تاریخ : Sat 28 Sep 2024 - 09:49
کد خبر : 195686
سرویس خبری : جهان شهر

رژیم‌صهیونیستی در جنگ هوایی به‌دنبال چیست؟

نیروی هوایی نقطه اتکای تل‌آویو

رژیم‌صهیونیستی در جنگ هوایی به‌دنبال چیست؟

هدف اصلی دشمن ایجاد بحران پناهندگی در مناطق وسیعی از جنوب و بقاع است که از طریق آن رهبری حزب‌الله را تحت فشار قرار دهد تا رژیم بتواند بحران آوارگان شهرک‌های شمالی فلسطین را حل کند، بدون اینکه مجبور شود درمورد غزه امتیازاتی به حزب‌الله بدهد. دشمن در تلاش برای تحمیل این معادله، قتل‌عام‌هایی را انجام داده که آمار اولیه آن به حدود 500 شهید و 1700 زخمی رسیده است. 

فرهیختگان: از ساعت پنج بامداد روز دوشنبه دوم مهرماه نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی به صورت مرحله‌ای، بمباران جنوب لبنان را آغاز کرد. از ساعت شش صبح تا نه شب، 680 هواپیمای جنگی رژیم‌صهیونیستی در بیش از 900 حمله با هدف دستیابی به اهداف زیر شرکت کردند. 

1- انجام عملیات شوک و ارعاب همه‌جانبه علیه غیرنظامیان در جنوب، بقاع غربی و بخش‌هایی از بقاع مرکزی و شمالی برای وادار کردن آنها به تخلیه خانه‌های خود به سمت پناهگاه‌های موقت نزدیک در خطی که از مرز لبنان و فلسطین تا عمق حدود 4-3 کیلومتری امتداد دارد و غرق کردن لبنان در مشکل آوارگان. 
2- هدف قرار دادن برخی از گذرگاه‌های دسترسی بین جنوب و شمال رودخانه، علاوه‌بر قطع ارتباط روستاها و شهرها در صف جلو از یک سو با روستاهای واقع در منطقه جداکننده منطقه جلویی و رودخانه لیتانی از سوی دیگر و قطع راه‌هایی که شهرها و روستاهای اصلی به یکدیگر و به شهرهای دیگر را به سمت مناطق امن‌تر پیوند می‌دهد. 
3- انجام حملات هوایی علیه 1600 هدف غیرنظامی و یک هدف نظامی احتمالی که گمان می‌رود در خدمت عملیات آینده ارتش دشمن باشد. 
4- هدف قرار دادن تمام زمین‌های شهرها، روستاها، و دره‌ها در مناطق هدف برای اهداف نظامی آینده. 
5- هدف قرار دادن هر چیزی که برای زندگی در مناطق شمالی و جنوبی رودخانه نیاز است، به‌ویژه چرخه اجتماعی، اقتصادی و تجاری در آنها با جابه‌جایی حداقل 600 تا 700 هزار نفر از مردم جنوب در کمتر از 12 ساعت. 

مقاومت نیز به نوبه خود بر تعهد جدی خود به جبهه حمایت از غزه تاکید و به آن دو هدف جدید (در میان چندین هدفی که اعلام نکرده بود) اضافه کرد که از ساعت 15 بعدازظهر روز دوشنبه شروع به عملی کردن آن کرد که عبارتند از: 
1- اجازه ندادن به دشمن که به تجاوز علیه غیرنظامیان در لبنان ادامه دهد. 
2- از کار انداختن تمامی اهداف جنگ هوایی که در قالب یک عملیات استراتژیک هوایی به مناطق مسکونی جامعه حامی مقاومت صورت گرفت. 

تا الان مشخص است که دشمن مانند همیشه در تمام جنگ‌های لبنان و غزه از سال 2006 تا 2023 به سرعت لیست اهداف خود را هدر داده و پس از تمام شدن اهداف، به سمت بمباران مجدد همان اهداف برای چندین بار می‌رود. این همان اتفاقی است که روز دوشنبه افتاد، زیرا طبق اعتراف خود، به 1600 هدف در کمتر از 18 ساعت حمله کرد و انتظار می‌رود که به بخش کوچک باقی‌مانده از اهداف ‌‌در یکی دو روز آینده حمله کند، به‌طوری که کل عملیات نظامی، به یک عملیات پوچ و بدون محتوای نظامی تبدیل خواهد شد.  در سطح آسیب رساندن به بدنه مقاومت، رژیم، با حمله به فرمانده ارشد حزب‌الله (علی کرکی) در محله بیرالعبد، تلاش کرد عملیات ترور فرماندهان ارشد جهادی حزب‌الله جهاد فواد شکر و ابراهیم عقیل را تکرار کند. اما عملیات شکست خورد و به هدف خود نرسید. 

