایستاد و آن را از منطقه بیرون راند.» انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی هم درپی تحولات لبنان با انتشار بیانیه‌ای از پایان کار رژیم‌صهیونیستی نوشت. در بخشی از این بیانیه آمده است: «رژیم جعلی اسرائیل به روزهای پایان خود نزدیک است. امروز، ایران قرار‌گاه حسین‌بن‌علی است و نوای هل من ناصر ینصرنی برای آزادگان جهان برپاست‌. ایران همچنان دوشادوش برادران دینی خود خواهد جنگید و به یاری ستمدیدگان ادامه خواهد داد. زیرا: «قطعا سننتصر!»»

پای حمایت از لبنان به توییتر کشیده شد

در این میان برخی تشکل‌های دانشجویی با انتشار توییت‌هایی نسبت به این جنایت رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان دادند. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با انتشار این توییت که «فرمان عمومی نایب امام‌زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) تکلیفی روی دوش جنبش دانشجویی، به‌ویژه بسیج دانشجویی است. هر جنبش و بسیجی باید امروز معنای جهاد را نمایندگی کند. پس با توکل بر حق تعالی و با گرامیداشت شهدای مقاومت، «جهاد دانشجویی نصرالله» اراده‌های پولادین این مبارزه را سازماندهی خواهد کرد.» به اراده پولادین برای مبارزه با رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان داد. 

انجمن اسلامی دانشگاه شاهد هم در بستر توییتر نوشت: «رژیم آپارتاید بار دیگر با حمله وحشیانه چهره کریه خود را نمایان ساخت! #سازمان_ملل حتی نمی‌تواند اولین وظایف خود- بی‌طرفی و حفظ جان بی‌گناه- را انجام دهد و به مقر فرماندهی جنایات رژیم بدل شده! سازمان مللی که در قلب #آمریکا است؛ بزرگ‌ترین حامی رژیم که از هر جنایت آن اذعان غفلت می‌کند!» در این میان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که در تجمعات شبانه هم حضور داشت، در توییتر نوشت: «اقدام وحشیانه حمله به #ضاحیه ریشه در کینه‌ دیرینه‌ رژیم غاصب صهیونیستی و شکست‌های پی‌درپی آنها از #حزب‌الله دارد. حال آنکه حزب‌الله پیروز است و این وعده‌ صادق الهی ا‌ست. شکست رژیم‌صهیونیستی حتمی خواهد بود.» در این بین فعالان دانشجویی با انتشار پیام‌هایی شهادت فرمانده حزب‌الله را تبریک گفتند. هیات‌الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف با انتشار پیامی کوتاه نوشت: «شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، سید مقاومت، سیدحسن نصرالله را به محضر مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت لبنان، جبهه مقاومت، مردم شریف ایران و تمام آزادگان جهان تسلیت عرض می‌کنیم.»