تاریخ : Sat 28 Sep 2024 - 10:44
کد خبر : 195692
سرویس خبری : اقتصاد

همه نکاتی که درباره ساخت ۶.۲  میلیون خانه می‌دانیم

کشمکش درباره آمار مسکن

همه نکاتی که درباره ساخت ۶.۲ میلیون خانه می‌دانیم

فرزانه صادق در اولین جلسه کاری با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونان بخش مسکن خود، بعد از اینکه گزارش عملکرد پیشرفت مسکن ملی را از آنها دریافت می‌کند با مشاهده اختلافات آماری بین گزارش‌‌های مختلف، خطاب به مدیران اعلام می‌کند: «عددسازی» تمام!

فرهیختگان: در روزهای گذشته اظهارات جنجالی وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن حسابی در رسانه‌ها سروصدا کرد. فرزانه صادق در اولین جلسه کاری با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونان بخش مسکن خود، بعد از اینکه گزارش عملکرد پیشرفت مسکن ملی را از آنها دریافت می‌کند با مشاهده اختلافات آماری بین گزارش‌‌های مختلف، خطاب به مدیران اعلام می‌کند: «عددسازی» تمام!
وزیر راه و شهرسازی در ادامه می‌گوید تصور می‌‌شد تا الان یک میلیون واحد مسکونی روی زمین‌‌های ۹۹ساله در قالب مسکن‌‌ ملی، احداث شده است. برخی حتی می‌‌گویند ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شده اما الان مشخص شده قراردادهای ساخت مسکن دولتی روی زمین‌‌ ۹۹ ساله، زیر ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی است.
وزیر راه ‌‌و شهرسازی از مدیران استانی خواسته گزارش دقیق از آنچه تعهد دولت چهاردهم نسبت به تعهدات دولت سیزدهم در قبال پیش‌‌خریداران مسکن ملی است را به وزارتخانه اعلام و برای تکمیل آنها طی ۴سال آینده، برنامه ارائه کنند.
در این جلسه، ۴ مانع ساخت مسکن ملی شامل 1- پای‌‌کار نبودن وزارت نیرو و وزارت نفت برای تامین آب و برق و گاز پروژه‌‌ها  2- پای‌‌کار نبودن بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات 3- عدم‌مشارکت انبوه‌‌سازان و 4- پای‌‌کار نبودن دستگاه‌‌های دولتی استان‌‌ها اعلام شده است. اظهارات وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم درحالی است که در آخرین ماه فعالیت دولت سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود عملیات اجرایی 2.6 میلیون واحد مسکونی درحال اجراست. در ادامه با استناد به آمارهای اعلامی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، ابهامات و تناقض‌های داده‌های اعلامی نهضت ملی مسکن بررسی شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد ریشه تناقض‌ها و ابهامات را می‌توان در تفسیر متفاوت از ساخت مسکن یافت که در جدول خلاصه آن آمده است. 

متن کامل گزارش گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.