از سوی دیگر‌ دشمن روز دوشنبه در حاشیه عملیات هوایی‌اش، یک‌سری عملیات روانی انجام داد که معلوم شد اکثر آنها به هدف خود نرسیدند، بلکه موضوعی برای تمسخر به دلیل محتوای ضعیف آن پیام‌های جنگ روانی شدند که بر تلاش برای جدا کردن جامعه حامی از مقاومت با هشدار به غیرنظامیان از نزدیک شدن به مراکز و عناصر حزب‌الله متمرکز بود. دشمن این پیام‌ها را به چند جهت ارسال کرد که مهم‌ترین آن پیام‌های هشدار‌دهنده و پخش مطالب سمی در رسانه‌های الکترونیکی و اجتماعی (شبکه‌های اجتماعی) بود. این پیام‌ها به صورت تماس با افراد تاثیرگذار نزدیک به این محور مانند وزرا، نمایندگان و خبرنگاران و هشدار به آنها مبنی‌بر بمباران محل کارشان بود. اتکای دشمن به این تبلیغات سیاه در گام نخست و به شایعات در گام بعدی، روشی برای حمایت از هدف اولیه عملیات هوایی همه‌جانبه خود به جامعه حامی مقاومت، یعنی کوچاندن اجباری است. 

  نکات
1-با توجه به مطالب ذکر‌شده مشخص می‌شود که هدف اصلی دشمن ایجاد بحران پناهندگی در مناطق وسیعی از جنوب و بقاع است که از طریق آن رهبری حزب‌الله را تحت فشار قرار دهد تا رژیم بتواند بحران آوارگان شهرک‌های شمالی فلسطین را حل کند، بدون اینکه مجبور شود درمورد غزه امتیازاتی به حزب‌الله بدهد. دشمن در تلاش برای تحمیل این معادله، قتل‌عام‌هایی را انجام داده که آمار اولیه آن به حدود 500 شهید و 1700 زخمی رسیده است. 
2- پس‌ از آنالیز اتفاقات به نظر می‌رسد دشمن به دلیل عدم آمادگی نظامی (لشکرها و سرلشکرها) که برای چنین مانوری نیاز است و به دلیل ترس از اقداماتی که مقاومت ممکن است برای آن آماده کرده باشد، از انجام مانور زمینی در لبنان پرهیز می‌کند. به نظر می‌رسد دشمن ریسک انجام هیچ اقدام نظامی زمینی را نخواهد کرد، زیرا رهبران آن معتقدند هدف اصلی به‌دست‌آمده در حملات روز دوشنبه، موفقیت در کوچاندن اجباری است که آن را با ترتیباتی که بازگشت شهرک‌نشینان به شمال را تضمین می‌کند جایگزین خواهد کرد. 
3- بعدازظهر روز دوشنبه، مقاومت بمباران راهبردی را علیه اهداف استراتژیک نظامی و اقتصادی در حیفا آغاز کرد و به اهدافی متمرکز شد که درصورت تصمیم رهبری برای شروع مانور زمینی در هر زمان، می‌تواند نیروی زمینی دشمن را تقویت کند. سکوت مقاومت چیزی جز سکوت آمادگی برای مرحله بعدی نیست که شاهد مشارکت کامل تشکیلات مقاومت در جنگ علنی با برنامه‌های خود برای این سطح از جنگ خواهد بود که هدف آن وادار کردن دشمن است که از تشدید سوءاستفاده می‌کند تا تلاش کند مهم‌ترین عناصر جنگ حمایتی از غزه را مختل کند. 
4- رهبری مقاومت اسلامی از روز دوشنبه در حال منطبق سازی برنامه‌های خود با آنچه رخ می‌دهد است و به نظر با اضطرار دشمن برای استفاده از همه برگ‌های خود از زمان منفجر کردن پیجرها و ترور گروه رهبری ستادکل و عملیات و سپس حمله هوایی می‌توان آن را فوری توصیف کرد. همه اینها به نظر مقاومت نشان‌دهنده این است که عملیات هوایی دوشنبه علی‌رغم سختی و شدید بودن آن، چیزی نیست جز استفاده زودهنگام از یک برگ مهم که تلاشی برای جداسازی جامعه حامی و بدنه مقاومت است.